ارائه راهکارهایی جهت برطرف موانع صادرات صنایع دستی

به گزارش بلاگ پو، ایسنا/ محققان کشور به ارائه راهکارهایی جهت برطرف موانع صادرات صنایع دستی پرداختند.

ارائه راهکارهایی جهت برطرف موانع صادرات صنایع دستی

قضیه چیست؟

صنایع دستی، تبلور عینی فرهنگ و مظاهر هنری و از نوع هنرهای کاربردی و مردمی بحساب می آیند و از آنجا که هر فرآورده دستی، بازگونماینده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محل فراوری خود است، می تواند عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن و همچنین عاملی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی محسوب گردد. ایران جز معدود کشورهایی است که از دیرباز در زمینه فراوری مصنوعاتی دست ساز، سـرآمد و صـاحب شهرت بوده وتا پیش از پیدایش ماشین و دست اندازی آن بر نظام مالی، همواره از ایـن هنـر چـون عـاملی مهم و اساسی در پیکره مالی خویش بهره مند شده است.

صنایع دستی ایران به لحـاظ زیبـایی و ارزش های فرهنگی و هنری مبتنی بر فرهنـگ غنـی ایرانـی اسـلامی و همچنین تنوع محصولات و کاربردی بودن آنها، صندلی ویژه ای در صنایع دستی ملل و اقوام مختلف دنیا دارد و در صورت بذل توجه کافی و برطرف موانع در فراوری، فروش و صادرات، از قابلیت های ویژه ای برای حضور بیشتر در توسعه اجتماعی مالی کشور برخوردار است. در این راستا تکیه بر بخش تعاون و گسترش تشکل های مردمی در همه زمینه های فوق و همچنین نظم دهی به عملکرد آنها می تواند گره های زیادی را از این صنایع باز کند.

در این رابطه، یک مطالعه علمی پژوهشی توسط محققی از دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته که در آن، به واکاوی موانع ورود شرکت های تعاونی صنایع دستی به بازارهای دنیای پرداخته شده است.

در این پژوهش، 120 نفر از اعضای فعال در شرکت های تعاونی صنایع دستی استان فارس و همچنین کارشناسان و صاحب نظران که در زمینه موضوع مورد مطالعه دارای تخصص هستند، مشارکت داشته اند. این افراد اطلاعات مورد احتیاج پژوهشگر فوق را به وسیله پرسشنامه در اختیار او قرار داده اند.

نتایج اولویت بندی مهم ترین راه حلهای ورود شرکت های تعاونی صنایع دستی به بازارهای دنیای نشان داد که سه راه حل زیر را در این خصوص می توان به عنوان کلیدی ترین راه حلها برگزید: 1) برقراری ارتباط با واسطه های مطمئن جهت مقابله با تحریم ها جهت صادرات صنایع دستی به وسیله شرکت های تعاونی، 2) در نظر دریافت شیوه های جایگزین برای صادرات مستقیم صنایع دستی به ویژه به وسیله توسعه گردشگری در سطوح مختلف و 3) تهیه و صدور صنایع دستی با کیفیت بالا و ممانعت از صدور کالای با کیفیت پایین.

علی شمس الدینی، دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی آمایش سرزمین دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت می گوید: نتایج پژوهش نشان داد موانع شناسایی شده اثر بازدارنده ای قابل توجهی را در برابر ورود شرکت های تعاونی صنایع دستی استان فارس به بازارهای دنیای ایفا می نمایند که این امر شناسایی این موانع را ضروری و توجیه پذیری می کند.

به گفته این محقق، بر این اساس مهم ترین موانع ورود شرکت های تعاونی صنایع دستی استان فارس به بازارهای دنیای، شامل محدودیت های ناشی از تحریم، سیاست های بازاریابی ـ حمایتی ضعیف و مقطعی، ضعف تکنولوژی و بنیان های صادرات، ضعف عوامل مدیریتی ـ نهادی محلی و فرامحلی و ضعف بنیان مالی فراورینمایندگان هستند که روی هم رفته، به عنوان موانع کلیدی ورود شرکت های تعاونی صنایع دستی به بازارهای دنیای بشمار می آیند.

این یافته ها که در فصل نامه راهبرد توسعه وابسته به مرکز پژوهشی مطالعات راهبردی توسعه منتشر شده اند گویای آن است که در صورت توجه کافی، توسط مسئولان امر می توانند با گسترش صادرات محصولات صنایع دستی در کشور، نقش مهمی را در توسعه هرچه بیشتر مناطق مختلف شهری و روستایی کشور فراهم نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 40149

به "ارائه راهکارهایی جهت برطرف موانع صادرات صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه راهکارهایی جهت برطرف موانع صادرات صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید