نجیب مایل هروی با تمام دردها بسیار پرتلاش است

به گزارش بلاگ پو، سلمان ساکت گفت: بهترین آموخته ما از استاد نجیب مایل هروی پرکاری است و ایشان با تمام مشقات و دردها بسیار پرتلاش هستند و به این فرهنگ خدمت نموده اند.

نجیب مایل هروی با تمام دردها بسیار پرتلاش است

به گزارش خبرنگاران، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در مراسم بزرگداشت مقام علمی نجیبِ مایل هروی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار گردید، درباره ویژگی های کتاب خاصیت آینگی مایل هروی گفت: این کتاب از مجموعه آثار هروی است که تنوع موضوعات مانند مقالات، کتاب ها، رساله ها و ... دارد. اما یکی از کارهایی که ایشان به خوبی انجام دادند و نمونه شاخص تک نگاری های شاخص استاد است، شامل دو تک نگاری شاخص در مورد جامی و عین القضات است. تک نگاری ایشان با نام عین القضات در کتاب خاصیت آینگی است که منتشر کردند.

ساکت توضیح داد: در این کتاب با تمام ابعاد زندگی، آثار و تاثیرات عین القضات همدانی آشنا می شویم و این نوع در پژوهش های ما جای زیادی ندارد و کمتر پژوهشگرانی را دیده ایم که کتابی را از تمام ابعاد مختلف پراخته و مورد آنالیز قرار داده باشند. این کتاب دو بخش دارد که در بخش دوم گزیده تمهیدات عین القضات در این جا انتخاب و منتشر شده است.

او گفت: در فصل اول از بخش اول گزارش مستند شرح احوال عین القضات مبتنی بر بیانی جذاب و خواندنی بوده و یکی از کارهای استاد هروی نثر پخته و دلکش ایشان است که خواننده را بسیار همراه خود می نماید. فصل دوم گزارشی از آثار عین القضات همدانی و دلایل مسلم بودن گزارش بیان شده و همچنین آثار مشابه به نقد و آنالیز گذاشته شده است و این دو بخش از دیدگاه پژوهش های تاریخ ادبیات بسیار در زمینه آموزشی مهم است و در بخش سوم که بخش اصلی کتاب است پسندها و نظرسازهای عرفانی بیان شده است.

عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی گفت: هر نکته ای را که استاد قصد داشتند بیان نمایند با شماره ای معین می کردند و ممکن بود این مطلب یک پاراگراف و یا یک صفحه شرح داشته باشد؛ اما اهم مطالب، نظرگاه ها و دیدگاه ها در این کتاب دیده می گردد.

نجیب مایل هروی، محقق عرفان و ادبیات فارسی در ادامه مراسم در سخنانی اظهار کرد: بهانه ای که برای این جلسه و برگزاری این مجلس مجال طرح داشت، این بود که دکتر ساکت تفسیر سخن در خصوص خاصیت آینگی فرمودند. تهیه خلاصه متون سابقه بسیار دیرین دارد و حداقل در زبان فارسی آغاز شده است و متونی مانند تاریخ بخارا و تاریخ هرات از جمله تلخیص هایی است که از متون به دست آمده است.

او اضافه نمود: گزیده سازی بالاخص در زبان فارسی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد و هنگامی یک متن می تواند موثر واقع گردد که تسلط کافی بر متن به دست آید و نیز تسلط بر روحیات و صاحب اثر به حاصل آمده باشد در این صورت است که یک گزیده ساز، گزیده ای داشته باشد که خوانندگان را به سوی متن اصلی رهنمون کند.

این محقق عرفان و ادبیات فارسی توضیح داد: خاصیت آینگی بهانه مناسبی بود تا به چاپ پنجم برسد و بتواند اکثریت دانشجویان را به سوی متن اصلی، تمهیدات نامه و رساله جمال و آثار عین القضات همدانی عارف جوان مرگ ورزیده ایران در قرن شش راه ببرد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 2499

به "نجیب مایل هروی با تمام دردها بسیار پرتلاش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجیب مایل هروی با تمام دردها بسیار پرتلاش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید