تالاب زیبای سرخرود در حد فاصل فریدونکار و محمودآباد، عکس

به گزارش بلاگ پو، منطقه سرخرود واقع در استان مازندران و ما بین شهرستان فریدونکار و محمودآباد می باشد و دارای تالابی بسیار زیبا به همین نام است که از جمله زیبایی های طبیعت مازندران به شمار می رود.

تالاب زیبای سرخرود در حد فاصل فریدونکار و محمودآباد، عکس

رودخانه سرخرود با وسعتی بسیار از دل شهر سرخرود می گذرد و در نهایت به دریای خزر می ریزد.این قو های مهاجر با طی کردن جهتی بالغ بر پنج هزار کیلومتر از مناطق سردسیر برای سپری کردن فصل زمستان به تالاب سرخرود سفر می نمایند.

اوایل زمستان سطح تالاب سرخرود پوشیده از پرندگان مهاجر است که البته به غیر از قو، غاز و اردک های وحشی نیز به این تالاب وارد می شوند. این امر باعث می گردد تا طبیعت گردان علاقه مند به حیات وحش در فصل زمستان برای بازدید از این پرندگان زیبا روانه استان مازندران و تالاب سرخرود شوند.

از جمله پرندگان مهاجر این منطقه تک درنای سیبریست که این پرنده زیبا از زیستگاه خود یعنی سیبری از جهت روسیه، قزاقستان و آذربایجان به فریدون کنار مازندران مهاجرت و نزدیک به چهار ماه از سال را با تغذیه در تالاب سرخرود زمستان را سپری می نماید.

دسته دسته پرنده و قوهایی که برفراز شهر سرخرود و محمودآباد بال گگردده اند، نوای خوش و آوایشان، صبح دل انگیزی را برای رهگذران و مسافران رقم می زند.تالاب های محمود و سرخرود در فصل زمستان به رنگ سپید قوهای فریادکش درآمده اند و تا به امروز بیش از چهار هزار قطعه انواع قوهای فریادکش، گنگ و کوچک برای زمستان گذرانی به این مناطق سفرکرده اند.

پیش از این تماشا و ورود به تالاب، برای عموم آزاد نبود. در آن موقع قو ها برای تامین غذای خود راهی مزارع و مناطق مسکونی می شدند. در این راه بعضی از آنان با برخورد با کابل فشار قوی تلف می شدند. بعضی دیگر نیز در دام صیادان اسیر می شدند. محیط زیست منطقه با شعار همه با هم میزبان قوهای مهاجر باشیم از اهالی و محلی ها و دوست داران محیط زیست کمک گرفت.

ورود به تالاب آزاد شد. مردم محلی با پاشیدن گندم و غلات در اطراف تالاب، احتیاج قوها را برای غذا تامین کردند.گفتنی است که دوستداران حیات وحش با جمع آوری ذرت و پخش آن در اراضی می کوشند تا این میهمانان دلربا گرسنه نمانند.

تالاب سرخرود

ورود چند هزارتایی پرندگان مهاجر به این منطقه و کمبود غذا موجب می گردد تا آن ها برای دستیابی به منابع غذایی به آب بندان های دیگر پرواز نمایند و در معرض خطر شکار قرار بگیرند و اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد با همکاری دوستداران محیط زیست کوشش می نماید با توزیع گندم در حاشیه تالاب ها و آب بندان ها بعضی از مناطق، بخشی از احتیاج این پرندگان را رفع و امنیت آن ها را تأمین کند.در سال 95 نیز جهت پرواز قوهابه تالاب سرخ رود، با نصب نشانگر ویژه (برد بال) برای جلوگیری از برخورد این پرندگان با دکل برق فشارقوی ایمن سازی شد. انتقال برق فشارقوی در مازندران به دلیل قرارگیری خطوط در داخل اراضی کشاورزی، به صورت هوائی و با استفاده از دکل های فلزی با ارتفاع بالا اجرا شده است و همین شرایط سبب می گردد تا همه ساله تعداد زیادی پرنده در برخورد باسیم های برق تلف شوند.

اطلاعات تکمیلی

بهترین زمان سفر: اواخر پاییز و زمستان

محل دسترسی: بین محمود آباد و فریدون کنار،سرخرود،ابتدای جاده مریج محله

فاصله تا محمودآباد: 20 کیلومتر

فاصله تا ساری: 68 کیلومتر

امکان پارک ماشین: خارج از محوطه تالاب

نزدیک ترین فرودگاه: ساری

احتیاج به راهنما: وجود ندارد

آنتن دهی: دارد

مدت زمان تقریبی بازدید: حدود یک ساعت

اقامتگاه در نزدیکی جاذبه: اقامتگاه سنتی خونه ننه

منبع: گردشبان
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 45507

به "تالاب زیبای سرخرود در حد فاصل فریدونکار و محمودآباد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب زیبای سرخرود در حد فاصل فریدونکار و محمودآباد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید