قرص نورتریپتیلین و موارد مصرف آن

به گزارش بلاگ پو، قرص نورتریپتیلین (Nortriptyline) برای درمان افسردگی و برخی بیماری های عصبی همچون میگرن تجویز می شود. خشکی دهان از عوارض قرص نورتریپتیلین است.

قرص نورتریپتیلین و موارد مصرف آن

خبرنگاران | سرویس سلامت - قرص نورتریپتیلین از داروهای ضدافسردگی است که مصرف آن باید حتما زیر نظر پزشک باشد. از آن جایی که هر دارویی می تواند عوارض خاصی به دنیال داشته باشد این دارو هم از این قاعده مستثنی نیست. برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره این دارو با خبرنگاران همراه باشید.

قرص نورتریپتیلین چیست؟قرص نورتریپتیلین (Nortriptyline) برای درمان اختلال افسردگی اساسی و برخی بیماری های دیگر اعصاب همچون میگرن و همچنین سندرم خستگی مزمن کاربرد دارد. این دارو در درمان شب ادراری بچه ها نیز مؤثر است. جذب این دارو سریع و کامل است.

علاوه بر قرص نورتریپتیلین داروهای ضدافسردگی دیگری هم وجود دارند که در صورتی که قصد مصرف هر کدام را دارد بهتر است آشنایی کافی را با آن ها داشته باشید. با برخی از این داروها در لینک زیر آشنا شوید.

داروی ضد افسردگی جدید کدام است و چگونه عمل می کند؟

به جز مصرف دارو روش های دیگری هم برای کنترل افسردگی وجود دارند که علاوه بر کاربردی بودن عوارضی هم به همراه ندارند. در لینک های زیر با این روش ها آشنا می شوید.

روش های درمان افسردگی بدون مصرف دارو

درمان گیاهی افسردگی های خفیف تا متوسط

نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های تجاریNortriptyline
موارد مصرف افسردگی

اختلالات دوقطبی

اضطراب

استرس

سردرد

دردهای عصبی

میگرن

ترک سیگار

عوارض خشکی دهان، سرگیجه، خواب آلودگی، تاری دید، افزایش وزن، مسائل ادراری خفیف، یبوست
تداخل دارویی ایزونیازید، فنوتیازید، آمی تریپتیلین، آلپرازولام، دیازپام، لورازپام، ستریزین، دیفن هیدرامین، آنتی هیستامین ها، زولپیدم، مورفین، کدئین، داروهای ضدآریتمی، داروهای ضدصرع، داروهای پایین آورنده فشار خون مثل کلونیدین و گوانتیدین، فنوتیازین ها، دارو های ضد تیروئید، سایتمیدین، فرآورده های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS

مقدار و نحوه مصرف

میزان مصرفی قرص نورتریپتیلین بنابر شرایط بیماری، سن، وزن و تشخیص پزشک متفاوت می باشد. اگر به شما توصیه شده است که روزانه تنها یک قرص بخورید بهتر است آن را قبل از خواب میل نمایید. میزان مصرف برای بزرگسالان به طور معمول مقدار 25 میلی گرم سه یا چهار بار در روز می باشد و سپس مقدار مصرف بر حسب تحمل و نیاز بیمار تنظیم می شود.

معمولا متخصصین و پزشکان برای کاهش عوارضی نظیر خواب آلودگی یا سرگیجه به بیماران خود توصیه می کنند که ابتدا مقدار کمتری از قرص را استفاده کرده و در مدت یک هفته به طور تدریجی دوز مصرفی داروی خود را به میزان توصیه شده افزایش دهند.

توجه: اگر اخیرا حمله قلبی داشته اید و یا در حال مصرف متیلن بلو هستید نباید از این دارو استفاده کنید.

توجه: چنانچه مصرف دارو را فرامشوش کرده اید به محض یادآوری داروی از دست رفته را مصرف کنید. اگر نزدیک مصرف دوز بعدی هستید، دوز قبلی را که فراموش کرده اید مصرف نکنید.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

  1. افراد جوان هنگام مصرف داروهای ضدافسردگی ممکن است افکار خودکشی داشته باشند. بنابراین باید پزشک شما به صورت مرتب فرآیند طول درمان را بررسی کند. خانواده و اطرافیان شما نیز باید در مورد تغییرات خلقی حاصل از این دارو نیز باید هشدار باشند.
  2. این دارو را بدون تجویز پزشک به بچه ها ندهید. نورتریپتیلین برای مصرف بچه ها تایید نشده است.
  3. بیش از یک داروی ضد افسردگی در یک زمان نباید تجویز شود.
  4. درمان سالمندان باید با حداقل مقدار شروع شود، زیرا به عوارض جانبی این دارو حساس ترند.
  5. اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، به پزشک اطلاع دهید.
  6. اگر کودک شیرخوار دارید حتما موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.
  7. اگر به جراحی نیاز دارید مصرف این دارو را به جراح خود اطلاع دهید.
  8. مصرف نورتریپتیلین را به صورت ناگهانی قطع نکنید.
  9. برخی افراد به دنبال مصرف این دارو دچار یبوست می گردند. بنابراین به این افراد توصیه می شود که میزان فیبر موجود در غذا (کاهو، میوه و سبزیچات) را افزایش و حداقل روزانه 8 لیوان آب بنوشند.
  10. در صورتی که شما از داروهای خواب آور، شل کننده های عضلانی، الکل و مسکن های مخدر استفاده می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
  11. در صورتی که این دارو بر روی بینایی شما اثر می گذارد از رانندگی پرهیز نمایید و از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید. همچنین به شما توصیه می شود مصرف الکل خود را تا حد امکان کاهش دهید.
  12. به یاد داشته باشید که پزشک شما باید از سایر بیماری های شما آگاه باشد.
  13. برای شروع اثرات درمانی این دارو حداقل دو هفته وقت لازم است.
  14. دوره درمان با این دارو باید کامل شود.این دارو نباید بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 39734

به "قرص نورتریپتیلین و موارد مصرف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص نورتریپتیلین و موارد مصرف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید