اعتماد به نفس فرهنگی در تهرانی ها وجود ندارد

به گزارش بلاگ پو، شهر: وقتی به عقاید و تفکرات یک شهروند ترکیه ای نزدیک می شوید می بینید به موجودیت فرهنگی خود اعتماد و علاقه دارد و با سربلندی درباره آنچه که هست، صحبت می نماید اما در تهرانی ها و حتی ایرانی ها این اعتماد به نفس وجود ندارد این مسئله ای نیست که به راحتی حل گردد؛ اما اگر حل گردد بسیاری از مسائل این حوزه برطرف خواهد شد.

اعتماد به نفس فرهنگی در تهرانی ها وجود ندارد

به گزارش خبرنگار شهر، بهنام ابوترابیان، تهران پژوه در وبینار آنالیز تجارب احیا خانه موزه های مشاهیر تهران که عصر دیروز -چهارشنبه 21 آبان 1399- برگزار گردید، درباره صندلی خانه موزه ها در شهر تهران گفت: گر پنج سال به عقب برویم، خانه موزه در تهران مفهوم گم شده ای بود، اما درون بطن جامعه ما اتفاقاتی رخ داد که سبب شده در پنج سال اخیر این موضوع آنقدر دارای اهمیت گردد و تعداد خانه موزه ها افزایش کند.

به گفته او؛ درست است که بعضی شهروندان درباره خانه موزه ها اطلاعاتی ندارند و مراجعه زیادی به این خانه ها نمی گردد اما حجم مراجعه آنقدرها هم کم نیست و شرایط بحرانی نیست درواقع کسانی که علاقه مند هستند از خانه ها دیدن می نمایند.

ابوترابیان با بیان اینکه استقبال مردم سبب شده تا توجه مدیریت شهری و سرزمینی به خانه موزه ها و خانه های تاریخی و قدیمی جلب گردد، شرح داد: شهر یک موجود زنده است و مثل هر موجود زنده دیگری به عقل و ذهن پیشران احتیاج دارد. در گذشته این قوه پیشران فرهیختگان و بزرگان و اعیان شهر بودند در واقع آنان به نوعی صاحبان شهر بودند اما در دوران بعد از مشروطه و به خصوص از پهلوی به بعد دولت و بلدیه صاحب شهر شد.

این تهران پژوه ادامه داد: نهادهای حکومتی درگیر موضوعات سیاسی و حاشیه ای بودند و از نقشی که به عنوان صاحب شهر بودند بیرون آمدند و به صاحبانی بدل شدند که وظیفه خود را انجام نمیدادند درواقع کدخدایی وجود نداشت و سبب شد یک نخبه و نیروی خلاقه ای که شهر را به خوبی بشناسند وجود نداشته باشد.

ابوترابیان با بیان اینکه اگر شهر دچار افول فرهنگی گردد طبیعتا در یک مدت کوتاهی به یک موجود خنثی بدل می گردد؛ گفت: در عین حال که باید به گذشته آشنا باشیم برای آینده هم باید نیرو و ظرفیت داشته باشیم. اما معضلی کنونی این است که متاسفانه اشراف و آگاهی نسبت به موجودیت این شهر و سرزمین، بسیار نادر است. از طرف دیگر مساله بعدی اعتماد به نفس است که بسیار کم است یعنی در عمق وجود بیشتر مردم اعتماد به نفس فرهنگی وجود ندارد. وقتی با یک شهروند ترکیه ای نزدیک می شوید می بینید به موجودیت فرهنگی خود اعتماد و علاقه دارد و با سربلندی درباره آنچه که هست، صحبت می نماید اما در تهرانی ها و حتی ایرانی ها این اعتماد به نفس وجود ندارد این مسئله ای نیست که به راحتی حل گردد؛ اما اگر حل گردد بسیاری از مسائل این حوزه برطرف خواهد شد.

این وبینار به همت موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار گردید.

خبرنگار: فریبا رحمانی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 37578

به "اعتماد به نفس فرهنگی در تهرانی ها وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتماد به نفس فرهنگی در تهرانی ها وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید