نمای شگفت انگیز شفق قطبی از ایستگاه فضایی بین المللی را ببینید

به گزارش بلاگ پو، با توسعه فعالیت خورشیدی، شفق های قطبی زمین منظره ای تماشایی را ایجاد کرده اند که باعث ثبت لحظه هایی شگفت انگیز و حلقه شفق قطبی از نگاه ایستگاه فضایی بین المللی شده است.

نمای شگفت انگیز شفق قطبی از ایستگاه فضایی بین المللی را ببینید

فعالیت خورشید به تازگی افزایش یافته است و با شراره های بزرگ و پرتاب کردن انبوهی از مواد خورشیدی به بیرون، بخشی از آن ها به زمین رسیده و باعث ایجاد شفق های قطبی چشمگیر شده است. اما این نورهای درخشان قطبی فقط از طریق ساکنان روی سطح زمین دیده نمی شوند بلکه خدمه ایستگاه فضایی بین المللی در مدار سیاره ما هم انبوهی از این نورهای درخشان را نظاره می کنند.

یک عکس تازه که از طریق فضانوردان از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) گرفته شده، به خوبی نشان می دهد که این شفق های قطبی چقدر قوی بوده اند. یک حلقه تابشی سبز رنگ با بخش های نورانی که از انحنای سیاره بیرون می آیند و تصویری کاملا سورئال می آفرینند.

توماس پسکی (Thomas Pesquet) فضانورد فرانسوی آژانس فضایی اروپا در آخرین روزهای مأموریت مداری خود به سر می برد و برای بازگشت به زمین آماده می شود؛ به همین دلیل از این فرصت حضور در مدار زمین، نهایت استفاده را می کند.

او در توییتی نوشت: از ما با قوی ترین شفق های قطبی کل مأموریت، بر فراز آمریکای شمالی و کانادا پذیرایی شد. رگه های شگفت انگیز تا بالاتر از مدار ما امتداد داشتند و ما درست بالای مرکز حلقه پرواز کردیم که امواج پرسرعت و پالس ها همه جای آن بودند.

او پیش از این هم مناظری دیدنی از ایستگاه فضایی بین المللی ثبت کرده بود. از جمله در هفته های گذشته تصویری از یک نور آبی عجیب بر فراز اروپا به اشتراک گذاشت که یک پدیده زیبای آب وهوایی را نشان می داد.

علم توضیح قابل قبولی درباره چگونگی شکل گیری شفق های قطبی بر اثر برهم کنش ذرات باردار حاصل از خورشید و میدان مغناطیسی زمین دارد. همان طور که ناسا می گوید: وقتی ما شفق درخشان را می بینیم، شاهد یک میلیارد برخورد منفرد ذرات باردار هستیم که خطوط میدان مغناطیسی زمین را روشن می کنند.

تصویر توماس پسکی شاید بیش از جنبه های علمی جشنی از شگفتی محض این پدیده رویایی باشد و به نوعی یادآور ارتباط سیاره ما با ستاره ماست که منشأ نور و حیات به شمار می رود.

عکس ها: شفق قطبی آبان ماه (نوامبر) از نگاه ایستگاه فضایی بین المللی

Credit: Thomas Pesquet/ISS

منبع: CNet

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 64487

به "نمای شگفت انگیز شفق قطبی از ایستگاه فضایی بین المللی را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای شگفت انگیز شفق قطبی از ایستگاه فضایی بین المللی را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید