عکس های تماشایی نخستین خورشیدگرفتگی سال 2021 را ببینید

به گزارش بلاگ پو، در نخستین خورشیدگرفتگی سال 2021 که روز گذشته در منطقه ها شمالی قاره آمریکا، اروپا و آسیا روی داد، عکس های جالب توجهی از حلقه آتش و بعلاوه منظره ها زمینی با خورشید ثبت شد.

عکس های تماشایی نخستین خورشیدگرفتگی سال 2021 را ببینید

نخستین خورشیدگرفتگی سال 2021 میلادی (و البته سال 1400 خورشیدی) روز پنج شنبه 20 خرداد مردم منطقه های از نیمکره شمالی زمین، شامل شمال شرقی آمریکا و منطقه های از کانادا، گرینلند، اروپا و آسیا را خرسند کرد و اگرچه در ایران قابل رؤیت نبود اما به لطف پخش زنده اینترنتی شماری از علاقه مندان ساکن ایران هم این رویداد را به صورت زنده دیدن کردند.

افرادی که در جهت این خورشیدگرفتگی (کسوف) در شامل کانادا، گرینلند و سیبری قرار داشتند شاهد گرفت حلقوی بودند که به حلقه آتش معروف است و طی آن بخش مرکزی خورشید، به وسیله ماه پنهان می گردد تا ناظران شاهد حلقه ای نورانی از پرتوهای خورشید باشند.

از سوی دیگر مردم ساکن در منطقه ها اطراف جهت اصلی خورشیدگرفتگی و در نیم سایه ماه قرار داشتند، مانند ساکنان نیویورک، فیلادلفیا و تورنتو توانستند یک خورشیدگرفتگی جزئی را مشاهده نمایند. از این رویداد نجومی تصاویر زیادی ثبت شد که با توجه به ارتفاع پایین خورشید جلوه هایی دیدنیی ایجاد کرد.

پدیده های نجومی همواره باعث دور هم جمع شدن مردم می شوند. سال جاری هر چند با وجود همه گیری کرونا حضور در محیط های عمومی همچنان مانند گذشته نیست اما هم زمان، توسعه تزریق واکسن و کنترل بیماری تا حدودی فرصت حضور و دیدنی خورشیدگرفتگی را البته باز هم با فاصله برای مردم فراهم کرد.

با توجه به ارتفاع پایین خورشید در منطقه ها شمالی آمریکا، امکان ثبت خورشیدگرفتگی با سازه های انسانی وجود داشت.

ناسا هم در این روز علاوه بر پخش زنده رویداد، با همکاری عکاسان حرفه ای تصاویری دیدنی از این رویداد ثبت کرد. از جمله تصویری که هلال خورشید را در کنار کاخ کنگره آمریکا نشان می دهد.

گذر ماه از مقابل خورشید، در ساعت 04:12 منطقه زمانی شرقی (12:42 به وقت تهران) شروع شد و اگرچه تقریبا برای 5 ساعت به گذر خود در مقابل قرص خورشید ادامه داد، اما در هر منطقه، برای مدت زمان کوتاه تری قابل مشاهده بود.

در روچستر نیویورک تقریبا 200 نفر برای دیدنی خورشیدگرفتگی در ساحل دریاچه انتاریو جمع شدند. فلیسیا سوارتزنبرگ (Felicia Swartzenberg) سخنگوی موزه و مرکز علوم روچستر به اسم سازمان دهنده این گردهمایی نجومی گفت: خانواده ها روی زیراندازها نشستند و علاقه مندان به نجوم تلسکوپ ها را برای رصد خورشیدگرفتگی مستقر کردند.

او اضافه کرد: این رویداد در دوران گذر از همه گیری اهمیت ویژه ای داشت. همه در سال پیش از هم دور شده بودند و دور هم جمع شدن دوباره برای برای دیدنی این رویداد جادویی، آن را خاص کرد.

بعضی دیگر از علاقه مندان هم مسافت های طولانی را به عرض های بسیار شمالی سفر کردند تا خورشیدگرفتگی حلقوی کامل را دیدن نمایند. جی پاساخف استاد نجوم کالج ویلیامز و بعضی دیگر از جویندگان کسوف از جمله این افراد بودند که سوار بر یک هواپیما با پشتیبانی اسکای اند تلسکوپ به دیدنی این رویداد نشستند.

او که اکنون 73 خورشیدگرفتگی را رصد نموده، گفت: هواپیما در ارتفاع 38 هزار پایی بر فراز کانادا پرواز کرد و به افراد داخل هواپیما اجازه داد تا خورشیدگرفتگی حلقوی را برای مدت 4 و نیم دقیقه دیدن نمایند.

خورشیدگرفتگی 20 خرداد، تنها 15 روز پس از تنها ماه گرفتگی کامل سال جاری روی داد که به ماه خونین معروف است. خورشیدگرفتگی قبلی در ماه دسامبر 2020 روی داد که برای مردم آرژانتین و شیلی قابل مشاهده بود و خورشیدگرفتگی بعدی هم در دسامبر 2021 خواهد بود که در آسمان قطب جنوب دیده می گردد.

آخرین خورشیدگرفتگی حلقوی هم پیش از این در 21 ژوئن 2020 روی داد که در آفریقا، آسیا و جنوب شرقی اروپا قابل مشاهده بود. رویداد بعدی حلقه آتش هم 14 اکتبر 2023 (22 مهر 1402) خواهد بود که آمریکای مرکزی و جنوبی و غرب ایالات متحده آمریکا را پوشش می دهد.

عکس کاور: تصویری از طلوع خورشید نیمه در کنار کاخ کنگره آمریکا در واشنگتن

Credit: NASA/Bill Ingalls

منابع: Space, The Wall Street Journal, Sky&Telescope

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 52497

به "عکس های تماشایی نخستین خورشیدگرفتگی سال 2021 را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس های تماشایی نخستین خورشیدگرفتگی سال 2021 را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید