برج بلم لیسبون، نمایانگر ثروت دوران اکتشافات، عکس

به گزارش بلاگ پو، برج بلم در منطقه ای به همین نام در فاصله 2/5 کیلومتری از مرکز لیسبون واقع شده است. برترین روش رسیدن به آنجا استفاده از تراموا است. هزینه ورودی بزرگسالان به برج 6 یورو و برای بچه ها زیر 14 سال رایگان خواهد بود. صبح یکشنبه ها می توانید بدون پرداخت هزینه ورودی از این جاذبه تماشا کنید. این برج در گذشته اولین نشان رسیدن به خانه برای دریانوردان شجاع یا سربازان و خدمه کشتی ها بود.

برج بلم لیسبون، نمایانگر ثروت دوران اکتشافات، عکس

حتی کریستف کلمب هم بعد از اکتشاف دنیای تازه طی سفر برگشت خود به اروپا در بلم توقف داشت! این سازه بسیار ارزشمند در لیست میراث جهانی یونسکو واقع شده است.

برج بلم (Belém) بدون شک جزو زیباترین منطقه ها دیدنی لیسبون به تعداد می رود. این برج در قرن 16 در رودخانه تاگوس (Tagus) ساخته شد تا ورود به شهر به وسیله دریا را تحت نظر داشته باشد. ایده ساخت یک دژ در نزدیک بلم در قرن 15 به وسیله شاه جان دوم پیشنهاد شد که خود دستور ساخت یک برج در رودخانه تاگوس را به اسم بخشی از یک سنگر دفاعی داده بود. در آن موقع که نقشه ها برای ساخت برج تکمیل شده بود، شاه درگذشت و پروژه متوقف شد.

تاریخچه ساخت برج بلم

پروژه در سال 1514 در دوران حکومت جانشین پادشاه قبلی، شاه مانوئل اول دوباره جان گرفت. یک طراحی تازه برای برج های دفاعی به وسیله فرانسیسکو د آرودا (Francisco de Arruda) فراهم شده و ساخت برج در سال بعد در نزدیکی بندر بلم، نقطه شروع بسیاری از کاوش های پرتغالی در دوران اکتشافات شروع شد. برج 6 سال بعد در 1521 به سرانجام رسید. در آن موقع برج را به نام برج وینسنت مقدس (São Vicente) می شناختند که حامی شهر لیسبون به حساب می آمد.

سبک مانوئلین برج

برج زیبای بلم به سبک معماری تازه مانوئلین ساخته شده بود که اسمش را از نام شاه مانوئل اول برگرفتند. سبک مانوئلین یک واریاسیون از سبک معماری گوتیک متاخر شمال اروپا با تزئینات بسیار زیاد با موضوع دریانوردی به تعداد می رفت. این سبک معماری اعتماد به نفس و ثروت کشور پرتغال را که حاصل از دوران اکتشافات بود منعکس می کرد. در این دوران کاوشگران، کلونی هایی تأسیس نموده و مسیرهای تجاری تازهی ایجاد نمودند که غنا و ثروت را از هند و سایر مقاصد دور به لیسبون راهنمایی می کرد.

تزئینات برج بلم

به اسم یک سازه دفاعی، برج بلم تزئینات بسیار زیبایی را در نمای خارجی خود به نمایش می گذارد. حتی می توان ادعا کرد که فضای داخلی به مقدار نمای بیرونی از جاذبه و زیبایی برخوردار نیست. بالکون ها با تزئیناتی غنی از سنگ آهکی تراشیده شده اند که خود انعکاس دهنده ثروت کشور پرتغال در دوران مانوئلین است.

پایین برج از یک پایه شش ضلعی با منارهای کوچکی به سبک معماری مورها در هر گوشه تشکیل شده و یک انبار توپ در این قسمت وجود داشت. طبقه همکف در گذشته به اسم زندان استفاده می شد. تراس بالای همکف با تندیسی از مریم مقدس و فرزندش تزئین شده که اعتقاد داشتند مسافران دریا را محافظت می نماید.

طبقه های بالایی برج یک اسلحه خانه و چند اقامتگاه خصوصی را شامل می شوند. از همه جالب تر اقامتگاه های سلطنتی در طبقه دوم با ایوان سرپوشیده ایتالیایی به همراه ستون هایی تزئین شده با تندیس ها و بالکونی های متعددی با حکاکی های زیبا هستند.

بر روی طبقه بالایی یک تراس دیگر با مناظری بسیار دیدنی از بلم و رودخانه تاگوس واقع شده است. ورودی این بنا رو به دریا بوده و در طبقات بالایی آن فضایی برای قرارگیری توپ های جنگی تعبیه شده بود تا در صورت مشاهده دشمن به سرعت بتوانند به سمت آن ها آتش نمایند.

برج بلم در ابتدا کاملاً با آب محصور شده بود اما طی قرن ها که آب رودخانه تاگوس عقب نشینی کرد قسمتی از آن از آب بیرون زد. امروزه این سازه به سادگی قابل دسترس بوده و با پیاده روی لذت بخشی در طول کرانه رودخانه بازدیدنمایندگان دقیقاً جلوی ورودی آن می رسند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 50819

به "برج بلم لیسبون، نمایانگر ثروت دوران اکتشافات، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج بلم لیسبون، نمایانگر ثروت دوران اکتشافات، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید