از دلیل تا درمان سرطان قلب

به گزارش بلاگ پو، سرطان قلب نوعی سرطان بسیار نادر است که در قلب ایجاد می گردد. تومورهای بد خیم که در قلب رشد می نمایند اغلب از نوع سارکوم هستند. سارکوم ها تومورهایی هستند که در بافت های نرم بدن منشا دارند. بیشتر تومورهای منشأ قلب خوش خیم هستند.

از دلیل تا درمان سرطان قلب

توضیح مختصری از آناتومی قلب در بدن

قلب انسان از 4 قسمت تشکیل می گردد، به طوری که دو بخش آن در طرف راست قرار گرفته و دو بخش دیگر آن طرف چپ جای گرفته است.قسمت بالایی آن بطن و به بخش های پایینی آن دهلیز گفته می گردد. قلب انسانی به اندازه مشت گره نموده می باشد. محل قلب در بدن در جلو و وسط سینه، پشت و کمی در سمت چپ استخوان سینه جای می گیرد. قلب 10.5 اونس است که خون را به تمام قسمتهای بدن پمپاژ می نماید تا اکسیژن و مواد مغذی مورد احتیاج برای عملکرد آن را تأمین کند.

سرطان قلبدر سرطان قلب، تومورهایی که منشا اولیه آن ها قلب است، تومور اولیه گفته می گردد که بسیار نادر بوده به تومور هایی که از دیگر اندام بدن سرچشمه می گیرند و به قلب منتشر می شوند تومورهای ثانویه می گویند. اگرچه سرطان قلب هنوز هم نادر است، بیشتر سرطان های یافت شده در قلب از جاهای دیگر بدن آمده اند و از نوع تومور ثانویه هستند

سرطان هایی که از بافت های نزدیک قلب آغاز می شوند، مانند سرطان ریه، می توانند قلب یا پرده اطراف قلب (پرده پریکارد) را درگیر نمایند یا سرطان می تواند در جای دیگری از بدن آغاز گردد و به وسیله جریان خون به قلب توسعه یابد.

در 20 درصد موارد سرطان متاستاتیک ریه؛ قلب دچار سرطان (ثانویه) می گردد.

علائم سرطان های متاستاتیک قلبی فرق دارد و به محل و اندازه ضایعات بستگی دارد. بعلاوه سرطان می تواند از راه های دیگر بر قلب تأثیر بگذارد.

یک نوع نادر از سرطان که به عنوان تومور کارسینوئید شناخته می گردد در بعضی مواقع هورمون هایی ایجاد می نماید که می تواند به دریچه های قلب آسیب برساند.

شایع ترین تومور اولیه خوش خیم قلب (میکسوما) معمولا در قسمت فوقانی بطن چپ به وجود می آیند و بیشتر در زنان شایع است. میکسوم به اندازه 77٪ کل تومورهای اولیه قلب را تشکیل می دهد. تومورهای با شیوع کمتر قلب، شامل لیپوم و تومور کیستیک در ناحیه گره دهلیزی است.

زیرمجموعه تومورهای اولیه قلب تومورهایی هستند که در دریچه های قلب یافت می شوند. تومورهایی که بر دریچه های قلب تأثیر می گذارند در توزیع مساوی بین چهار دریچه قلب یافت می شوند. بیشتریت قریب به اتفاق این تومورها، فیبرولاستومای پاپیلری هستند.

تومورهای اولیه دریچه های قلب بیشتر در مردان دیده می گردد. در حالی که بیشتر تومورهای اولیه دریچه های قلب بدخیم نیستند، اما به احتمال زیاد آنها دارای علائم مربوط به دریچه از جمله علائم عصبی و (در چند مورد) مرگ ناگهانی قلبی هستند.

بیشتر تومورهای اولیه قلب خوش خیم هستند. به گزارش ESC فقط 25 درصد بدخیم هستند.

سرطان ثانویه قلب طبق گزارش ESC، بیش از 40 برابر بیشتر از تومورهای اولیه قلبی رخ می دهد اما هنوز هم نسبتاً نادر است.1

چه کسی مستعد ابتلا به سرطان قلب است؟

در حالی که هنوز دلایل سرطان قلب ناشناخته است، شرایطی وجود دارد که می تواند شما را نسبت به سایر افراد، مستعد ابتلا به سرطان قلب کند. این موارد شامل شرایط زیر است:

فشار خون

اختلال عملکرد قبلی

بیماری عروق کرونر Coronary

سیگار کشیدن - معمولا افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قلب هستند.

چاقی

سن - سارکوم قلب بیشتر از همه روی بیماران 20 تا 40 ساله تاثیر دارد.

یک تومور به سرعت رشد می نماید و قبل از شناسایی آن، آسیب های قابل توجهی ایجاد می نماید.2

علائم سرطان قلب

تومور قلبی تا حدی جریان خون را به وسیله قلب منع کند، و منجر به کاهش اندازه خونی گردد که قلب به گردش خون منتقل کند. این انسداد جریان خون، علائم مشابه با نارسایی قلبی ایجاد کند.

تومور قلبی با عملکرد طبیعی دریچه های قلب تداخل داشته و منجر به علائم تنگی دریچه (سفت شدن) یا بازگشت خون از یک دریچه به یک دریچه دیگر می­ گردد.

تومور باعث ایجاد لخته های خون در داخل قلب گردد. این لخته­ها میتوانند آمبولیزه شوند (به قسمتهای دیگر بدن منتقل شوند)، باعث سکته مغزی، آمبولی ریوی، آسیب کلیه یا آسیب به دیگر اعضای بدن شوند.

تومورهای قلبی به عضله قلبی حمله نمایند، که منجر به نارسایی قلبی، آریتمی های قلبی، یا افیوژن پریکارد و تامپوناد می گردد.

همچون هر نوع تومور دیگری، تومورهایی که در قلب ایجاد می شوند، می توانند علائم عمومی را ایجاد نمایند مانند کاهش وزن، اشتهای کم، ضعف و خستگی.3

دلیل سرطان قلب

پزشکان نمی دانند که چرا بعضی از افراد به سرطان قلب مبتلا می شوند اما بعضی از عوامل خطر شناخته شده برای بعضی از انواع تومورهای قلبی عبارتند از:
سن
بعضی از تومورها در بزرگسالان بیشتر اتفاق می افتد و بعضی دیگر بیشتر در نوزادان و بچه ها.
ژنتیک
10 درصد تومور های اولیه قلبی ارثی هستند.
سندرم سرطان ژنتیک
بیشتر بچه ها مبتلا به رابدومیوما مبتلا به اسکلروز هستند که یک سندرم ناشی از تغییر (جهش) در DNA است.
سیستم ایمنی بدن آسیب دیده
لنفوم قلبی اولیه بیشتر در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، رخ می دهد.1

عوارض سرطان قلب چیست؟عوارض سرطان قلب می تواند تهدیدنماینده زندگی باشد. آنها شامل موارد زیر هستند:

نارسایی قلبی

ضربان قلب نامنظم

متاستاز - توسعه سرطان به اندام های اطراف و سایر قسمت های بدن

تومور آمبولی Tumour Emboli - قطعاتی از تومور ممکن است شکسته شده و وارد جریان خون گردد. این موضوع ممکن است جریان خون به نقاط مختلف بدن را مسدود نموده و منجر به سکته مغزی یا عوارض دیگری گردد.2

نحوه تشخیص سرطان قلب چگونه است؟

اغلب، تومورهای قلبی زمانی که فرد، مسائل شایع قلبی، مانند نارسایی قلبی یا بیماری قلبی دریچه را توصیف می­کند تشخیص داده می­گردد. بعد از آزمایش­های بالینی، تشخیص واقعی تومور داده می­گردد. هنگامی که یک تومور قلبی تشخیص داده می گردد، اندازه ، محل ، اینکه آیا تومور خوش خیم یا بدخیم است یا خیر، و یا اینکه قابل درمان جراحی است باید مورد ارزیابی قرار گیرد.
الکتروکاردیوگرافی
روشی غیر تهاجمی، نسبتا مقرون به صرفه و به طور گسترده ای در دسترس است، معمولا برای اولین بار در ارزیابی یک تومور مشکوک قلبی مورد استفاده قرار می گیرد. اکوکاردیوگرام میتواند به ارزیابی تمام چهار اتاقک قلب و عضلات قلبی یاری کند. در بسیاری از موارد، این آزمایش می­تواند وجود یا عدم وجود تومور، اندازه نسبی ، محل و اینکه آیا تومور مانع جریان خون در قلب است یا خیر.

معمولا MRI قلبی یا CT اسکن قلب برای تشریح بیشتر آناتومی تومور انجام می گردد. زیرا گاهی اوقات سرنخ های مهمی را در خصوص تومور نشان می­دهد. بعضی از انواع تومورهای خوش خیم قلبی، ویژگی های متمایز دارند که می توانند با یک اسکن شناسایی شوند. آنژیوگرافی عروق کرونر می تواند برای معین توزیع خون قلبی بسیار مفید باشد. این اطلاعات اگر جراحی برای حذف تومور در نظر گرفته گردد بسیار مهم است.

روش کاتتریزاسیون قلبی
بیوپسی تومور را می توان در طی یک روش کاتتریزاسیون قلبی انجام داد. با این حال، بیوپسی ممکن است بعضی از انواع تومورهای قلب را به آمبولیزه (لخته ای که در خون حرکت می­کند) تبدیل کند. بنابراین، بیوپسی ها تنها زمانی اتفاق می افتند که قبل از تصمیم گیری در خصوص درمان، دانستن نوع تومور مهم باشد.

به طور خلاصه، در بیشتر موارد وجود و محل تومور قلبی با یک اکوکاردیوگرام و یا یک MRI یا سی تی اسکن معین می گردد. اگر جراحی مورد احتیاج باشد، آنژیوگرافی عروق کرونر باید انجام گیرد.3

درمان سرطان قلب

در صورت امکان، برداشتن و جراحی درمان انتخابی برای تمام تومورهای اولیه قلب است.
درمان تومورهای خوش خیم
در صورت حذف کامل تومور، بسیاری از این موارد قابل درمان هستند. هنگامیکه تومور بسیار بزرگ است یا چندین تومور وجود دارد، از بین بردن بخشی از آن که در دیواره های قلب وجود ندارد می تواند علائم را بهبود بخشد یا از بین ببرد. در صورت نبود علائم، بعضی از انواع را می توان به جای عمل جراحی، با اکوکاردیوگرام سالانه پیگیری کرد.
درمان تومورهای بدخیم
از آنجا که تومورها به سرعت رشد می نمایند و به ساختارهای مهم قلب حمله می نمایند، درمان آنها بسیار سخت است. متأسفانه، بیشتر تومورها تا زمانی که امکان برداشتن (جراحی) نباشد، تشخیص داده نمی شوند.

شیمی درمانی و پرتودرمانی بعضی اوقات برای کاهش رشد تومور و بهبود علائم (مراقبت تسکین دهنده) استفاده می گردد، اما اغلب آنها برای سرطان اولیه قلب بی اثر هستند.

اگر یک افیوژن پریکارد ایجاد گردد، می توان با قرار دادن یک سوزن یا آبکش کوچک در جمع مایعات (پریکاردیوسنتز) آن را حذف کرد.1

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.resaa.net

3.www.basirclinic.com

منبع: راسخون
انتشار: 15 آذر 1400 بروزرسانی: 15 آذر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 57551

به "از دلیل تا درمان سرطان قلب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان سرطان قلب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید