بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی Sheikh Safi Al-din Ardabili

به گزارش بلاگ پو، آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی یکی از مکان های تاریخی و باستانی شهر اردبیل در شمال باختری ایران و از آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است.در این مکان علاوه بر آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، مقبره های شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه) و مادر شاه اسماعیل (دختر اوزون حسن آق قویونلو) و نیز بعضی از مشایخ و صاحب منصبان دوران صفوی و نیز شهیدان ایرانی جنگ چالدران، قرار گرفته است. از دیگر بخش های این مجموعه چینی خانه، مسجد، جنت سرا، خانقاه، چله خانه، شهیدگاه و چراغ خانه است.در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا با این آرامگاه خیره کننده بیشتر آشنا شوید.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی Sheikh Safi Al-din Ardabili

بلیط هواپیما در طاهاگشت

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

منزل و خانقاه شیخ صفی در همین مکان واقع شده است، و بر طبق وصیّت شیخ، جنازه اش را در اتاقی جنب خلوتخانه و باغچه و حوضخانه دفن کردند و بر قبر او بنایی ایجاد کردند تا علاوه بر مقبره شیخ صفی و مرقد شاه اسماعیل اول - آرامگاه های دیگری از شاه زادگان صفوی و فرزندان وی را در این بقعه و محل شهیدگاه قرار دهند. پس از آغاز حکومت صفویه، به سبب ارادت شاهان صفوی به جد خود، واحدهای مختلفی به این مجموعه اضافه شد. به ویژه در دوره شاه عباس اول و از آن جا که وی ارادت فراوانی به شیخ صفی الدین داشت و بسیار به زیارت مقبره وی می رفت، برای تکمیل و تزیین این اثر، کارهای فراوانی صورت گرفت. در عصر صفوی، بقعه شیخ با حضور استادان بزرگ عهد صفوی چنان به زیور آراسته شد که هم چنان پس از گذشت چندین قرن به عنوان یکی از مفاخر تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می آید.

یکی از موارد منحصربه فرد این مجموعه این است که این بقعه حاوی ده ها اثر بدیع در مضامین مختلف رشته های هنری است که از آن جمله می توان به عالی ترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس و گچ بری کتیبههای زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوره صفوی (میر عماد، میر قوام الدین، محمد اسماعیل و…) منبتهای ارزنده، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و تنگ بری و غیره اشاره نمود. این اثر از ساختار معماری فخیمی برخوردار است که گرد هم آمدن فضایل هنری نامبرده، آن را در مجموعه های تاریخی ایران شاخص و متمایز نموده است.

معماری بقعه

امروزه از ضلع خاوری میدان عالی قاپو با گذشتن از در چوبی بزرگ وارد حیاط مشجر مستطیل شکل بقعه می شویم. دور تا دور این حیاط با دیوارهای آجری که از روی ازاره سنگی و به صورت طاقنما ساخته شده محصور گشته است. ضلع خاوری حیاط یادشده با دری غیر مسقف باز می گردد. این راهرو بینابین حیاط بزرگ مشجر و صحن اصلی واقع شده است. راهروی مذکور با دری در ضلع شمالی به محوطه شهیدگاه و در ضلع جنوبی به محوطه ای معروف به چله خانه یا قربان گاه مرتبط می گردد که در سال های اخیر در مشرف به شهیدگاه مسدود شده است. دیوارهای جانبی این راهرو دارای طاقنمای کاشی کاری بوده که به مرور زمان ریخته و اکنون قسمتی از آن بازسازی شده است. راهروی مذکور با گذشتن از محوطه کوچک درگاه سنگی به صحن اصلی متصل می گردد. صحن اصلی حیاطی است مستطیل شکل مفروش با تخته سنگ های صاف که حوضی در وسط آن واقع شده است. درگذشته در وسط این حوض چاه آبی بوده است که با استفاده از سطل و طناب برای وضو دریافت از آن استفاده می شده است. این چاه در حال حاضر مسدود شده است. از جمله اشیای نفیس بقعهٔ شیخ صفی، فرش مشهور اردبیل است که در حال حاضر در موزهٔ ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می گردد.

مسجد جنت سرا

در سمت چپ سرسرای ورودی، مسجد جنت سرا قرار گرفته. جنت سرا به صورت فضای هشت ضلعی طراحی شده و فاقد محراب است.مسجد جنت سرا در گذشته دور دارای سقف گنبدی بوده که پس از فروریختن در دوره قاجاریه، سقفی چوبی و مسطح روی آن ایجاد شد که بر 16 ستون چوبی راسخ شده است. مسجد جنت سرا از نمای بیرونی مشرف به صحن داخلی سرسرای عظیمی است که در مقابل آن پنجره مشبک گره چینی نصب شده و در جناحین آن دو نیم قوس در ورودی اتاق متولی قرار گرفته است.

قندیل خانه

این بخش در حقیقت قسمت اصلی بناست و دقیقاً رو به روی سرسرای ورودی در دو طبقه قرار گرفته است. پنج پنجره چوبی در طبقه فوقانی و پنج پنجره در زیر آن نمای بسیار زیبایی را قندیل خانه بخشیده است.

چینی خانه

چینی خانه در قسمت خاوری قندیل خانه یا رواق اصلی قرار گرفته که با دو ورودی باریک با دارالحفاظ ارتباط می یابد. ساختمان چینی خانه دارای چهار شاه نشین و دارای تاقنماهای فوق العاده زیبا و نفیس از نوع مقرنس گچی است که روی آن نقاشی و طلاکاری شده است. هماهنگی و توازن رنگ ها با سطوح مقرنس از اسلیمها و گل های مختلف منظره ای شگفت انگیز را ایجاد نموده است. این مکان در دوره صفویه محل نگهداری ظروف زرینه، سیمینه و ظروف سفارشی شاه عباس اول از کشور چین بوده است.

پناهگاه

مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی در عهد صفوی مکانی مقدس به شمار می رفت و حکم بست و پناهگاه داشت. کسانی که در آنجا متحصن می شدند حتی اگر از جانب شاه محکوم به اعدام بودند، جانشان در امان بود. مثلاً سلطان حسین خان شاملو برای حفظ جانش از دست اسماعیل قلی بیگ شاملو به این آرامگاه پناه برد.

کتابخانه

درپی عهدنامه ترکمانچای در سال 1206، ایران پذیرفت تا تمامی نسخ خطی کتابخانه شیخ صفی الدین اردبیلی که در آرامگاه قرار داشتند، به عنوان بخشی از غرامت های روسیه، ضبط و به آن کشور منتقل شوند.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: تاپ تراول
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16220

به "بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی Sheikh Safi Al-din Ardabili" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی Sheikh Safi Al-din Ardabili"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید