انزوای تولیدکنندگان صنایع دستی تویسرکان

به گزارش بلاگ پو، نبود بازار مناسب و فروش محصولات و تولیدات حاصل دست هنرمندان و صنعتگران تویسرکانی باعث به فراموشی و انزوا رفتن این صنایع و هنرمندان و صنعتگران این منطقه شده است.

انزوای تولیدکنندگان صنایع دستی تویسرکان

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایسنا، شهرستان تویسرکان از پیشینه و سابقه ای درخشان و غنی در حوزه فراوری صنایع دستی برخوردار است و بیش از 23 درصد فراوری صنایع دستی استان همدان را به خود اختصاص داده اما اکنون نبود بازار فروش عظیم ترین مشکل فراوریگران این بخش است.

فراوریات حوزه صنایع دستی و به ویژه صنایع مبل منبت شهرستان تویسرکان از آوازه ملی و حتی فراملی برخوردار است اما این روزها بازار فروش این فراوریات چنگی به دل نمی زند و بعضی از فعالان این بخش برای سامان بخشی به کسب وکار خود مجبور به مهاجرت از تویسرکان می شوند.

برندسازی مهم ترین احتیاج فراوریات صنایع دستی تویسرکان

فرماندار شهرستان تویسرکان دراین باره اظهار کرد: برندسازی و کوشش برای معرفی بیش ازپیش فراوریات صنایع دستی، مهم ترین احتیاج این بخش در شهرستان تویسرکان است.

سید رسول حسینی اضافه کرد: معرفی و تبلیغات فراوریات صنایع دستی شهرستان تویسرکان آن گونه که باید فراگیر و برجسته نشده و بسیاری از مردم ایران با این فراوریات آشنا نیستند.

وی اظهار داشت: تویسرکان از دو عنوان شهر ملی منبت ایران و نشان جغرافیایی مبل منبت برخوردار است اما همچنان احتیاج به برندسازی در این حوزه احساس می گردد.

حسینی توضیح داد: باید از هر فرصتی برای معرفی و ایجاد بازارهای فروش مقطعی مانند نمایشگاه های غیردائمی در داخل و خارج از شهرستان مانند شهرستان های دیگر استان همدان برای معرفی و فروش فراوریات صنایع دستی تویسرکان استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: از ابتدای اجرای اختصاص تسهیلات اشتغالزای روستایی و فراگیر تا به امروز، نزدیک به 17 میلیارد تومان تسهیلات به شاغلان حوزه صنایع دستی شهرستان تویسرکان اعطاشده است.

برندسازی مؤثرترین راه حل برای شناسایی بازارهای فروش

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان نیز به همین دلیل گفت: فراوریات صنایع دستی تویسرکان باید تا حد امکان و توان برندسازی و شناسنامه دار شوند تا شاهد جذب بیشتر بازارهای فروش به آن ها باشیم.

اسحاق ترکاشوند اظهار کرد: شهرستان تویسرکان بیش از 5600 کارگاه فراوری صنایع دستی دارد که از این تعداد، 4751 کارگاه مربوط به مبل منبت است و 23 درصد از فراوریات صنایع دستی استان همدان را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر مبل منبت، صنایعی مانند میناکاری، معرق کاری، مرواربافی، چرم دوزی و تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و سبدبافی در تویسرکان فعال است اما از شناسنامه تجاری معتبر برخوردار نشده اند.

ترکاشوند با تأکید بر اینکه باید کوشش برای برندسازی و ایجاد زنجیره کامل فراوری تا فروش صنایع مبل منبت در تویسرکان تداوم داشته باشد، اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 8500 فراوریگر و هنرمند در حوزه صنایع دستی شهرستان تویسرکان مشغول به کار هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 مرداد 1399 بروزرسانی: 28 مرداد 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 28530

به "انزوای تولیدکنندگان صنایع دستی تویسرکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انزوای تولیدکنندگان صنایع دستی تویسرکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید