نمایش حلقه زرین ارجان در سرزمین مادری

به گزارش بلاگ پو، رئیس کل موزه ملی ایران گفت: حلقه زرین ارجان متعلق به دوره عیلام نو، نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد و از محوطه باستانی به همین نام است که به منظور نمایش موقت به شهر ایذه انتقال یافته تا هم زمان با گشایش این موزه تازه تأسیس در معرض دید عموم قرار گیرد.

نمایش حلقه زرین ارجان در سرزمین مادری

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، جبرئیل نوکنده با ابراز خرسندی از تأسیس موزه ای دیگر در ایران در این خصوص گفت: این اثر به همراه تعدادی دیگر از آثار مجموعه ارجان عصر روز پنجشنبه 3 مهرماه 1398 با همراهی اسکورت ویژه به استان خوزستان انتقال یافت.

او با اشاره به پیشینه فرهنگی کهن سرزمین خوزستان و صندلی مهم آن در فرهنگ و تمدن غنی ایران گفت: وجود چنین موزه ای برای استان خوزستان منجر به حفظ، حراست و معرفی مواریث بی بدیل این بخش از ایران خواهد بود.

رئیس کل موزه ملی ایران گفت: حلقه زرین ارجان که در موزه ملی ایران نگهداری می گردد، از آثار منحصربه فرد محسوب می گردد و به منظور گرامیداشت گشایش موزه جدید ایذه در این شهر به نمایش گذاشته خواهد شد.

او یادآور شد: موزه مادر کشور وظیفه خود می داند در صورت احراز شرایط لازم، نمایشگاه هایی از این قبیل در استان های دیگر هم برپا گردد.

محوطه باستانی ارجان در کنار رودخانه مارون در 12 کیلومتری شرق شهرستان بهبهان قرار گرفته است. در پاییز سال 1361 هنگام عملیات خاک برداری برای ایجاد سد بر روی رودخانه مارون، به طور تصادفی به آرامگاهی با دیوارهای سنگی در دل توده ای از خشت برخورد شد. پس از آنالیز باستان شناسان در این محوطه این آرامگاه به استناد نوشته میخی عیلامی که بر روی حلقه زرین دیده می گردد، مربوط به کیدین هوتران پسر کورلوش است.

شهرستان ایذه با دارا بودن آثار تاریخی فرهنگی فراوان، خود به عنوان یک شهر موزه بازشناخته شده و موزه باستان شناسی آن در مساحتی بالغ بر 3500 متر و فضای نمایشی در حدود هزار مترمربع با تعداد تقریبی 500 اثر طبق اعلام مقامات این استان به زودی گشایش خواهد یافت.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

chinaro.ir: مجله گردشگری چین، سفر به پکن، شانگهای هانگزو

منبع: میراث آریا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 12615

به "نمایش حلقه زرین ارجان در سرزمین مادری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش حلقه زرین ارجان در سرزمین مادری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید