چطور دیکنز و اندرسون داستان های دزدی چاپ کردند

به گزارش بلاگ پو، پانیذ نوروزی کارگردان نمایش یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه درباره ویژگی های این اثر نمایشی و تفاوت هایی که این نمایشنامه با دیگر آثار مارتین مک دونا دارد، توضیحاتی ارائه داد.

چطور دیکنز و اندرسون داستان های دزدی چاپ کردند

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، پانیذ نوروزی که این روز ها نمایش یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه را در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه دارد در این باره گفت: نمایشنامه یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه نوشته مارتین مک دونا است که تا به حال اجرایی در ایران نداشته و تنها یکی دوبار نمایشنامه خوانی شده است و فقط یک اجرا در لندن داشته است. این نمایشنامه جزو جدیدترین آثار مک دونا محسوب می گردد، اما به اصطلاح اثری بدقلق و سخت است و، چون جزئیات بسیار زیادی دارد، اجرا کردنش کار راحتی نیست و از لحاظ ساختاری هم تفاوت هایی با دیگر نمایشنامه های مک دونا دارد.

وی درباره انتخاب این متن بیان نمود: چندسال پیش که نمایشنامه تازه منتشر شده بود آن را خوانده بودم و با توجه به اینکه فضاسازی و دکور متفاوتی هم می طلبید به فکر اجرای آن نبودم، اما وقتی بعد از دو سه سال دوباره سراغ متن رفتم، توجهم را خیلی جلب کرد، چون این نمایشنامه هم اثری مجذوب نماینده و سرگرم نماینده است و هم به موضوعات مهمی می پردازد که مد نظر من بود. در نمایشنامه کاراکتر های متفاوتی از سیاه پوست گرفته تا 2 نویسنده شناخته شده دنیای ادبیات را می بینیم.

وی ادامه داد: هانس کریستین اندرسن و چارلز دیکنز شخصیت های اصلی داستان هستند که فکر نمی کنم کسی باشد که آثار این 2 نویسنده مانند دختر کبریت فروش، جوجه اردک زشت و الیور توئیست یا آرزو های عظیم را نخوانده باشد و نکته جالب توجه این است که این 2 در نمایشنامه در نقش شخصیت واقعی خودشان، اما با ماجرا هایی تخیلی حضور دارند. یکی دیگر از نکاتی که در این اثر به آن اشاره می گردد، نقد نژادپرستی و بعلاوه معضلاتی که جنگ به وجود می آورد، است. مک دونا در این نمایشنامه با سربازان هر 2 طرف جنگ احساس همذات پنداری می نماید و آن ها را بی گناهانی می داند که مجبور به حضور در جنگ شده اند.

نوروزی درباره داستان نمایش شرح داد: داستان نمایش درباره هانس کریستین اندرسون نویسنده شناخته شده دانمارکی در قرن نوزدهم است که محبوبیت زیادی دارد، اما بعد از مدتی متوجه می شویم که داستان هایی اندرسون مانند پری کوچک دریایی، دختر کبریت فروش، جوجه اردک زشت و … هیچکدام به وسیله خودش نوشته نشده اند بلکه داستان ها را یک زن سیاهپوست کنگویی می نویسد که در اتاق زیرشیروانی خانه اندرسون و در یک جعبه زندانی شده است. این زن سیاهپوست از آینده به گذشته آمده و می خواهد جلوی جنگی را که بین کنگو و بلژیک اتفاق می افتد، بگیرد. این جنگ در واقعیت هم اتفاق افتاده و در آن 10 میلیون آفریقایی کشته شدند. از طرف دیگر با چارلز دیکنز نویسنده شناخته شده انگلیسی هم آشنا می شویم و در ملاقاتی که اندرسون با دیکنز دارد و 5 هفته به طول می انجامد متوجه می شویم که دیکنز هم داستان هایش را خودش نمی نویسد بلکه او هم خواهر زن سیاهپوست را که بنا به دلایلی مرده، زندانی نموده و داستان های او را به نام خودش منتشر می نموده است. در این میان اتفاقات دیگری را هم شاهد هستیم که به مجذوب نماینده تر شدن داستان یاری نموده است مانند حضور 2 سرباز بلژیکی که در آینده به دست زن سیاهپوست کشته می شوند از همین رو به گذشته آمده اند تا جلو این اتفاق را بگیرند.

این کارگران جوان تئاتر درباره اجرای نمایش در شرایط کرونا اسم کرد: آماده سازی نمایش در دوران کرونا برای ما بسیار سخت بود و اگر می توانستیم تمرین های منسجم تری داشته باشیم، مطمئناً خروجی کارمان بهتر می شد. شرایط کرونا در بعضی مواقع ما را مجبور به تعطیلی تمرین ها می کرد و حتی برای هر نقش حداقل یک بازیگر عوض کردیم و در خصوص بعضی دیگر از نقش ها این اتفاق سه یا چهار بار افتاد که همه این مسائل در کنار مبتلا شدن بازیگران و عوامل گروه به کرونا در مقاطع مختلف کار را برای ما سخت تر می کرد، اما همه تلاشمان را کردیم که فضای فانتزی-کلاسیک نمایش را به درستی به مخاطب انتقال دهیم.

وی در خاتمه صحبت هایش متذکر شد: فشاری که تماشاخانه شهرزاد برای اجرای نمایش به ما آورد و بدقولی هایی که کرد، به گروه فشار زیادی وارد کرد. اگر اصرار سالن نبود ما دوست نداشتیم در این شرایط اجرا برویم. البته طبق قرارداد نظر تماشاخانه مبنی بر اجرای گروه ما درست است، اما با توجه به شرایطی که وجود دارد، می شد زمان اجرایمان را به تعویق بیندازیم، اما این همکاری با ما صورت نگرفت در حالی که این امکان وجود داشت که اجرای آماده تری را جایگزین این اجرا نمایند.

نمایش یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه از 25 شهریور تا 18 مهر هر شب ساعت 18 در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

چین: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

بلاگ پو: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 54635

به "چطور دیکنز و اندرسون داستان های دزدی چاپ کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور دیکنز و اندرسون داستان های دزدی چاپ کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید