سرانجام ماراتن نوبل علمی، 2 کشوری که برای اولین بار نوبل گرفتند

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، ماراتن معرفی برندگان جوایز نوبل سال 2015 در روز دوشنبه 5 اکتبر (13 مهر) شروع شد. کمیته نوبل مستقر در استکهلم سوئد صد و شمین جایزه نوبل این بخش را به طور مشترک به ویلیام کمپل از ایرلند و ساتوشی اومورا از ژاپن و یویو تو از چین اعطا کرد.

سرانجام ماراتن نوبل علمی، 2 کشوری که برای اولین بار نوبل گرفتند

بر اساس اعلام کمیته نوبل پزشکی کمپل و اومورا به دلیل تحقیقاتشان در زمینه عفونتهای ناشی از انگل کرم گرد و یویو تو به دلیل کشفیاتش برای درمان مالاریا پیروز به دریافت این جایزه شدند.

جایزه نوبل پزشکی سال جاری درحالی به این سه دانشمند به طور مشترک اهدا شد که برای نخستین بار در تاریخ بود که یک چینی پیروز به دریافت این جایزه می گردد.

کمیته جایزه نوبل پزشکی در بیانیه ای کوتاه گفت: اینها بیماری هایی هستند که سالانه میلیون ها تن در سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار می دهند و مایه مباهات است که دستاوردهای این محققان به کاهش آلام و دردهای میلیونها تن در گوشه و کنار دنیا منجر می گردد.

در روز دوم ماراتن اعلام جوایز نوبل، آموزشگاه علوم سلطنتی سوئد در استکهلم برندگان جایزه نوبل فیزیک سال 2015 را گفت که بر این اساس یک ژاپنی و یک کانادایی پیروز به کسب جایزه سال جاری فیزیک شدند.

تاکاکی کاجیتا از ژاپن و آرتور بی مک دونالد از کانادا به دلیل تحقیق در زمینه نوسان نوترینوها که نشان می دهد این ذرات جرم دارند، برندگان جایزه نوبل فیزیک سال جاری شدند.

نوترینو یک ذره بنیادی است که از نظر الکتریکی خنثی بوده و به ندرت وارد برهمکنش می گردد. نوترینو به معنی کوچک خنثی، معمولا با سرعتی نزدیک به حرکت می نماید، از نظر الکتریکی خنثی بوده و قادر است از درون مواد تقریبا بدون هیچ برهمکنشی عبور کند.

برندگان یکصدونهمین جایزه نوبل فیزیک درحالی معرفی شدند که تا پیش از این 108 مورد از این جایزه از سال 1901 اعطا شده بود و تنها در سالهای 1916،1931،1934،1940،1941 و 1942 بود که جایزه نوبل فیزیک به کسی اعطا نشد.

فلسفه عدم اعطای جایزه نوبل در این سالها از سوی بنیاد نوبل اعلام شده است. بر این اساس اگر در طول سالی که دستاوردهای علمی این عرصه آنچنان ارزشی نداشته باشد که مفتخر به دریافت جایزه نوبل گردد، پولی که برای این منظور در نظر گرفته می گردد تا سال بعد از آن حفظ می گردد که نمونه شاخص آن به سالهای دو جنگ دنیای اول و دوم مربوط می گردد.

در تاریخ اعطای جوایز نوبل (و تا پیش از معرفی برندگان سال جاری) تاکنون 47 دانشمند به طور انفرادی پیروز به دریافت جایزه نوبل فیزیک شده بودند. همچنین در 31 مورد جایزه به برندگان مشترک (دو برنده) اعطا شده و در 30 مورد نیز جایزه نوبل فیزیک به برندگان مشترک (سه برنده) ارایه شده بود.

در تاریخچه نوبل فیزیک، جان باردین تنها دانشمندی است که دو بار پیروز به دریافت این جایزه شده است.

درحالی که متوسط سن دریافت کنندگان جایزه نوبل فیزیک 55 سال است، لاورنس براگ در زمان دریافت این جایزه تنها 25 سال سن داشت تا جوان ترین دانشمندی باشد که این جایزه را دریافت می نماید. همچنین ریموند دیویس که در سال 2002 این جایزه را دریافت کرد 88 سال سن داشت تا مسن ترین برنده تاریخ نوبل فیزیک تا این لحظه لقب بگیرد.

نکته قابل تأمل حضور بسیار کمرنگ زنان در میان برندگان جایزه نوبل است. تنها ماری کوری (1903) و ماری میر (1963) پیروز به دریافت جایزه نوبل فیزیک شده اند.

در روز سوم اعلام جوایز نوبل، برندگان صد و هفتمین جایزه نوبل شیمی اعلام شدند.

بر این اساس توماس لیندال از سوئد، پل مودریچ از آمریکا و عزیز سانکار از ترکیه پیروز به دریافت جایزه نوبل شیمی سال جاری شدند. این جایزه به دلیل تحقیقات این دانشمندان در حوزه مکانیزم ترمیم دی ان ای به صورت مشترک به آنها اعطا شد.

یکی از نکات جالب توجه درخصوص معرفی برندگان جوایز نوبل 2015، انتخاب یک دانشمند ترکیه ای آن هم برای نخستین بار در تاریخ بیش از صد ساله آموزشگاه علوم سلطنتی سوئد بوده است.

برندگان صد و هفتمین جایزه نوبل شیمی در حالی معرفی شدند که از سال 1901 تا 2014 میلادی 106 جایزه نوبل شیمی اهدا شده و تنها در 8 سال چنین مراسمی برگزار نشده بود.

تا سال 2014، 63 جایزه نوبل شیمی به یک برنده در هر سال، 23 جایزه به دو برنده و 20 جایزه نیز به سه برنده به طور مشترک اهدا شده بود.

تا پیش از معرفی برندگان سال جاری جایزه نوبل شیمی، میانگین سن برندگان جایزه نوبل شیمی 58 سال بوده است. با این حال فردریک ژولیت در سال 1935 درحالی پیروز به دریافت این جایزه ارزشمند به طور مشترک با همسرش یعنی ایرین ژولیت شد که تنها 35 سال سن داشت.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13275

به "سرانجام ماراتن نوبل علمی، 2 کشوری که برای اولین بار نوبل گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام ماراتن نوبل علمی، 2 کشوری که برای اولین بار نوبل گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید