معرفی تمام جاهای دیدنی آنتالیا که باید ببینید!

به گزارش بلاگ پو، اگر اهل سفر باشید، احتمالا معیارهای مشخصی برای انتخاب مقصد سفر مانند زیبایی مقصد، آب و هوای خوب، مردم خونگرم، هزینه های منطقی، سواحل زیبا و البته هتل های با کیفیت دارید. اگر این معیارها برای شما هم اهمیت بالایی دارند، آنتالیا مقصد نهایی شماست. شهری زیبا در غرب ترکیه که به عنوان مرکز گردشگری این کشور شناخته می گردد. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی آنتالیا ترکیه آشنا شوید.

معرفی تمام جاهای دیدنی آنتالیا که باید ببینید!

هر آنچه باید در مورد آنتالیا باید بدانید!

همانطور که اشاره شد، این شهر به عنوان مرکز گردشگری ترکیه شناخته می شود، همه چیز از آب و هوای آنتالیا گرفته تا مراکز خرید و تفریحات، گردشگران را برای سفر ترغیب می نماید، اگر این صحبت را مبنی بر اغراق برداشت نکنید، آنتالیا یک شهر همه چیز تمام برای عاشقان سفر است.

اما مثل هر سفر خارجی، هرچقدر که اطلاعات شما در مورد مقصد و دانستنی های آن بیشتر باشد، سفری راحت تر و بهتر تجربه خواهید کرد. مثلا بهتر است با شهرهای آنتالیا آشنا باشید تا برترین منطقه را برای اقامت و رزرو هتل انتخاب کنید. شهرهای این استان عبارتند از:

  • آکسکی (Akseki)
  • آکسو (Aksu)
  • آلانیا (Alanya)
  • دمره (قلعه) (Demre, Kale)
  • دوشمه آلتی (Döşemealtı)
  • المال (Elmalı)
  • فینیکه (Finike)
  • قازی پاشا (Gazipaşa)
  • گون دوکموش (GÜndoğmuş)
  • ابرادی (İbradı)
  • کاش (Kaş)
  • کمر (Kemer)
  • کپز (Kepez)
  • کونیه آلتی (Konyaaltı)
  • کورکوتلی (Korkuteli)
  • کوملوجا (Kumluca)
  • مناوگات (Manavgat)
  • مرادپاشا (Muratpaşa)
  • سریک (Serik)

آب و هوای آنتالیا

این شهر مرکز استان آنتالیا بوده و در غرب کشور ترکیه، در ساحل دریای مدیترانه قرار گرفته است. به همین علت آب و هوای این شهر تا حد زیادی تحت تاثیر جریانات مدیترانه ای است. به این ترتیب که تابستان ها گرم و خشک و زمستان ها معتدل و هوای بارانی را تجربه می نماید.

میانگین دما در تابستان بین 28 تا 36 درجه و در زمستان هم میانگین دما بین 9 تا 15 درجه سانتی گراد متغیر خواهد بود. آنتالیا به ندرت رنگ برف و حتی باران های سیل آسا را به خود می بیند و به طور کلی یک شهر گرم محسوب می شود که 300 روز از سال را آفتابی پشت سر می گذارد. به همین علت آنتالیا در میان گردشگرانی که به شنا و تفریحات آبی علاقه دارند، اولویت اول سفرهای خارجی است.

سواحل آنتالیا

آنتالیا به سواحل زیبا و مجهزی که دارد معروف است، شهری ساحلی با آب و هوای مدیترانه ای که حتی اگر هیچ پولی برای خرج کردن هم نداشته باشید، می توانید در کنار این سواحل قدم بزنید و از تماشای خورشیدی که در آب غرق می شود و باز سربر می آورد، لذت ببرید. ساحل بِلِک معروف ترین ساحل آنتالیا است که رد پای بیشتر جاذبه های گردشگری آنتالیا به آن ختم می شود. از دیگر معروف ترین سواحل آنتالیا عبارتند از:

  • ساحل لارا
  • ساحل کمر
  • ساحل کنیالتی
  • ساحل چیرالی

برترین مراکز خرید آنتالیا

بیایید کمی روراست باشیم، سفر بدون خرید، یک چیز بزرگ، کم دارد. حتی اگر خیلی اهل خرید و سر زدن به فروشگاه ها و مراکز خرید نباشید، نمی توانید به سادگی از کنار مراکز خرید آنتالیا و برندهای محبوب ترکی گذر کنید. خصوصا اگر سفر شما با یک فستیوال و یا حراجی بزرگ هم همراه بوده باشد، قیمت ها شما را پاگیر می نماید. پیشنهاد می کنیم حتما به مقاله ای که قبلا در مورد مراکز خرید این شهر نوشته شده، سر بزنید و حتما برنامه مخصوصی برای خرید از این مراکز در نظر داشته باشید.

تفریحات آنتالیا ترکیه

این شهر ساحلی بیشتر به تفریحات دریایی معروفیت دارد، می خواهید آفتاب بگیرید و نوشیدنی میل کنید؟ یا به تماشای طلوع و غروب آفتاب بنشینید؟ می خواهید در کنار ساحل از نفس کشیدن هوای مدیترانه ای لذت ببرید و یا دوست دارید وقت خود را به خیابان گردی و خرید اختصاص دهید؟

در هر صورت، در سفر چند روزه به این شهر، می توانید ترکیبی از این جذابیت ها را تجربه کنید. اما برای این که کمی آزادی فکری بیشتری داشته باشید، تفریحات آنتالیا را در چند دسته برای شما طبقه بندی و معرفی می کنیم:

موزه گردی برای عاشقان تاریخ و هویت

ترکیه یک کشور با قدمت تاریخی بسیار است و خواه ناخواه، بخش مهمی از سهم گردشگری این کشور با جاذبه های تاریخی و بناهای باستانی تامین می شود. خوشبختانه خیلی از میراث فرهنگی این کشور دو قاره ای حفظ و بازسازی شده اند، بیشتر آثار کشف شده در این شهر را می توان در موزه ها تماشا کرد.

موزه مینی سیتی یا شهر نیمه تمام، موزه خانه آتاتورک، موزه زیر آب و موزه سونان اینان از مهمترین موزه های آنتالیا هستند. اما شاید چیزی که بیشتر از همه توجه شما را به خود جلب کند، موزه اسباب بازی باشد، به خصوص اگر کودک و نوجوان به همراه دارید. این موزه کلکسیونی بزرگ از انواع اسباب بازی ها و شخصیت های کارتونی است که می شناسید.

گلف بازی به سبک لاکچری ها

شاید شما هم مثل خیلی ها تصور کنید، که گلف ورزشی مخصوص لاکچری ها است و خیلی در دسترس نیست، اما اگر بدانید که آنتالیا معدن زمین های گلف و کلوپ ها مجهز است، نظرتان عوض خواهد شد. گلف بازان مبتدی و یا حتی بازیکنان سرشناس گلف، خیلی به کلوپ های گلف آنتالیا سر می زنند. اما حتی اگر تا به حال چوب گلف را از نزدیک هم ندیده باشید، می توانید برای آموزش و یا تجربه ای چند ساعته به یکی از این کلوپ ها بروید. معروف ترین کلوپ های گلف ترکیه عبارتند از:

  • PGA گلف
  • کلوپ گلف بلک
  • Pasha Course گلف و کارایا گلف.

هیجان با چاشنی آدرنالین

اگر مثل من عاشق هیجان و تجربه هایی با طعم آدرنالین باشید، آنتالیا از پارک های آبی گرفته تا تجربه رفتینگ روی رودخانه های خروشان، از سافاری در پارک های ملی تا تجربه اسب سواری پیشنهادات خوبی برای شما دارد. اجازه دهید تفریحات آنتالیا را با ارتفاع آغاز کنیم.

اگر کمی عاشق پرواز باشید، زمین برای شما کسل نماینده است، اما اگر به آنتالیا سفر کنید و همه چیز را از فراز کوه های تاهتالی ببینید، تجربه زمینی شما هم متفاوت خواهد بود. تجربه پرواز در آسمان آنتالیا با پاراگلایدر و تماشای آب های دریای مدیترانه از آن ارتفاع، خون را در رگ های شما به جوش می آورد. خصوصا اگر تازه اول سفر شما است، پیشنهاد می کنیم که حتما با یک تجربه هیجان انگیز آغاز کنید.

مراکز زیادی پروازهای تفریحی و دو نفره گلایدر را انجام می دهند که البته مهمترین آنها در منطقه بلک آنتالیا هستند، اما اگر نمی خواهید خیلی بالا بروید، تجربه پاراسل، یا همان پاراگلایدر قایقی را به شما پیشنهاد می کنیم. خودتان را متصل به یک چتر بزرگ که از پایین به یک قایق موتوری روی آب متصل است تصور کنید، جریان باد و سرعت حرکت خون در رگ های شما و اندازه زیادی آدرنالین که شاید پیش از این تجربه ننموده باشید!

حالا وقت آن است که کمی ارتفاع کم کنید و به عمق آب های دریای مدیترانه بروید. تجربه غواصی و تماشای اعماق آب های مدیترانه، شاید تجربه خیلی در دسترسی نباشد، پس تا در آنتالیا هستید، فرصت را غنیمت بدانید. به جز تفریحات آبی، می توانید به دو پارک آبی بزرگ و مجهز آنتالیا بروید؛ آکوا پارک و ریکسوس. یا سری به پارک های بزرگ سافاری سر بزنید تا این بار هیجان را در دشت های سبز و یا رودخانه های بکر آنتالیا تجربه کنید، البته با خودروها و سرنشینانی کمی دیوانه!

آنتالیا چند آموزشگاه بزرگ اسب سواری هم دارد که چه برای آموزش و چه برای تجربه یک روز هیجان انگیز پیشنهاد خوبی هستند. اما صحبت از تفریحات آنتالیا تنها به اینجا ختم نمی شود و اگر بخواهیم از همه آنها بگوییم، سخن به درازا می کشد. پس تا همینجا، این تفریحات را در گوشه فکر خود داشته باشید تا با اصل مطلب، یعنی جاهای تماشای آنتالیا بپردازیم.

برترین جاهای تماشای آنتالیا ترکیه

آنتالیا شاید فقط به هتل هایش معروف باشد و بسیاری از گردشگران امکانات و تفریحات هتل را برای سفر به این شهر کافی بدانند، اما تماشای جاذبه های آن به طور حتم سفر شما را متفاوت خواهد نمود. پیشنهاد می کنیم اگر قصد سفر به آنتالیا را دارید، این جاهای تماشای را در لیست خود قرار دهید.

1- کاله ایچی

اجازه دهید معرفی جاهای تماشای آنتالیا را با قلب تپنده شهر یعنی کاله ایچی یا کالیچی آغاز کنیم. کالیچی به جای مانده شهری مدرن اما با قدمت تاریخی بالا یعنی دوره سلجوقیان و حتی روم باستان است، بسیاری از کاخ های عثمانی در این منطقه بازسازی شده اند، بنابراین یک محیط عالی برای قدم زدن و گشت و گذار و خیابان گردی، با حال و هوایی تاریخی و مدرن در کنار هم خواهید داشت.

خیابان های کالیچی به خصوص خیابان مزیک (مهمترین خیابان این منطقه) پر از مراکز خرید، رستوران ها، هتل ها و گالری های هنری است و مطمئنم که دست کم یک نیم روز کامل را باید به گشت در این منطقه اختصاص دهید. برج ساعت آنتالیا، دروازه شهر، مناره کوتاه و مسجد محمدپاشا تنها بخشی از تماشای های کالجی هستند.

کاله ایچی به معنی (داخل قلعه) است و با قدم زدن در این منطقه واقعا احساس می کنید که در یک قلعه تاریخی اما با امکاناتی مدرن حضور دارید. جالب است بدانید که دو تا از مهمترین سواحل آنتالیا یعنی ساحل لارا و ساحل کنیالتی در شرق و غرب این منطقه واقع شده اند.

2- دروازه هادریان

برای تماشا شکوه و عظمت معماری رومی، نیازی نیست حتما تا ایتالیا بروید، ترکیه در دسترس تر است و از همه مهمتر نیازی به گرفتن ویزا ندارید. در سفر خود به آنتالیا ضمن تجربه تفریحات بی نظیر، از دروازه هادریان یا هادریانوس هم تماشا کنید. دروازه ای که 130 سال قبل از میلاد مسیح و به افتخار ورود امپراتور روم به این منطقه بنا شد. دروازه ای دو طبقه که البته در حال حاضر تنها یک طبقه از آن قابل بازدید است.

دروزاه هادریان یک ورودی از جنس سنگ مرمر با 3 طاق قوسی دارد که با حکاکی های بسیار زیبا مزین شده اند. خودتان را در هیبت امپراتور هادریانوس زمانی که برای اولین بار از این دروازه گذر کرد، تصور کنید و گشتی در دل تاریخ پرآوازه روم بزنید!

3- آسپندوس یادگار دیگری از روم باستان

اجازه دهید تا از روم باستان و حال و هوای آن روزگارها دور نشده ایم، با آمفی تئاتر آسپندوس آشنا شویم. آمفی تئاتری به جای مانده از قرن دوم میلادی، یعنی زمانی که امپراطوری روم خاک ترکیه را در می نوردید! ساخت این آمفی تئاتر با داستان های جالبی همراه است.

امپراتور روم برای ساخت این آمفی تئاتر در شهر باستانی آسپندوس یک مسابقه برگزار کرد. اما برای جایزه این مسابقه، چه چیزی بهتر از ازدواج با دختر پادشاه و ورود به دربار امپراطور؟! به هر ترتیب معمار خوش شانسی که نهایتا این آمفی تئاتر را ساخت، پیروز به ازدواج با دختر پادشاه شد!

4- اسکله قدیمی بندر آنتالیا

بخش زیادی از مساحت این شهر، مرزی دریایی با مدیترانه دارد و به همین علت از گذشته تا کنون آنتالیا همیشه بندری مهم بوده که در تجارت مورد استفاده قرار می گرفت. شاید برای شما جالب باشد به اسکله قدیمی این شهر سر بزنید. بندر قدیمی شهر حتی تا اوایل قرن بیستم، بندر اصلی آنتالیا بوده و موج شکن های اطراف آن تاریخی به قدمت سلجوقی ها دارند! هم اکنون همه تورهای قایق سواری آنتالیا، سفر خود را از کنار این اسکله آغاز می نمایند. پیشنهاد می کنیم که حتما تماشای غروب آفتاب و یا صرف یک وعده ناهار در رستوران های این اسکله را به خود هدیه دهید.

5- مسجد ییولی مناره

ییولی مناره، نماد شهر آنتالیا محسوب می شود، مسجدی که نامش برگرفته از ظاهر شیار دار آن است. این مسجد را از قدیمی ترین مساجد آنتالیا می دانند زیرا تاریخ ساخت آن به سال 1320 بازمی شود؛ مسجدی که به دستور علاالدین کیقباد ساخته شدو البته با همین نام هم معروفیت دارد. این مسجد، 6 گنبد داشته و پلان اصلی آن مستطیلی است، بنایی ساده و خشتی که برخلاف مساجد باشکوه استانبول، تزئینات زیادی در آن به کار گرفته نشده است.

6- کسیک مناره یا منار شکسته

شاید تماشا یک بنای تاریخی برای همه جالب نباشد، اما اگر داستان و وقایعی که در دل یک بنای تاریخی پنهان شده را بدانید، متوجه جذابیت های این بناهای کهن سال شوید. جالب است بدانید که کسیک مناره تاریخ پرفراز و نشیبی پشت سر گذاشته، اول یک معبد رومی بوده اما در حوالی قرن 7 میلادی به کلیسای مریم مقدس تغییر کاربری داده است.

بعد از حمله اعراب اما دیگر خبری از کلیسا نبود و این بنا به مسجد تبدیل شد، البته بعد از بازسازی های بسیار! اما بازهم دست از سر این بنا برنداشتند و در دوره حکومت سلجوقیان، این بنا به مسجد کبیر تبدیل شد و منار شکسته در کنار آن ساخته شد.

اما بعد از خاتمه دوره سلجوقی، مسجد به کاربری کلیسا بازگشت، تا این که آتش سوزی بزرگی که در سال 1896 در آن رخ داد، این بنا را به خاتمه نزدیک کرد. در این آتش سوزی قسمت های بالایی مناره به کلی سوخت و از بین رفت. اما هم اکنون این منار بازسازی شده و به عنوان یکی از پرچالش ترین جاهای تماشای آنتالیا قابل بازدید است.

7- پرگا از جاذبه های گردشگری آنتالیا

به تاریخ یونان باستان و معماری باشکوهش علاقه دارید؟ در سفر به آنتالیا بازدید از پرگا را از دست ندهید. اگر تخت جمشید را دیده اید و تصور می کنید که این بنا، تنها اثر معماری باشکوه باستان به شمار می رود، سری به شهر باستانی پرگا در آنتالیا بزنید. اثری به جا مانده از دوره امپراتوری هلنی که ستون های سنگی و مجسمه های بسیاری از شمایل زنان در آن به جای مانده است. پرگا به جای مانده شهری با عظمت و با شکوه که امروز، تنها ردی از آن را مشاهده می کنید.

8- موزه آنتالیا، مینی سیتی و خانه آتاتورک

در قسمت های قبلی در مورد موزه های آنتالیا صحبت کردیم. اگر فرصت سفر به آنتالیا به شما دست داد، بازدید از این موزه ها را از دست ندهید. موزه و خانه آتاتورک مهمترین موزه این شهر است که متعلق به مصطفی کمال پاشا ملقب به آتاتورک، بنیان گذار جمهوری ترکیه بوده است.

موزه مینی سیتی هم چیزی شبیه به همان باغ موزه هنر ایرانی خودمان است. جایی که می توانید نمایی تمام جاذبه های تماشای ترکیه را با ماکت های کوچک داشته باشید. در موزه آنتالیا هم می توانید آثار کشف شده بی نظیر مانند مجسمه های کشف شده در پرگا و دیگر اشیای کشف شده در این استان را تماشا کنید.

9- آبشار های دودن

در ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم، آنتالیا برای تجربه یک سفر تمام و کمال کافی است. تنوع جاهای تماشای، مراکز تفریحی و طبیعت زیبا شما را به وجد خواهد آورد. آبشارهای دودن یکی از این زیبایی های طبیعی هستند که با سفر به آنتالیا می توانید از آنها بازدید کنید.

اگر اهل سفرهای تجربه گرا یا طبیعت گردی باشید، در سفر خود حتما زمانی را برای تماشا آبشارهای زیبای دودن در آنتالیا که در نهایت به دریای مدیترانه می ریزد، اختصاص دهید. بعلاوه این شهر دو آبشار معروف دیگر به نام های آبشار کورشونلو و آبشار ماناوگات نیز دارد که توجه طبیعت گردان را به خود جلب می نماید.

علاوه بر آن، چشمه های کارست نیز از دیگر تماشای های آنتالیا هستند. چشمه هایی با صخره های تراورتنی که قدمتی نزدیک به 2 میلیون سال دارند. یکی از جاذبه های طبیعی آنتالیا که مشابه آن را می توان در پاموکاله ترکیه هم دید. چشمه های کارست، با آبشارها و آبگیر های متعدد، چیزی شبیه کارت پستال میان چشمان شما به نمایش می گذارد.

10- پیست اسکی ساکلیکنت

ترکیه یکی از برترین مقاصد برای سفرهای زمستانی است که برای تجربه ورزش های زمستانی پیشنهاد می شود. پیست اسکی ساکلیکنت که از جاهای تماشای آنتالیا است، این امکان را به شما می دهد. شاید تعجب کنید که اقلیمی گرم و معتدل مثل آنتالیا چگونه پیست اسکی دارد؟

این پیست در 45 کیلومتری غربی آنتالیا و در فراز رشته کوه توروس واقع شده، جایی که 1850 متر از دریا ارتقاع دارد. این پیست از آبان تا اردیبهشت ماه، میزبان گردشگرانی است که عاشق برف و یخ و سرما هستند. میانگین دما در این منطقه 5 درجه و ارتفاع برف گاها به 4 متر هم می رسد.

11- تله کابین الیمپوس طولانی ترین تله کابین اروپا!

تله کابین آنتالیا تحت عنوان تله کابین الیمپوس یکی از مرتفع ترین و طولانی ترین تله کابین های دنیاست که عنوان دومین تله کابین اروپا را از آن خود نموده است. این تله کابین هیجان انگیز با 4 هزار متر طول در ارتفاع 2365 متری از سطح دریا، بر فراز کوه های تاهتالی حرکت می نماید. در سفر خود تجربه یک گشت و گذار 3 ساعته بر فراز شهر و تماشای جاهای تماشای آنتالیا از ارتفاع را از دست ندهید.

12- آکواریوم آنتالیا

آکواریوم ساحلی کنیالتی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آنتالیا به شمار می رود که در ساحل واقع شده و 40 آکواریوم موضوعی را در خود جای داده است. این آکواریوم یکی از مراکز تفریحی آنتالیا نیز محسوب می شود که با وجود یک شهربازی در نزدیکی آن، مکان مناسبی برای تفریح بچه ها خواهد بود. تماشای ماهی ها و آبزیان دریایی که در دریای مدیترانه زندگی می نمایند، حال و هوای دیگری دارد.

سایر تماشای های آنتالیا

آنتالیا شهر یکی دو روز نیست و برای صحبت از جاذبه های تماشای آن کار به درازا می کشد، بنابراین پیشنهاد می کنیم با خرید تور آنتالیا یک سفر چند روزه (4-6 روز) ترتیب دهید تا فرصت کافی برای تماشا تمام جاذبه های آنتالیا مانند حمام رومی ها، دهکده سیرالی، رودخانه دیماین و غیره را داشته باشید.

در برترین هتل های آنتالیا اقامت کنید!

سفر به آنتالیا و تماشا جاذبه های گردشگری آن بدون داشتن یک محل اقامت خوب، ممکن نیست. باید از قبل به فکر رزرو هتل باشید تا خستگی گشت و گذار ها و خیابان گردی های آنتالیا را با یک خواب راحت رفع کنید. البته قبلا در مورد برترین هتل های آنتالیا صحبت نموده ایم، اما برای آشنایی اجمالی شما، با چند مورد از برترین هتل های این شهر را در ادامه آشنا شوید.

  • هتل بلیس دلوکس
  • هتل ارماس کاپلان
  • هتل پالمت فامیلی لارا
  • هتل ریکسوس پریمیوم کمر
  • هتل پالمت فامیلی آنتالیا
  • هتل گرند رینگ
  • هتل ملودی آنتالیا
  • هتل لارا آنتالیا
  • هتل تایتانیک
  • هتل کرملین
  • هتل cender
  • هتل آیدین بی کویین
  • هتل رگنوم کاریا آنتالیا و غیره.

آنتالیا، شهری افسانه ای برای همه سلیقه ها!

اگر دلتان برای یک مسافرت خارجی متفاوت می خواهد، چمدان را ببندید، بلیط هواپیما آنتالیا بگیرید و خودتان را برای یک سفر چند روزه آماده کنید. آنتالیا شهری است که با تنوع جاذبه ها، مراکز تفریحی و جاهای تماشای شما را شگفت زده می نماید. آنتالیا شهری است برای همه سلیقه ها، شهری که باید با دل و جان به آن سفر کنید، شهری که تا سالها خاطراتی نگفته از آن خواهید داشت. امیدواریم که سفری به یادماندنی به این شهر تجربه کنید.

منبع: فلای تودی
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 68869

به "معرفی تمام جاهای دیدنی آنتالیا که باید ببینید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تمام جاهای دیدنی آنتالیا که باید ببینید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید