عفونتی که به انسداد مجرای اشکی منجر می گردد

به گزارش بلاگ پو، یک متخصص چشم گفت: به تخلیه اشک از سطح چشم به بینی، انسداد مجرای اشکی گفته می گردد که به دو صورت اکتسابی و مادرزادی است.

عفونتی که به انسداد مجرای اشکی منجر می گردد

سعید یادگاری، متخصص چشم در گفت وگو با خبرنگار ، درباره مجرای اشکی اظهار کرد: به انسداد مجرای باریکی که به طور طبیعی باعث تخلیه اشک از سطح چشم به داخل بینی می گردد، انسداد مجرای اشکی گفته می گردد که به دو صورت اکتسابی و مادرزادی است.

یادگاری در ادامه اضافه نمود: نوع اکتسابی آن در اثر یک عفونت رخ می دهد. انسداد مادرزادی مجرای اشکی معمولا بین سنین 3 تا 12 هفتگی، به شکل اشک ریزش مداوم از یک چشم و در موارد نادری از هر دو چشم بروز پیدا می نماید.

وی گفت:علت این انسداد باقی ماندن پرده ای در انتهای مجرای اشکی در سمت بینی است. انسداد مجرای اشکی نوزادان ممکن است با بیماری ورم و التهاب ملتحمه چشم اشتباه گرفته گردد اما باید توجه داشت که در تنگی مادرزادی مجرای اشکی، اولا علائم دیررس است و ثانیا ترشحات چرکی در گوشه چشم غالبا وجود ندارد.

این متخصص چشم درباره علائم و نشانه های این نوع بیماری بیان نمود: در بزرگسالان اشک ریزش، کمتر دیده می گردد. تنگی مجرای اشکی همراه با اشک ریزش در بزرگسالان ممکن است ناشی از التهاب مجرای اشکی مثل عفونت مزمن بینی، ورم ملتحمه چشم شدید یا مزمن، شکستگی استخوان های بینی یا صورت نیز می تواند باعث انسداد مکانیکی مجرای اشکی گردد. انسداد طولانی مدت مجرای اشکی معمولا منجر به عفونت کیسه اشکی می گردد.

یادگاری اضافه نمود: در یک ماه اول بعد از تولد، ریزش اشک در زمان گریه کردن نداریم. ترشح، التهاب مکرر ملتحمه و التهاب و عفونت کیسه اشکی وجود دارد که در این صورت ناحیه زیر چشم و نزدیک بینی قرمز و ملتهب شده و نسبت به لمس حساس است. ممکن است این ناحیه متورم گردد و ترشح موکوسی در کناره داخلی چشم دیده گردد. علائم نوزاد با گرد و غبار و باد تشدید می گردد.

وی درباره راه پیشگیری مجرای اشکی گفت: با فشار ملایم بر روی کیسه اشکی، مایع از منافذ اشکی خارج می گردد. موادی مانند فلئورسئین در داخل چشم ریخته می شوند و بر اساس زمان ناپدید می شوند.

این متخصص چشم درباره علل این نوع بیماری در بچه ها گفت: اشک ریزی در نوزادان و بچه ها می تواند به علت افزایش فراوری اشک باشد. این امر می تواند از یک عفونت ساده سطح چشم، غیر طبیعی بودن محل قرار دریافت مژه ها و حاشیه پلک و در نتیجه تحریک قرنیه، فشار بالای مادرزادی چشم، فلج بودن عصب صورت و یا التهابات داخل چشم ناشی شده باشد.

بیماری که زیبایی را از چشمانتان می رباید +عوامل ابتلا به انتروپیونوی اضافه نمود: علت بسیار شایع تر آن انسداد جهت سیستم تخلیه اشکی است که حدود شش درصد از نوزادان به این مشکل مبتلا هستند.

این متخصص چشم با اشاره به اینکه تا قبل از یک سالگی در 95 درصد بچه ها مجرای اشکی باز می گردد، گفت: درمان های این بیماری شامل روش های غیر جراحی و جراحی است. در درمان غیر جراحی؛ تحت نظر دریافت بیمار، ماساژ کیسه اشکی و استفاده از آنتی بیوتیک موضعی است.

برای ماساژ ضروری است که دست خود را بشویید و انگشت اشاره خود را روی کناره داخلی (سمت بینی) چشم قرار دهید و به سمت پایین فشار دهید و از کمپرس گرم بهره ببرید. در صورت وجود عفونت، استفاده از یک پماد یا قطره آنتی بیوتیک موضعی مفید است. آنتی بیوتیک باعث رفع شدن انسداد نمی گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9319

به "عفونتی که به انسداد مجرای اشکی منجر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عفونتی که به انسداد مجرای اشکی منجر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید