6 غول فناوری که در بازار گوشی هوشمند شکست خوردند

به گزارش بلاگ پو، این روزها بیشتر کمپانی های فعال در حوزه تکنولوژی علاقه دارند که شانس خود را در بازار گوشی هوشمند هم امتحان نمایند، اما لزوما قرار نیست همه آن ها پیروز شوند. استراتژی های بازاریابی ضعیف، سیستم عامل نامناسب، یا مجذوب کننده نبودن طراحی محصول بخشی از مهم ترین دلایل شکست این شرکت ها هستند.

6 غول فناوری که در بازار گوشی هوشمند شکست خوردند

در این مطلب قصد داریم در میان تمامی کمپانی هایی که باخته اند، به سراغ 6 کمپانی نام آشنایی برویم که شاید روزگاری در میان برندهای پیروز بازار بودند، اما در نهایت با شکست سنگینی روبرو شدند که یا فراوری گوشی هوشمند را کنار گذاشتند، یا هنوز در کوشش برای بقا هستند.

1. موتورولا

شاید شما هم در دوران کودکی یا نوجوانی با یکی از گوشی های تاشوی موتورولا خاطره داشتید. در دهه های گذشته این کمپانی با بیش از 150 هزار کارمند، شرکت بزرگی بود که در بازار موبایل صندلی مناسبی داشت. اما از زمان ظهور مفهوم گوشی هوشمند در یک دهه قبل، روزگار خوش موتورولا هم به خاتمه خود نزدیک شد.

پس از فراگیر شدن تب گوشی هوشمند، موتورولا هم خواست بخت خود را در این بازار امتحان کند، اما متاسفانه به چند علت اوضاع به نفع این شرکت پیش نرفت. نخستین علت شکست موتورولا این بود که در حالی که سایر شرکت های بزرگ بازار پشتیبانی از شبکه 3G را به محصولات خود اضافه می کردند، این شرکت در نهایت تعجب از این کار خودداری کرد.

همین عامل باعث شد تا فروش گوشی های هوشمند این شرکت در بازار آمریکا تحت تاثیر قرار بگیرد و کاربران آمریکایی که در پی تجربه سریع ترین اینترنت روی گوشی هوشمند خود بودند در پی گزینه های دیگر بروند. اما علاوه بر سماجت موتورولا در عدم پشتیبانی از 3G، محبوبیت گوشی های بلک بری هم عامل دیگری بود که سهم موتورولا از بازار را به خطر انداخته بود.

بعلاوه، گوشی هوشمند با نمایشگر لمسی هم یکی از ترندهای بازار آن دوران بود که موتورولا را با دردسر نوی روبرو کرد. البته در این بین نباید سیاست های غلط کمپانی مادر را هم ندیده گرفت که در نهایت منجر شد موتورولا به گوگل فروخته گردد و گوگل هم پس از تصاحب گنجینه پتنت های این شرکت، آن را با قیمتی اندک به لنوو واگذار کند.

با این حال، موتورولا هنوز هم در حال فراوری گوشی هوشمند است و بسیاری از کاربران اعلام می نمایند طراحی مناسب و قیمت مناسب گوشی های موتورولا علت اعتماد آن ها به این برند است. اما در مقابل شرکت هایی مانند اپل، سامسونگ و حتی شرکت های تازه وارد چینی، موتورولا سهم زیادی از بازار گوشی هوشمند ندارد.

2. ال جی

اگر با گوشی های محبوب اوایل دهه میلادی گذشته آشنا بوده باشید، حتما ال جی Cookie را هم به یاد دارید، دستگاهی از نسل های اولیه گوشی های هوشمند لمسی که در زمان خود هواداران زیادی داشت. اما این روزها ال جی دیگر آن محبوبیت گذشته را ندارد و قطعا علت اصلی آن هم گوشی های فراوری شده به وسیله این شرکت است.

اگر بخواهیم در یک جمله علت شکست ال جی در بازار گوشی هوشمند را شرح بدهیم، باید گفت که این شرکت شاید تنها نیمی از توانی را که باید برای فراوری گوشی هایش می گذاشت صرف این کار می کرد؛ در واقع توانش را داشت اما به هر علتی از این کار خودداری می کرد. اگرچه گوشی هایی مانند G2 با طراحی نوآورانه و ویژگی های مجذوب کننده توانستند ال جی را به یکی از ستاره های سال تبدیل نمایند، اما از جایی به بعد این کمپانی به جای پیش رفتن با ترندهای بازار، سعی کرد با آزمون و خطا ترندهایی را در بازار ایجاد کند که البته پیروز نبود. برای نمونه به مدل هایی مانند G4 و G5 اشاره نمود.

ال جی G4 با مشکل بوت لوپ روبرو بود که صدای اعتراض بسیاری از کاربران را درآورده بود. این مشکل حتی در مدل هایی مانند G5 و V10 و حتی V20 هم ادامه یافت که باعث دلسردی کاربران نسبت به برند کره ای ها شد. ال جی G5 هم قرار بود با ابزارهایی که در قالب ماژول های مختلف برای گوشی عرضه می شدند، مفهوم نوی از گوشی های ماژولار را ارائه کند، اما مجذوب کنندهیت آن در حدی نبود که بتواند توجه بخش بزرگی از کاربران را به خود جلب کند و فروش ناامید نماینده ای داشت.

علاوه بر آن چه ذکر شد، مسائل دیگری مانند طولانی شدن به روز رسانی های نرم افزاری و دریافت نسخه های نو اندروید، تغییرات ناامید نماینده مدل های نو، مشخصات سخت افزاری قدیمی تر نسبت به رقبا و همراه نشدن با ترندهای روز طراحی هم دلایل دیگری برای شکست ال جی در بازار گوشی هوشمند هستند. این شرکت مدتی قبل به صورت رسمی خاطرنشان کرد دیگر در این حوزه فعالیتی نخواهد داشت و تنها به پشتیبانی از چند مدل موجود ادامه می دهد.

3. نوکیا

نمی گردد از صنعت موبایل گفت، اما نوکیا را از قلم انداخت. کمپانی فنلاندی سال ها پادشاه بی رقیب بازار گوشی های تلفن همراه بود، تا این که در نهایت اشتباهات استراتژیک پایه های سلطنت این شرکت را به لرزه انداخت. زمانی که هنوز مفهوم گوشی هوشمند وجود نداشت، نوکیا با معرفی مدل های مختلف با ویژگی ها و طراحی منحصر به فرد، بخش بسیار بزرگی از بازار دنیای را در اختیار داشت.

با فراگیر شدن گوشی های هوشمند، نوکیا هم سعی کرد با سری لومیا به جنگ آیفون و گوشی های اندرویدی برود، اما مشکل سری لومیا این بود که رابط کاربری آن ها برای اغلب کاربران، نو و بسیار پیچیده بود. با این حال، نسل های اول با استقبال مناسبی روبرو شدند. در واقع کار از جایی سخت شد که نوکیا حریفانی مانند سامسونگ و اپل را در مقابل خود دید که با نوآوری های شان در حال افزایش سهم خود از بازار بودند.

در نتیجه، فنلاندی ها مجبور شد برای بقا در بازار گوشی هوشمند و حفظ مشتریان قدیمی خود در پی رقیبی برای iOS و اندروید باشند و هیچ جایگزینی بهتر از ویندوز فون مایکروسافت نیافتند. اما ویندوز فون نسبت به دو پلتفرم رقیب مسائل بیشتری داشت که یکی از مهم ترین آن ها کمبود اپلیکیشن بود. اضافه شدن ویژگی های نو به این سیستم عامل هم مدت زیادی طول می کشید.

در نهایت همین مسائل باعث شد تا استقبال مردم از گوشی های نوکیا روزبه روز کمتر گردد و این کمپانی در شرایطی گرفتار گردد که مایکروسافت امتیاز برند آن را بخرد. اما به علت عدم علاقه مردم به ویندوز فون، مایکروسافت هم پیروزیتی به دست نیاورد و خاتمه کمپانی فنلاندی HMD Global با خرید امتیاز برند نوکیا در چند سال گذشته مدل هایی را با سیستم عامل اندروید راهی بازار کرد، اما دیگر برای بازگشت نوکیا به دوران اوج خیلی دیر شده بود و اکنون این برند به سهم اندکی از بازار بسنده نموده است. شاید اگر سماجت مدیران نوکیا در عدم استفاده از سیستم عامل اندروید نبود، اکنون شرایط در بازار موبایل به گونه ای دیگر بود.

4. آمازون

با توجه به این که محصولات آمازون نسبت به سایر برندهای این لیست در ایران حضور رسمی یا حتی غیر رسمی نداشتند، شاید حضور این شرکت در این لیست برای شما کمی عجیب به نظر برسد. اما باید بدانید آمازون فقط یک فروشگاه اینترنتی یا ارایه دهنده خدمات ابری نیست. در سال های قبل، این کمپانی که حالا ارزش آن تریلیون دلاری شده، سعی داشت با معرفی سری فایر فون از بازار گوشی هوشمند سهمی کسب کند، اما بنا به دلایلی که در ادامه شرح می دهیم، آمازون هم در این راه باخت.

نخستین علتی که باید به آن اشاره گردد، عدم علاقه مردم به گوشی های آمازون است. برای سال های طولانی مردم آمازون را یک فروشگاه آنلاین می دیدند که دسترسی به انواع کالاها را برای آن ها فراهم می کرد و شاید همین موضوع هم باعث شد به توانایی این برند در فراوری محصولاتی مانند گوشی هوشمند شک نمایند.

بعلاوه، فایر فون نسبت به سایر گوشی های هوشمند بازار از اپلیکیشن های بسیار کمتری پشتیبانی می کرد که همین موضوع نقش پررنگی در ناامید شدن کاربران از گوشی هوشمند آمازون داشت. علاوه بر این موارد، طراحی فایر فون نسبت به رقبا مجذوب کنندهیت خاصی نداشت و قیمت نسخه پایه آن هم بسیار بالا بود (آن هم در شرایطی که آمازون در مقابل برندهای مطرح بازار هیچ تجربه ای از فراوری گوشی هوشمند و هیچ سهمی از این بازار نداشت).

در نتیجه، فایر فون هم مانند بسیاری از مدل های ناپیروز دیگر به فراموشی سپرده شد و آمازون از آن موقع تا کنون کوشش دیگری برای حضور در بازار اسمارت فون ها نداشته است.

5. گوگل

یکی دیگر از نام های بزرگ این لیست که هنوز هم گوشی هوشمند فراوری می نماید گوگل است که اتفاقا یکی از دو پلتفرم اصلی بازار، یعنی اندروید را هم در اختیار دارد. گوگل فراوری گوشی هوشمند را با سری نکسوس شروع کرد که در همکاری با کمپانی های مطرح بازار مانند سامسونگ، ال جی ، اچ تی سی و هواوی فراوری می شدند. اما مدتی بعد نکسوس جای خود را به برند پیکسل داد که فرایند فراوری سخت افزاری آن هم به وسیله گوگل انجام می گردد.

با وجود این که گوگل این شانس را دارد که پیکسل ها را به آیفون های دنیای اندروید تبدیل کند، اما به علت بازاریابی بسیار ضعیف و عرضه محدود این سری در چند کشور، قافیه را به برندهایی مانند سامسونگ و شیائومی باخته است. در نتیجه، استقبال از پیکسل ها حتی از پرچم داران کمپانی های دیگر که از اندروید بهره می گیرند هم کمتر است و با وجود این که برخی مدل های این سری از مشخصات بسیار خوبی برخوردار هستند، هرگز نتوانستند صندلی شایسته ای در بازار کسب کند.

6. سونی

سونی یکی نام های محبوب در میان برندهای لوازم خانگی، تجهیزات صوتی، دوربین ها و … است که در بسیاری از نقاط دنیا یکی از انتخاب های اول افراد است. اما در بازار گوشی های هوشمند اوضاع کاملا برعکس است. تا پیش از ظهور گوشی هوشمند، سونی که در همکاری با اریکسون برند سونی اریکسون را در اختیار داشت، یکی از ستارگان بازار بود، حتی پس از فراگیر شدن گوشی هوشمند هم برند اکسپریا تا مدت ها از جمله برندهای محبوب بازار بود، اما چند سالی است که ستاره ژاپنی دیگر چندان پرفروغ نیست.

از جمله دلایل عدم پیروزیت سونی می توان به سرعت بسیار پایین در پیروی از ترندهای بازار و عدم پشتیبانی از مشخصات به روز اشاره نمود. به عنوان مثال، سال هاست شرکت ها در حال کاهش حاشیه های نمایشگر و ارائه یک محصول تمام صفحه هستند، اما سونی تقریبا آخرین شرکتی بود که اخیرا به جمع آن ها پیوست. بعلاوه، این شرکت با وجود این که یکی از فراوری نمایندگان لنزهای دوربین گوشی های هوشمند است، در رقابت با دوربین آیفون و سری گلکسی عقب مانده است.

به همه این موارد قیمت بالا را هم اضافه کنید که کاملا کاربران را ناامید می نماید. در نهایت، همه این مسائل سونی را که در سال هایی نه چندان دور یکی از نام های اصلی بازار گوشی هوشمند و تبلت بود به یک برند حاشیه ای با سهمی اندک تبدیل نموده اند، تا جایی که کمپانی ژاپنی اکنون به خواست خود به فعالیتش در برخی از بازارها مانند خاورمیانه و آفریقا و برخی از کشورهایی آسیایی خاتمه داده است.

در سال های اخیر کمپانی های نوظهور بسیاری وارد بازار گوشی های هوشمند شده اند که خاستگاه بیشتر آن ها کشور چین است، برندهایی مانند شیائومی، هواوی، وان پلاس، اوپو، میزو، ویوو، ریلمی و … که البته تا به حال عملکرد خوبی داشته اند و برخی از آن ها در میان 10 یا حتی 5 برند اول بازار دنیای ایستاده اند.

اما صنعت گوشی هوشمند با سرعتی بسیار زیاد در حال رشد و جایی برای کوچک ترین اشتباه نمی گذارد، بنابراین ممکن است در آینده نام این برندها را هم در لیست باختگان ببینیم. نظر شما چیست؟ فکر می کنید برند بعدی که در این لیست قرار می گیرد کدام است؟

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 57350

به "6 غول فناوری که در بازار گوشی هوشمند شکست خوردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 غول فناوری که در بازار گوشی هوشمند شکست خوردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید