مهدی اخوان لنگرودی ، روایتگر پر شور

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران ، فیض شریفی: مهدی اخوان در سال 1324 در لنگرود به جهان آمد. دیپلم را در همین شهر گرفت و در تهران به دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی رفت. سال 52 به اتریش رفت. چند کتاب نوشت به نام: گل انار قصه برای بچه ها، دفتر شعر چوب و عاج، دفتر شعر آبنوس، کتاب قصه هرکی می آهو کشته

مهدی اخوان لنگرودی ، روایتگر پر شور

کتاب یک هفته با شاملو و چند کتاب دیگر حاصلی از کارهای اوست.

اخوان لنگرودی را هیچ وقت ندیدم ولی با او هم افق بوده ام. گاهی شعری می گفت و گاهی گزارشی عاشقانه از شاعران و نویسندگان ایام می نوشت. او در حسب حال دوستان هنرمند خویش امساک نمی کرد. گاهی شاید از خود چیزی می اضافه نمود.

او از شاعران نسل دوم دهه چهل و پنجاه بود. او با شاعران و نویسندگان کافه نشینی چون آل احمد ، نصرت رحمانی، منوچهر آتشی، بادیه نشین، گلسرخی ، نوری زاده ، ابوالقاسم ایرانی و امثالهم حشر و نشر داشت . بیش از همه اینها، عاشق نصرت رحمانی بود. او کتاب حجیمی درباره زندگی و شعر نصرت رحمانی نوشت.

در این کتاب ،شیفتگی او را به نصرت به خوبی به تماشا می نشینیم. مهدی اخوان لنگرودی، در این کتاب با م. آزاد درباره نصرت رحمانی سخن گفته است. اخوان لنگرودی، اغلب از شیرین کاری ها و شیرمستی های نصرت رحمانی سخن می گوید و چون کمیت او در نقد لنگ می زند به سخنان ناقدان و دوستان شاعرش استناد می نماید.

کتاب از کافه نادری تا کافه فیروز او هم درباره مراودات و منافسات شاعران با همدیگر است. در این دو کافه راهنمایی ها و شاملوها و آل احمدها و رحمانی ها و براهنی ها پا می گیرند و در شهر پرسه می زنند. اخوان لنگرودی 223 صفحه از ارتباط شاعران و نویسندگان نگاشته است.

وقتی این کتاب را چاپ کرد با من تماس گرفت. من به حیرت افتادم. شاعر ابوالقاسم ایرانی آدرس مرا به ایشان داده بود.

او از ایرانی شعری نقل نموده بود: بازگردیم و چراغی بزنیم

تمام تهران در آن سال ها از کافه نادری تا کافه فیروز بود و گشت و گذار در خیابان های شاه و شاهرضا و حالا انقلاب و جمهوری ختم می شد.

راهنمایی که از فرانسه آمده بود و به تبعیت از نویسندگان کافه نشینی چون بکت، کامو، ژان کوکتو، سارتر و یونسکو در 1950موجی در داستان و نمایش نامه ایجاد نموده بودند با فرزاد، مینوی و علوی، در ادبیات ما انقلابی به وجود آوردند که آثار آن تا کنون ادامه دارد.

اخوان لنگرودی در یک هفته با شاملو یک اثر 171صفحه ای نوشت. شاملو همراه با آیدا و دولت آبادی یک هفته به اتریش برای سخنرانی رفته بودند و در دولتسرای اخوان لنگرودی، لنگر انداخته بودند. مطالبی را اخوان لنگرودی در این کتاب نوشته که از بسیاری از مسائل پرده برمی دارد. مثل نقل قول هایی که اخوان لنگرودی از شاملو درباره نصرت رحمانی می آورد.

شاملو، نصرت رحمانی را بعد از نیما عظیم ترین شاعر نیمایی می داند. خلق و خوی شاملو در این کتاب به خوبی به تصویر کشیده می گردد. شاملو، اخوان لنگرودی را پسر خودش می دانسته و اخوان برای او سنگ تمام گذاشته است. او برای تمام شاعران از جمله گلسرخی سنگ تمام گذاشته. مردانی که باد کاشتند و طوفان درو کردند.

او در پایانه کتاب از کافه نادری تا کافه فیروز نقل قولی از کورش یغمایی و ترانه غم میون دو تا چشمون قشنگت، لونه نموده. .. می آورد که صدای او تا آخرین پله های استودیو به گوشش می رسید:

وقتی بغض

از مژه هام

پایین میاد

بارون میشه

سیل غم آبادیمو

ویرونه نموده. ..

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 27353

به "مهدی اخوان لنگرودی ، روایتگر پر شور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهدی اخوان لنگرودی ، روایتگر پر شور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید