مقایسه مهارت ادراک شنیداری در بچه ها کاشت حلزون و عادی
به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/اصفهان نتایج یک تحقیق نشان می دهد، هر چند کاشت حلزون ادراک شنیداری بچه ها ناشنوا را تقویت می کند، باز هم ادراک بچه ها کاشت حلزون از بچه ها عادی ضعیف تر است و برای نزدیک کردن ادراک این بچه ها به بچه ها عادی سن عمل کاشت عامل بسیار مهمی است.

هاجر بهرامی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زبان شناسی همگانی دانشگاه اصفهان در پایان نامه خود به بررسی مقایسه مهارت درک ترکیبات استعاری در بچه ها تلفیقی کم شنوای کاشت حلزون و بچه ها عادی پرداخت.
مهارت درک مفاهیم انتزاعی به ویژه استعاره ها برای تحصیل و زندگی امری ضروری است. آسیب شنوایی در سنین قبل از فراگیری زبان اثرات متفاوتی بر درک استعاره افراد و عملکردهای آنان دارد.
این مطالعه با هدف مقایسه درک مهارت ترکیبات استعاری در بچه ها تلفیقی کم شنوای کاشت حلزون و بچه ها طبیعی انجام شد.
در این مطالعه 35 کودک کم شنوای کاشت حلزون از نظر درک ترکیبات استعاری با 35 کودک عادی که از نظر جنسیت و سن با گروه کم شنوا همتا بودند، مقایسه شدند. این بچه ها با آزمونی محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند.
ابتدا آزمون درک کلمات اجرا و در صورت پاسخ صحیح به 75 درصد از کلمات، آزمون ترکیبات استعاری انجام شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون تی آماری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته های این تحقیق حاکی از این است که نمره درک ترکیبات استعاری و تشبیهی بچه ها کم شنوای کاشت حلزون نسبت به بچه ها عادی به طور معناداری کمتر است و نمره درک ترکیبات استعاری و تشبیهی در بچه ها کم شنوای کاشت حلزونی که عمل خود را قبل از 3 سالگی انجام داده بودند نسبت به بچه های که عمل خود را بعد از 3 سالگی انجام داده بودند به طور معناداری بالاتر است.
میانگین درک ترکیبات تشبیهی در کل آزمودنی ها برابر با 7.45 و میانگین درک ترکیبات استعاری در کل آزمودنی ها برابر با 7.14 است که حاکی از آن است که نمره درک ترکیبات تشبیهی در کل آزمودنی ها بالاتر بود، اما این تفاوت از نظر آماری معنادار نشد.
هر چند کاشت حلزون ادراک شنیداری بچه ها ناشنوا را تقویت می کند، باز هم ادراک بچه ها کاشت حلزون از بچه ها عادی ضعیف تر است. برای نزدیک کردن ادراک این بچه ها به بچه ها عادی سن عمل کاشت عامل بسیار مهمی است و پیشنهاد می شود، این عمل در سنین پایین تر از سن فراگیری زبان و حتی الامکان در سال اول زندگی کودک انجام شود. هم چنین درک بهتر این بچه ها و بچه ها عادی از ترکیبات تشبیهی را می توان نتیجه وجود تشابه آشکار، ظاهری و ملموس در این ترکیبات نسبت به ترکیبات استعاری دانست.
این پایان نامه با راهنمایی محمد عموزاده، سالار فرامرزی در دانشگاه اصفهان دفاع شد.
منبع: خبرگزاری ایسنا0nlysms.ir: تنها پیامک | مجله موفقیت، پزشکی، خانواده، تکنولوژی، گردشگری، استارتاپ
thailandnet65.ir: سفر به تایلند | تور تایلند ارزان، تور لحظه آخری، تور نوروز بهار، تابستان، پاییز، زمستان