والیبال ایران از افول در لیگ جهانی تا اولین مدال جهانی

به گزارش بلاگ پو، والیبال ایران در سال 96 در میادین مختلف دنیای و آسیایی خوش درخشید که از مهمترین آن ها می توان به مدال برنز جام قهرمانان بزرگ دنیا، قهرمانی نوجوانان در جام دنیای اشاره نمود، هرچند ایستادن در رتبه یازدهم در بین 12 تیم لیگ دنیای و باخت تیم امید به اندونزی در قهرمانی مردان آسیا نقاط تاریک والیبال ایران در سال گذشته بود.

والیبال ایران از افول در لیگ جهانی تا اولین مدال جهانی

به گزارش خبرنگاران، با توجه به پیشرفت خیره نماینده والیبال ایران از سال 2009 و قرار دریافت نام ایران در بین قدرت های دنیا این رشته نه تنها در بین مردم علاقه مندان بیشماری را به خود جلب نموده بلکه از طرفی دیگر باعث شده تا والیبال ایران در رقابت های مختلف دنیای و منطقه ای در رده های مختلف سنی در طول سال شرکت کند.

تیم ملی والیبال ایران در سال 96 در 10 رویداد مختلف بین المللی در رده های مختلف سنی حضور داشت که مهمترین عنوانی که در سال 96 کسب کرد کسب مدال برنز جام قهرمانان بزرگ دنیا بود که اولین مدال دنیای تاریخ والیبال ایران به حساب می آید که با راهنمایی ایگور کولاکویچ به دست آمد. همچنین می توان از قهرمانی تیم ملی نوجوانان در جام دنیای نیز به عنوان نقطه عطفی در فغالیت های فدراسیون والیبال در سال 96 یاد کرد. علاوه بر این صعود تیم ملی به قهرمانی دنیا بدون حتی یک ست باخته، قهرمانی امیدها در رقابت های زیر 23 سال آسیا و قهرمانی تیم ملی جوانان در بازی های کشورهای اسلامی اشاره نمود.

فارغ از نتایج درخشان والیبال در سال 96 در بعضی رقابت ها شاهد نتایجی بس دور از انتظار و عملکردی ضعیف بودیم و ایستادن در رتبه یازدهم لیگ دنیای آن هم در بین 12 تیم و باخت تیم امید به اندونزی در قهرمانی مردان آسیا که دست ایران را از کسب مدال کوتاه گذاشت از موارد قابل تامل در سال گذشته بودند.

تیم ملی نوجوانان/ سرافکندگی در آسیا تا آقایی در دنیا

نخستین رقابتی که در اوایل سال 96 والیبالیست های ایرانی در آن شرکت کردند یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا بود که از هشتم تا شانزدهم فروردین ماه به میزبانی میانمار برگزار گردید و تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در حالی برای نهمین بار گام به این رقابت ها می گذاشت که هم مدافع عنوان قهرمانی بود و هم با هفت بار قهرمانی در رقابت های نوجوانان آسیا پر افتخارترین تیم قاره کهن به حساب می آمد، اما در سال 2017 شاگردان محمد وکیلی دور از انتظار ظاهر شدند و با قبول چهار شکست برابر تیم های کره جنوبی و چین در مراحل مختلف به رده چهارم بسنده کردند و نتوانستند قهرمانی دوره گذشته را تکرار نمایند و شاید انتخاب مرتضی شریفی به عنوان بهترین دریافت نماینده و کسب سهمیه رقابت های دنیای تنها نکات مثبت حضور تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در قهرمانی آسیا بود.

اما چهار ماه بعد والیبالیست های نوجوان ایران در پانزدهمین دوره رقابت های قهرمانی نوجوانان دنیا که به میزبانی بحرین و با حضور 20 تیم برگزار گردید، کاری کردند کارستان و در خاتمه رقابت ها با کسب هشت پیروزی پیاپی و بدون شکست و تنها با سه ست باخت پیروز شدند برای دومین بار بر سکوی قهرمانی دنیا بایستند. با توجه به عملکرد ضعیف و دور از انتظار تیم ملی نوجوانان در قهرمانی آسیا کمتر کسی انتظار درخشش از شاگردان وکیلی داشت، اما او نشان داد که با کوشش می توان هر قله ای را فتح کرد.

در سال 2014 نوجوانان ایران توانسته بودند به مدال برتر دنیا برسند و این بار در سال 2017 با عملکردی درخشان پس از کسب چهار پیروزی در دور مقدماتی در مراحل بعد به ترتیب تیم های ترکیه، برزیل و روسیه را از پیش رو برداشتند و برای دومین بار پس از سال 2007 به مدال طلای دنیا دست یابند. با این قهرمانی تیم ملی نوجوانان ایران پس از تیم های برزیل و روسیه در رتبه سوم پر افتخارترین تیم های قهرمانی والیبال نوجوانان دنیا نهاده شد.

تیم ملی امید/ قهرمانی در آسیا، باخت به اندونزی و بدشانسی در قهرمانی دنیا

یک ماه پس از عملکرد ضعیف تیم ملی نوجوانان در قهرمانی آسیا فدراسیون والیبال ایران میزبان دومین دوره رقابت های قهرمانی زیر 22 سال آسیا بود که از یازدهم اردیبهشت ماه با حضور 11 تیم میزبانی اردبیل برگزار گردید.

در این دوره از رقابت ها که با حضور پرشور طرفداران اردبیل رنگ و بوی خاصی به خود گرفته بود شاگردان خوان سیچلو پیروز شدند پس از پیروزی بر پاکستان در مرحله گروهی یک به یک حریفانشان را از پیش رو بردارند و با شکست ژاپن در فینال ضمن تکرار عنوان قهرمانی دوره گذشته پیروز شدند سهمیه رقابت های امیدهای دنیا در مصر را نیز کسب نمایند. همچنین چهار بازیکن ایرانی در جمع برترین های آسیا قرار دریافتد.

با توجه به تعدد مسابقات و اردوهای تیم ملی بزرگسالان مسئولان فدراسیون والیبال تصمیم دریافتد تا تیم ملی امید با راهنمایی خوآن سیچلو را که برای حضور قدرتمند در رقابت های دنیای مصر آماده می شد به نوزدهمین دوره قهرمانی مردان آسیا اعزام نمایند. رقابت های قهرمانی آسیا 2017 از دوم تا دهم مرداد ماه به میزبانی اندونزی برگزار گردید و در خاتمه امیدهای ایران با قبول دو شکست دستشان از کسب مدال کوتاه ماند اما باخت سه بر دو به اندونزی در مرحله یک چهارم نهایی به نقطه تاریکی در پرونده کاری سیچلو در ایران بدل شد، چرا که چنین شکستی بیش از همه علاقمندان به والیبال را آزرده خاطر کرد. در خاتمه ژاپن برای نهمین بار قهرمان آسیا شد و امیدهای ایران به عنوان پنجم رسیدند و حتی در بین برترین ها نیز اسمی از والیبالیست های ایرانی دیده نشد.

تقریبا یک ماه پس از ناکامی تیم ملی امید در قهرمانی مردان آسیا این بار امیدهای والیبال ایران برای حضور در سومین دوره رقابت های قهرمانی امیدهای دنیا راهی قاهره مصر شدند، اما این بار هم بدشانسی گریبان سیچلو و شاگردانش را گرفت تا دست والیبالیست های امید ایران از کسب مدال دنیای کوتاه بماند. دوره سوم قهرمانی امیدهای دنیا با قوانین جدیدی از جمله خاتمه امتیازات هر ست در عدد 15 و معین شدن تیم برنده پس از پیروزی در چهار ست برگزار گردید و همین مساله بر عملکرد کیفی تیم ها تاثیرگذار بود.

با این وجود تیم ملی امید ایران در گروه دوم پس از چهار پیروزی برابر روسیه، چین، ترکیه و الجزایر تنها به آرژانتین باخت تا همین باخت و شکست ناباورانه آرژانتین برابر روسیه باعث شد امیدهای ایران از رسیدن به مرحله نیمه نهایی باز مانند و در ادامه نیز با شکست برابر ژاپن و پیروزی مقابل چین در هفتم دنیا ایستادند. این در حالی بود که آرژانتین و روسیه دو تیم هم گروه ایران ملاقات فینال را برگزار کردند و در خاتمه آرژانتین به مدال طلا دست یافت.

تیم ملی جوانان / از قهرمانی آسان در بازی های کشورهای اسلامی تا بدبیاری در قهرمانی دنیا

پس از حضور نوجوانان و امیدهای والیبال در رقابت های قهرمانی آسیا این بار تیم ملی جوانان با راهنمایی بهروز عطایی که خود را برای حضور مقتدرانه در قهرمانی دنیا آماده می کرد. با تصمیم فدراسیون والیبال به عنوان نماینده ایران راهی بازی های کشورهای اسلامی شد.

رقابت های والیبال چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی از 22 اردیبهشت با حضور 12 تیم به میزبانی باکو در حالی برگزار گردید که در دو دوره، قبل برگزاری رقابت های والیبال در سال های 2005 و 2013 تیم ملی ایران به عنوان قهرمان رسیده بود و در سال 2017 نیز جوانان ایران برای کسب سومین قهرمانی راهی این بازی ها شدند و در خاتمه شاگردان عطایی پیروز شدند پس از چهار پیروزی در دور مقدماتی در نیمه نهایی و فینال تیم های ترکیه و آذربایجان را شکست دهند و به مدال طلا دست یابند و با روحیه ای عالی لازم قهرمانی جوانان دنیا در جمهوری چک شدند.

پس از بازگشت از بازی های کشورهای اسلامی و برگزاری چند اردو بازی محبت آمیز تیم ملی جوانان از دوم تا یازدهم تیر ماه به رقابت با حریفان در قهرمانی جوانان دنیا پرداخت. تیم ملی جوانان ایران که یازدهمین حضورش را در قهرمانی دنیا تجربه می کرد تنها یک بار در سال 2007 به مدال برنز دست یافته بود، اما در دوره قبل با راهنمایی فرهاد نفرزاده به عنوان دوازدهمی بسنده کرد. در سال 2017 شاید بدشانسی و قرعه بد دست جوانان آینده دار ایران را از کسب مدال دنیای کوتاه گذاشت، چرا که جوانان ایران تنها دو شکست برابر تیم های لهستان و کوبا متحمل شدند که در نهایت این دو تیم به ترتیب قهرمان و نایب قهرمان شدند و جوانان ایران با شکست چین به عنوان پنجم بسنده کردند.

خاتمه پیروز اولین ماموریت ایگور در سال 96 با صعود آسان به قهرمانی دنیا

در گرم ترین روزهای سال 96 رقابت های انتخابی قهرمانی دنیا 2018 در منطقه آسیا و از گروه B به میزبانی اردبیل و با حضور پنج تیم ایران ، کره جنوبی، قزاقستان، چین و قطر برگزار گردید تا تکلیف دو تیم دیگر صعود نماینده به قهرمانی دنیا از منطه آسیا معین شود چرا که بیش از این تیم های استرالیا و ژاپن از گروه A جواز حضور در قهرمانی دنیا را دریافت ننموده بودند.

در خاتمه تیم ملی والیبال ایران با چهار پیروزی و بدون حتی یک ست باخت توانست برای ششمین بار جواز صعود به قهرمانی دنیا را دریافت کند و باید از نوزدهم شهریور ماه در این رقابت ها که به میزبانی ایتالیا و بلغارستان برگزار خواهد شد، حضور یابد. همچنین بهترین عملکرد ایران در قهرمانی دنیا به دوره گذشته در سال 2014 بر می شود که با قبول شکست برابر روسیه در رده ششم ایستاد.

درخت والیبال میوه داد/ کسب نخستین مدال دنیای تاریخ والیبال

پس از صعود آسان والیبالیست های تیم ملی به قهرمانی دنیا در لیگ دنیای 2017 شاهد عملکرد ضعیفی از شاگردان کولاکوویچ بودیم و حتی بعضی از کارشناسان به عملکرد ایگور نیز نقد داشتند و با این که مصدومیت ها اجازه نمایش قابل قبول را گرفت، اما باز هم انتظارات به حدی از والیبال بالا رفته که کسب چنین نتایجی به هیچ عنوان رضایت مردم را در پی نداشت. با همه این شرایط تیم ملی والیبال برای شرکت در هفتمین دوره جام قهرمانان بزرگ دنیا که پنجمین تورنمنت معتبر والیبال دنیا پس از المپیک، قهرمانی دنیا، جام دنیای و لیگ دنیای به حساب می آید راهی کشور ژاپن شد.

در این دوره تیم های برزیل، آمریکا، ایتالیا، فرانسه، ایران و ژاپن از 21 تا 26 شهریور ماه به رقابت پرداختند که در خاتمه تیم ملی ایران در سومین حضورش دست به کار بزرگ زد و با چهار پیروزی و قبول تنها یک شکست برابر برزیل و به دلیل امتیاز کمتر در رده سوم ایستاد و با کسب این مدال ارزشمند برنز والیبال ایران در سطح اول دنیا بالاخره درخت والیبال میوه داد.

تیم ملی ایران برابر تیم های ایتالیا ، آمریکا و فرانسه با نتیجه سه بر دو به پیروزی رسید و تیم ژاپن را هم سه بر یک شکست داد، اما برابر برزیل با حساب سه بر صفر باخت تا با 9 امتیاز پس از برزیل و ایتالیا 12 امتیازی در رده سوم بایستد.

بدترین حضور در لیگ دنیای / یازدهمی در بین 12 تیم

بیست و هشتمین دوره لیگ دنیای از 12 خرداد ماه 96 با حضور 36 تیم در سه سطح برگزار گردید که تیم ملی ایران در سطح یک که با شرکت 12 تیم انجام شد پس از سه هفته و انجام 9 بازی به هیچ عنوان عملکرد سال های قبل را نتوانست تکرار کند و با توجه به مصدومیت هایی که گریبانگیر بعضی از ستاره ها همچون موسوی و معنوی نژاد شد در خاتمه با سه برد و شش باخت و کسب تنها هفت امتیاز در بین 13 تیم در رده یازدهم ایستاد و از صعود به مرحله نهایی باز ماند.

در هفته اول رقابت ها در ایتالیا تیم ملی والیبال ایران در دو ملاقات نخست برابر میزبان و برزیل با نمایش عملکردی ضعیف باخت، اما در ملاقات سوم برابر لهستان با این که کولاکوویچ از نفرات ذخیره استفاده کرد والیبالیست های ایران به نخستین بردشان دست یافتند. در هفته دوم که رقابت ها به میزبانی تهران برگزار گردید ملی پوشان ایران برابر صربستان مدافع قهرمانی کاری از پیش نبردند، اما برابر بلژیک و آرژانتین و در حضور 12 هزار تماشاگر پیروز به پیروزی سه بر دو شدند، اما باز هم این پیروزی های ضعیف مردم را از عملکرد والیبال راضی نکرد. چنان چه در هفته سوم نیز تیم ملی با راهنمایی کولاکویچ سه باخت سه بر صفر برابر لهستان ، آمریکا و روسیه تجربه کرد تا بدترین حضورش در لیگ دنیای در سال های اخیر را به ثبت برساند.

کارشناسان در کسب نتایج ضعیف تیم ملی در لیگ دنیای حاشیه های مربوط به بیماری بعضی از بازیکنان در هفته نخست و همچنین تعویض های نامناسب کولاکوویچ و عدم حمایتش از بازیکنان جوان را دخیل می دانستند. در خاتمه فرانسه با شکست برزیل قهرمان شد و کانادا با پیروزی بر آمریکا به نخستین مدال دنیای دست یافت.

خاتم همه را انگشت به دهان گذاشت/ انحلال قهرمان سه ساله لیگ!

سی و یکمین دوره لیگ برتر والیبال با نام جام شهید حججی از 16 مهر ماه 12 روز زودتر نسبت به سال گذشته شروع شد و همین مساله کمی از فشردگی بازی ها در لیگ سال جاری کم کرد.

در لیگ 96 دوازده تیم بانک سرمایه، پیکان، سایپا، شمس ، شهرداری ارومیه، شهرداری تبریز، شهرداری ورامین، کاله مازندران، خاتم اردکان، ساری 21، هاوش گنبد و رعد پدافند کاشان شرکت داشتند که در خاتمه با قهرمانی بانک سرمایه برای سومین سال پیاپی پرونده رقابت های لیگ بسته شد، اما با وجود برگزاری منظم بازی ها در مراحل خاتمهی لیگ 96 با حواشی بسیار زیادی همراه بود که همین حواشی به پایین آمدن سطح کیفی بازی ها بسیار تاثیرگذار بود.

مهم ترین مسئله ای که در طول لیگ همیشه شاهد آن بودیم خبر انحلال تیم ها به دلیل مسائل اقتصادی بود و هر چند لیگ برتر والیبال با 12 تیم کارش را به خاتمه رساند، اما همگان دیدند که تیم های هاوش گنبد و ساری 21 چگونه توانست خود را در لیگ نگه دارند، چرا که در طول فصل هر کدام از این تیم ها به دلیل مسائل اقتصادی یک بار برابر حریفانشان بازی نکردند و همیشه بازیکنان شان از مسائل اقتصادی گله داشتند.

همچنین در اواخر دور گروهی از تیم شمس که ترکیبی از بازیکنان تیم ملی نوجوانان بود سه امتیاز به دلیل عدم تیمداری در لیگ نوجوانان کسر شد و همین مساله باعث شد تا پس از عدم صعود شمس به پلی آف محمد وکیلی نسبت به این گونه برخوردها انتقاد کند، علاوه بر این مسائل در تیم های مختلف نیز مسائل اقتصادی و عدم تعهد باشگاه ها به قول هایی که به بازیکنان داده بودند مسائلی از پیش آورد، اما در نهایت در 23 اسفند ماه تیم بانک سرمایه با کسب دومین پیروزی برابر خاتم اردکان توانست برای سومین بار فاتح لیگ برتر والیبال شود.

یکی از مهم ترین نکات در خصوص لیگ 96 صعود تیم خاتم اردکان به فینال رقابت ها در حضور تیم هایی هم چون پیکان ، سایپا و شهرداری تبریز بود، چرا که شاگردان میر حسینی در دور گروهی در رده هفتم ایستادند و کمتر کسی تصور می کرد که با توجه به قرعه سخت این تیم شهرستانی بتواند تا فینال پیش بیاید ، اما آنها با شگفتی سازی و با از پیش رو بر داشتن سایپا و شهرداری تبریز بزرگی خود را در لیگ به اثبات رساندند و هر چند در دو ملاقات فینال با وجود نمایش درخشان مغلوب تجربه ستاره های بانک سرمایه شدند ، اما هیچ چیزی از ارزش های آنها کم نمی شود.

حواشی لیگ پس از خاتمه آن هم تمامی نداشت و یک هفته پس از معین شدن تیم قهرمان و صعود نماینده به باشگاه های آسیا مدیران بانک سرمایه خبر انحلال این باشگاه را خاطرنشان کرد تا انتشار خبر عدم تیم داری قهرمان سه ساله لیگ و آسیا همگان را شوکه کند. پس از انتشار این خبر مسئولان باشگاه بانک سرمایه جوابگوی سوالات نبودند و فدراسیون نیز جلسه رسیدگی به این موضوع را به پس از تعطیلات عید موکول کرد. باید دید با توجه به انحلال تیم بانک سرمایه آیا خاتم اردکان به عنوان جانشین راهی جام باشگاه های آسیا می شود یا مسئولان در سازمان لیگ تصمیمات دیگری را خواهند گرفت؟

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 19609

به "والیبال ایران از افول در لیگ جهانی تا اولین مدال جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والیبال ایران از افول در لیگ جهانی تا اولین مدال جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید