اپلیکیشن های روان درمان گر در راه اند؛ انسان با هوش مصنوعی درد دل می نماید؟

به گزارش بلاگ پو، حالا موجی نو از استارآپ ها در دره سیلیکن کالیفرنیا در حال استفاده از تکنولوژی هستند تا این شرایط را تغییر بدهند. این برنامه ها با استفاده از الگوریتم خاصی، سعی می نمایند برای شما درمان گر مناسب را پیدا کند. در دوره زمانی که احتیاج به مراقبت از روان در حال تغییر جهت از کلینیک ها به به موبایل ها هستند، این استارت آپ ها در حال ایجاد نرم افزارهایی هستند که درمان موفقیت آمیزی ایجاد نمایند، اما از سویی سرعت این تغییر، نگرانی هایی به وجود آورده است. این اتفاق اما یک مورد حاشیه ای هم دارد. در واقع چند سال پیش ساخت فیلم her) : او) بازخوردهای زیادی درباره ارتباط انسان و هوش مصنوعی ایجاد کرد و حالا به نظر می رسد این اتفاق در دره سیلیکن کالیفرنیا در حال رخ دادن است. او فیلم عاشقانه اسپایک جونز درباره رابطه عاشقانه میان یک انسان و کامپیوترش است. اسپایک جونز داستان فیلمش را در آینده ای نامشخص روایت می نماید که در آن انسانها دچار خلاء در روابط انسانی شان شده اند و هوش مصنوعی در حال پر کردن این خلاء برای آنان است.

اپلیکیشن های روان درمان گر در راه اند؛ انسان با هوش مصنوعی درد دل می نماید؟

بازار تکنولوژی، در صنعت سلامت روان

حوزه سلامت روان به نقطه برخوردی با فناوری رسیده است. هزاران برنامه موبایل از تغییر تمرین های مختلف به مردم این اطمینان را داده اند که اضطراب و استرس را از بین ببرد. حالا شرایط به جایی رسیده است که دیگر موبایل های هوشمند جای روان درمان گران را بگیرند. روز بدی داشتید؟ کافی است که به شکل آنلاین و در چت درمان شوید و یا اصلا با یک هوش مصنوعی صحبت کنید.

در سال 2017 ارزش بازار نرم افزارهای سلامت روان 1.32 میلارد دلار بود، پیش بینی ها نشان داده اند که تا سال 2026 این اندازه 2 برابر می گردد. برای مثال چند ماه یک برنامه موبایل که سعی می نماید کاری کند با پخش آهنگ شما خواب بهتری داشته باشد ارزشش به 1میلیارد دلار رسید.

این بازار مخالفان زیادی هم دارد کسانی که فکر می نمایند برای درمان احتیاج به ارتباط رودررو وجود دارد. راند فیلد یک روانشناس در این رابطه به خبرگزاری گاردین گفت: مطالعات نشان داده اند که ارتباط رودررو باعث ایجاد حس صمیمیت بین مراجع و درمانگر می گردد، چیزی که برای یک تجربه انسانی نقش بنیادی دارد. به نظر من هیچ جایگزینی برای ارتباط رودررو و مستقیم با مراجع در اتاق درمان وجود دارد.

برنامه هایی که در پی برترین روان درمان گر برای شما هستند

اما در کنار این موضوع استارت آپ هایی جدیدی در سان فرانسیسکو که از عدم دسترسی مردم به روان درمان گرها ناامید شده اند، راه دیگری را پیش گرفته اند.

الکس کاتز موسس شرکت two chairs در این رابطه به خبرگزاری گاردین گفت: سلامت روان 2 جنبه دارد: سیستم درمان فردی و سیستمی که به وسیله دره سیلیکن حمایت می شوند، چیزی که برای ما تعیین شده این است که هر دو اینها ارزشمندند.

در برنامه موبایل این شرکت مشتری ها فرمی را پر می نماید که به آنها یاری می نماید تا درمان گر مناسب را برای یک فرد پیدا کند، این موضوع در بهبود ارتباط و اعتماد به درمانگر هم نقش بسیار مهمی دارد. در واقع این برنامه به مشتری 3 روانشناس مناسب که می تواند برایش مفید باشد را معرفی می نماید.

کاتز بعد از اینکه متوجه شد همسرش درگیر افسردگی است و برای ماه ها رنج کشید تا درمانگر مناسب را پیدا کند، شرکتش را ساخت، شرکتی که اکنون 5 کلینیک در سان فرانسیسکو دارد.

سیستم کار این برنامه به این شکل است: کاربر یک فرم اینترنتی را پر می نماید و بعد برای 45 دقیقه با یک درمانگر صحبت می نماید تا روان درمانگر مناسب او پیدا گردد. بعد هم او را به رواندرمانگر مناسبش معرفی می نمایند و جلسات درمان شروع می گردد. این موضوع برای درمان گر هم مفیدتر است چراکه مراجع بیشتر با او وقت می گذراند و در جلسات درمان بیشتری هم شرکت می نماید.

ملازو، یک درمانگر در سان فرانسیسکو در این رابطه گفت: این برنامه برای هر دو طرف خوب است، یک مراجع مناسب کار را برای درمان گر آسان می نماید.

در واقع در این استارت آپ ها رابطه مستقیم افراد با روان درمان گرشان از بین نرفته است بلکه تکنولوژی به آنها یاری نموده تا هم را به راحتی بیشتری پیدا نمایند و به یک دیگر اعتماد نمایند. اشوین کومار یکی از کسانی است که از این برنامه ها استفاده نموده و حالا بسیاری از مشکلاتش را حل نموده است.

او در این رابطه گفت: این برنامه ها چسب بین درمان گر و مریض هستند، شما در این صورت سود بیشتری از درمان می برید.

از سویی شما می توانید مطمئن باشید که با استفاده از این فناوری ها اطلاعات شخصیتان هم لو نمی رود. در روزهایی که نگرانی نسبت به فروش اطلاعات شخصی افراد زیاد شده است این استارت آپ ها متعهد شده اند که اطلاعات شما را به جایی نفروشند.

افکارتان را در این برنامه ثبت کنید تا درمان شوید

برنامه دیگری هم در این رابطه وجود دارد که نه تنها اقدامات قبلی را انجام می دهد بلکه از کاربران می خواهد افکار روزانه شان را در موبایلشان ثبت نمایند تا در جلسه با روان درمان گرشان از آن افکار استفاده بگردد.

آنژا اشمیتز یکی از روانشناسان این مجموعه می گوید این برنامه به او یاری می نماید تا تصویر بهتری از مراجه اش داشته باشد و حتی ترجیح می دهد در فکر بیمارنش هم میکروفن قرار گرفته بگردد. او در این باره گفت: قول های دروغین زیادی بیرون وجود دارد، استفاده از فناوری برای درمان مهم است اما نه به شکل کامل.

منبع: گاردین

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

malayro.ir: مالزی: سفر به کشور زیبای مالزی و دیدار از شهرهای توسعه یافته کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 55215

به "اپلیکیشن های روان درمان گر در راه اند؛ انسان با هوش مصنوعی درد دل می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپلیکیشن های روان درمان گر در راه اند؛ انسان با هوش مصنوعی درد دل می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید