قلعه دزک شهرکرد؛ ارزشمندترین کاخ چهارمحال و بختیاری

به گزارش بلاگ پو، قلعه دزک شهرکرد که به قلعه امیر مفخم دزک نیز معروف است، در سال 1325 قمری و به دستور لطفعلی خان امیرمفخم بختیاری ساخته شد. دزک شامل دو طبقه بوده و تمام درهای موجود در این طبقات از چوب گردو ساخته شدند. بطور کلی، این قلعه زیبا بنای مهمی برای ایران و دنیا بشمار می رود و حتی نویسندگان و شاعران خارجی مانند ایزابل برد بیشاپ، شونمان، ویلسون و راولینسن در آثار و نوشته های خود به تعریف و تمجید از دزک پرداخته اند. جالب است بدانید در سال 1367 کاخ قلعه دزک در لیست میراث آثار ملی ایران به ثبت رسید. با ما در این مقاله جالب و خواندنی همراه باشید تا بدانید قلعه دزک کجاست و از زیبایی هایش مطلع شوید.

قلعه دزک شهرکرد؛ ارزشمندترین کاخ چهارمحال و بختیاری

معماری

قلعه دزک شهرکرد از دو طبقه تشکیل شده است؛ در طبقه اول یک هشتی ورودی در وسط بنا شده که از هر طرف به محوطه درون قلعه متصل می گردد و اطراف آن را چهار ایوان و چند اتاق تشکلیل داده اند. پس از ورود به طبقه دوم، با محوطه ای با نام حوضخانه روبرو می شوید. بعد از آن، راهرویی را مشاهده می کنید که به چندین اتاق راه می یابد. اتاق های این طبقه نیز دارای ایوان هستند. در این طبقه اتاق هایی با نام دیوانخانه یا سفره خانه و اتاق آینه وجود دارند که از اهمیت زیادی برخورداند. تالار سفره خانه یکی از بخش های مهم کاخ است که در طبقه دوم واقع شده است. در کف این تالار، یک فرش قدیمی پنجاه متری پهن شده که از ارزشمندترین فرش های بختیار بشمار می رود.

این بخش از کاخ قلعه دزک دارای گچبری های بی نظیری است که در اشکال مختلف نمادهای گوناگونی را به ما معرفی می نمایند. برای مثال، گچبری هایی که به شکل شیر بوده، نماد قدرت و گچبری های فرشته و ملائکه نماد پاکی هستند. در کنار تالار سفره خانه، اتاقی زیبا و منحصر بفرد با نام اتاق آینه وجود دارد. این اتاق جز ارزشمندترین آثار این کاخ بشمار می رود و بصورت شگفت انگیزی مشابه سبک اروپایی بویژه ایتالیایی با آینه تزئین شد. اتاق آینه از نمونه های کمیاب هنر گره چینی و نقش بری بشمار می رود و نمایی سه بعدی دارد. تمامی آینه کاری های بی نظیر و شاهکار این اتاق را استاد ابوالقاسم خواجوی اصفهانی، از برجسته ترین و معروف ترین هنرمندان ایران و دنیا انجام داد.

شخصیت هایی مشهور که در کاخ زندگی کردند

قلعه دزک در طول زمان زندگی شخصیت های مشهوری را به خود دیده است. کسانی بطور موقت یا برای فرار یا باقی عمر خود به دزک پناه برده بودند. برای مثال، در دوران جنگ دنیای اول، علامه علی اکبر خان به قلعه دزک پناه برد و مدت شش ماه در قلعه اقامت کرد و در همین دوران، آغاز به نوشتن کتابهای ارزنده ای همانند لغت نامه دهخدا و امثال و حکم کرد. براساس مقاله قلعه دزک کجاست باید بدانید که دکتر محمد مصدق نیز برای حفظ جان خود در سال 1299 به اینجا پناه برد. از دیگر شخصیت های مهم که در گذر زمان به دزک پناه بردند، میتوان به فرخی یزدی، آقا ابوالقاسم نجفی، فرخی یزدی، ملک الشعرای بهار و وحید دستگردی اشاره نمود.

در ادامه بخوانیدمعرفی تعدادی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهرکردمنبع: همگردی
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 59131

به "قلعه دزک شهرکرد؛ ارزشمندترین کاخ چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه دزک شهرکرد؛ ارزشمندترین کاخ چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید