گورستان اودلوی استان اردبیل، از یادگاری از دوران اسلامی

به گزارش بلاگ پو، گورستان اودلو درشهرستان بیله سوار استان اردبیل یادگاری از دوران اسلامی است.

گورستان اودلوی استان اردبیل، از یادگاری از دوران اسلامی

در شهرستان بیله سوار استان اردبیل گورستانی اسلامی به نام گورستان اودلو وجود دارد که مربوط به مردمانی بوده که در بالادست تپه های مشرف بر این گورستان زندگی می کردند. سنگ های صندوقه ای شکل در گذشته در محدوده این گورستان پراکنده بوده اند، بعلاوه بقایای یک برج یادمانی در محدوده جنوب غربی این گورستان قرار گرفته است و شاخص ترین اثر موجود در این منطقه محسوب می گردد. عملیات کاوش و پی گردی در بنای برج آرامگاهی این گورستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

بنای مورد اشاره به شکل هشت ضلعی ساخته شده و با توجه به استنادات باستان شناختی این اثر مانند برج مقبره های موجود در منطقه آذربایجان که از دوره سلجوقیان تا دوره تیموری رواج داشته از دو فضای اصلی تشکیل می شده است.

سردابه نخستین فضای این اثر است که با یک ورودی کم عرض به یک فضای هشت ضلعی سنگی با پوشش گچ کاری شده همراه با یک طاق آجری ساخته شده است.

این بنا از گذشته تا امروز در میان مردم ساکن منطقه یک بنای مقدس به شمار می رفته است و اهدای نذری به صورت سکه و دیگر انواع آن در دوران قاجار و بعلاوه دوران معاصر این موضوع را تصدیق می نماید.

وجود نخاله های فراوان آجر در گرد این بنا حاکی از آن است که بدنه آجری این بنا در گذشته های دور عمدا تخریب شده و از مصالح آجری آن در مکان دیگری استفاده شده است.

آنالیز ها در محدوده استقراری مشرف بر گورستان موجود بیانگر اسکان مردمان کوچرو در قرون نخستین اسلامی تا دوران سلجوقی در آن است؛ چنانچه در کتاب فتوح البلدان نوشته احمد بن یحیی بلاذری (متوفی 279 هجری قمری) به طایفه اود اشاره شده که به نظر می رسد نام روستای اودلو بی تأثیر از آن نباشد.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 60413

به "گورستان اودلوی استان اردبیل، از یادگاری از دوران اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گورستان اودلوی استان اردبیل، از یادگاری از دوران اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید