عطارد از مقابل خورشید گذشت!

به گزارش بلاگ پو، انجمن سلطنتی نجوم انگلیس تصاویر یکی از پدیده های زیبای آسمانی که هر 13 سال یکبار رخ می دهد، منتشر کرد.

عطارد از مقابل خورشید گذشت!

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، دیروز رصدگران شاهد یک پدیده نادر آسمانی در سراسر دنیا بودند.

این رویداد که با عنوان گذر شناخته می گردد، تنها هر 13 سال یک بار اتفاق می افتد و تنها با تجهیزات مناسب و بدون حضور ابر قابل رویت است.

به این ترتیب دیروز غروب سیاره عطارد از مقابل خورشید عبور کرد. پدیده گذر عطارد از مقابل خورشید از ساعت 11:35 به وقت گرینویچ شروع شد و 5 ساعت و نیم به طول انجامید؛ بنابراین زمان زیادی برای رصد وجود داشت.

در انگلیس، جوامع آماتور نجومی و رصدخانه های عمومی رویداد هایی را برگزار کردند و اعضای آن توانستند به وسیله تجهیزاتی مناسب و تخصصی با خیالی آسوده پدیده گذر را ببینند.

پروفسور مایک کروز (Mike Cruise) رئیس انجمن سلطنتی نجوم انگلیس اظهار کرد، پدیده گذر یک نمایش آشکار از چگونگی حرکت سیارات به دور خورشید است.

وی ادامه داد، این پدیده به این دلیل اتفاق می افتد که عطارد یکی از دو سیاره منظومه شمسی است که نزدیک تر از زمین به دور خورشید می چرخد. سیاره دیگر هم زهره است.

لازم به ذکر است در هر قرن تنها 13 یا 14 گذر برای عطارد وجود دارد. از دید ما در زمین، عطارد از بالا یا پایین خورشید عبور می نماید. اما گاهی اوقات مدار های زمین و عطارد به گونه ای در کنار هم قرار می گیرند که عطارد مستقیما میان زمین و خورشید عبور می نماید.

وقتی که این اتفاق بیفتد، عطارد از زمین، مانند یک نقطه کوچک (حدود 0.5 درصد قطر خود خورشید) دیده می گردد.

صد ها سال است که محققان از پدیده گذر برای مطالعه طریقه حرکت سیارات و ستاره ها در فضا استفاده می نمایند.

abanhome.com: بازسازی ساختمان | برای اجرای یک طرح بازسازی مقرون به صرفه با کارشناسان گروه ساختمانی آبان مشورت کنید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15902

به "عطارد از مقابل خورشید گذشت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عطارد از مقابل خورشید گذشت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید