اکرانوپلان؛ پرنده عجیب به دام افتاده در ساحل

به گزارش بلاگ پو، در تمام دوران جنگ سرد، مقامات نظامی شوروی و مهندسین فعال در این حوزه طرح های عظیم مجهز به توربوجت را به مرحله آزمایش رساندند تا از این طریق پرواز بر فراز موج ها با تنها چند اینچ فاصله را محقق سازند.

اکرانوپلان؛ پرنده عجیب به دام افتاده در ساحل

به گزارش خبرنگاران به نقل از گانز مانیتور، اکرانوپلان از جمله محصولات نظامی عجیبی است که نه درست مانند یک هواپیمای کامل به نظر می رسد و نه مشابه قایق! در واقع می توان آن را یک شناور دریایی به شمار آورد که در ارتفاع کم نسبت به سطح آب پرواز می نماید. بله درست است، با ترکیبی از قایق و هواپیما رو به رو هستیم، چیزی شبیه قایق پرنده.

اکرانوپلان یا شناور اثر سطحی در ظاهر شباهت زیادی به طراحی هواپیما دارد اما از بدنه ای مانند قایق های تندرو بهره می برد و می تواند با استفاده از اثر متقابل سطح با فاصله کمی از سطح آب و سرعت نسبتا بالا حرکت کند. درست مانند آن که هواپیمایی با جثه عظیم روی بالشتکی از هوا بالای آب بخزد. قایق پرنده که یکی دیگر از تسلیحات نامتعارف اتحاد جماهیر شوروی طی جنگ سرد شناخته می شود، برای اولین بار توسط این کشور و در سال 1960 معرفی گردید. لازم به ذکر است که اکرانوپلان ها تا مدت زمان زیادی از جمله اسرار مهم نظامی شوروی به شمار می رفتند و سرویس های اطلاعاتی آمریکا در مورد ماهیت آنها دچار سردرگمی بودند.

قایق های پرنده شوروی

فرایند تحقیق و توسعه قایق های پرنده تنها به دوران شوروی باز می شود و روسیه پس از جنگ سرد این راه را ادامه نداد. این در حالی است که آخرین اکرانوپلان شناخته شده هم اکنون در میان آب های کم عمق سواحل دریای خزر به دام افتاده است. تصور کنید که در سواحل روسیه در حال قدم زنی هستید و ناگهان با یکی از غیرمعمول ترین وسایل نقلیه جنگ سرد که روی ماسه ها افتاده است رو به رو می شوید. اما چرا چنین اتفاقی اتفاق افتاده است؟ به نظر می رسد که فرآیند یدک کشی این قایق پرنده به درستی پیش نرفته و در نهایت اکرانوپلان مورد بحث در فاصله ای نسبی از ساحل به گل نشسته است.

اکرانوپلان ها حاصل کوشش بی وقفه اتحاد جماهیر شوروی برای ساخت پرنده ای بودند که بتواند با بهره برداری از اثر زمین به پرواز درآید. اثر زمین در هواگردهای ثابت بال به حالتی گفته می شود که پرنده در نزدیک سطحی ثابت مانند زمین (یا آب) در حرکت باشد. در چنین وضعیتی نیروی برآر افزایش و نیروی پسار کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب خلبان احساس می نماید که هواگرد تحت کنترل وی در حالت معلق و شناور قرار گرفته است. با نزدیک تر شدن هواپیما به زمین، فشار هوا میان بال و سطح صاف زیرین توسعه می یابد و این موضوع سبب ایجاد بالشتکی از هوا در قسمت زیر هواپیما خواهد شد. این فرایند در عین حال با کاهش ارتفاع منتج به افت کشش نیز می شود.

در تمام دوران جنگ سرد، مقامات نظامی شوروی و مهندسین فعال در این حوزه طرح های عظیم مجهز به توربوجت را به مرحله آزمایش رساندند تا از این طریق پرواز بر فراز موج ها با تنها چند اینچ فاصله را محقق سازند. از جمله دستاورد کوشش های مذکور می توان به اکرانوپلان کلاس Lun اشاره نمود که برای دست یابی به سرعت 600 کیلومتر بر ساعت، مجهز به 8 موتور توربوجت شده بود.

اما ارتفاع پروازی پایین چه مزیتی برای نیروهای نظامی داشت؟ این ارتفاع فوق العاده کم باعث می شد که قایق های پرنده از خط افق راداری کشتی های جنگی دشمن در امان باقی بمانند و در مقابل با قرار گیری آنها در محدوده برد موشکی اکرانوپلان ها، حملات پیروز خود را به ثمر برسانند. در چنین حالتی غالبا موشک های ضد کشتی ساخت شوروی SS-N-22 مد نظر بودند. برای مثال یکی از این موشک ها با برد نزدیک به 103 کیلومتر و قابلیت حمل کلاهک هسته ای، می توانست با فاصله 4.8 تا 9.7 متر از سطح آب حرکت کند. این امر در صورت عملیاتی شدن آنها را قادر به غرق کردن عظیمترین کشتی های دشمن از جمله ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا می ساخت.

از جمله دیگر ویژگی های متمایز کننده این محصولات نظامی می توان از مصرف سوخت کمتر به علت پرواز در نزدیکی سطح آب و کاهش نیروی پسار، ایمنی بیشتر زیرا به دنبال از کار افتادن ناگهانی موتورها هیچ گونه خطر مرگباری وجود ندارد و همچنین در امان ماندن از آسیب احتمالی مین های دریایی نام برد.

با وجود مزایای تئوری متعدد، پروژه اکرانوپلان های شوروی نه تنها با پیروزیتی گسترده همراه نشد بلکه تک قایق پرنده ساخته شده از کلاس Lun نیز هم اکنون گرفتار شن و ماسه های سواحل دریای خزر شده است. قرار بود این قایق پرنده به موزه منتقل شود که متاسفانه مسئله ای در زمینه حمل و نقل رخ داد. بدین ترتیب به جای آن که اکرانوپلان مذکور در خانه جدید خود باشد، در آب های کم عمق ساحل خزر به دام افتاده و بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود جذب می نماید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 40129

به "اکرانوپلان؛ پرنده عجیب به دام افتاده در ساحل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکرانوپلان؛ پرنده عجیب به دام افتاده در ساحل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید