مخاطب شناسی، اصلی ترین احتیاج بازار فیلم کودک است
به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - زحل رضوی معتقد است؛ سلیقه مخاطبان حوزه کودک نسبت به دو دهه گذشته تغییر نموده است. این جریان تنها به علت تغییر نسل نیست؛ شرایط سینمای دنیا هم عوض شده است. بچه ها و نوجوانان به تولیدات امروزی دسترسی راحت تری دارند همین باعث شده سطح توقع مخاطبان از فیلم ها بالا برود.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم بچه ها و نوجوانان، زحل رضوی، نویسنده و کارگردان حوزه کودک و نوجوان در ابتدا درباره جشنواره گفت: در این سی و سه سالی که از عمر برگزاری جشنواره بین المللی بچه ها و نوجوانان می گذرد، این رویداد سینمایی اتفاقات مختلفی را از سر گذرانده است؛ یعنی در هر دهه از نظر مالی یا فعالیت تهیه کنندگان، شرایط تغییر نموده است.
این کارگردان ادامه داد: هر چه قدر جلوتر آمدیم شرایط سخت تر شد و این شرایط سخت روی فیلم های حوزه کودک تاثیرگذاشت. کاش در دو دهه گذشته شرایطی فراهم می شد تا سینمای کودک را به سمت دیجیتالی شدن سوق می دادیم و آن را از فضای رئال دور می کردیم. اما شرایط به گونه ای پیش رفت که این مهم برای تهیه کنندگان فراهم نشد.
او ادامه داد: سلیقه مخاطبان حوزه کودک نسبت به دو دهه گذشته تغییر نموده است. این جریان تنها به علت تغییر نسل نیست؛ شرایط سینمای دنیا هم عوض شده است. بچه ها و نوجوانان به فراوریات امروزی دسترسی راحت تری دارند همین باعث شده سطح توقع مخاطبان از فیلم ها بالا برود. لذا ما باید هم سو با سلیقه مخاطب حرکت کنیم. مخاطب ایرانی ثابت نموده است که هر وقت یک فیلم با محتوای خوب به ویژه نزدیک به فضای فرهنگی خودمان فراوری شود، از آن حمایت می نماید.
کارگردان انیمیشن امین و اکوان، درخصوص محتوای فیلم های کودک گفت: ما مجبوریم فیلم های کودک و نوجوان را به علت رده بندی سنی به گروه های خردسال، کودک و نوجوان تقسیم بندی کنیم. چراکه نمی توان فیلم کودک را برای نوجوانان نمایش داد و محور آثار مخصوص به این دو مخاطب از هم فرق دارد.
او گفت: به صورت کلی، فیلم هایی که در این سال ها در سینمای کودک پخش شده به ویژه در بخش انیمیشن، به وسیله مخاطب حمایت شده است. اما من احساس می کنم که درخصوص محتوا باید کمی تتازه نظر شود و به هنگام فراوری محتوا برای آثار، سلیقه های گوناگون را در نظر بگیریم و هراسی از تجربه های نو نداشته باشیم.
این کارگردان تاکید نمود: گاهی شاهد این موضوع هستیم که محتوای فیلم های ما به یک خط مستقیم تبدیل می شود. یعنی زنجیره ای از موضوعات را داریم که مورد پسند ارگان هایی است که توانایی فراوری محتوای سینمایی را دارند. اگر ما نتوانیم طیف گسترده ای از مخاطبان را راضی نگه داریم و فقط یک محتوای تعیین را بسازیم، مخاطب ما را پس می زند و جذب سینمای خارجی می شود.
رضوی در انتها، درباره سینما، سرزمین خیال، که شعار جشنواره سال جاری است اضافه کرد: شعار خیلی خوبی انتخاب شده است. تمام سینمای کودک و نوجوان به قوه تخیل برمی شود. خیال پردازی، باعث می شود کودک و نوجوان قدرت ریسک پذیری و خلاقیتش در ایجاد فضا و دنیای تازه را افزایش بدهد. همان طور که این شعار را انتخاب کردیم باید سعی کنیم از آن الهام بگیریم.
منبع: خبرگزاری پاناbestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی
pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.