جاذبه های طبیعی چمستان؛شهر خوش آب هوای شمال کشور

به گزارش بلاگ پو، خرید بلیط هواپیما به شمال کشور و دور ماندن از فضای آلوده شهر و زندگی پردغدغه یکی از بهترین کارهایی است که می توان در این روزهای سخت انجام داد و تجدید روحیه کرد.

جاذبه های طبیعی چمستان؛شهر خوش آب هوای شمال کشور

شهرهای شمالی کشورمان هر کدام زیبایی های خاص و منحصر به فرد خود را دارند و فرقی ندارد به کدام یک از آن ها سفر بکنیم، در هر صورت اوقات بسیار خوشی را تجربه خواهیم کرد و از آب و هوای خوش شمالی لذت خواهیم برد. اما این بار برای تنوع پیشنهاد می کنیم سری به شهر کوچک چمستان بزنید و فرصت بازدید از دیدنی های چمستان را داشته باشید.

اگر از سفر با خودروی شخصی تان واهمه دارید، می توانید با خرید اینترنتی بلیط هواپیما ارزان انجام دهید و تنها مسافت کوتاهی را از مرکز شهر به دیگر شهرستان های اطراف طی نمایید. چمستان، در عین کوچک بودن دیدنی های جذاب فراوانی دارد که می توانید در طول سفرتان بازدید کنید. مطمئن باشید بازدید از جاذبه های طبیعی و زیبای چمستان خاطره ای شیرین و فراموش نشدنی برایتان رقم خواهد زد.

چمستان کجاست؟

چمستان، یکی از شهرهای کوچک استان مازندران و بخشی از شهرستان نور است و در همسایگی شهرستان های آمل، نور، بلده و بخشی از کوه پایه های البرز قرار گرفته است. مسافت بین تهران و چمستان حدودا 180 کیلومتر است و می توان به وسیله خودرو شخصی و اتوبوس به آن دسترسی داشت. شهر چمستان مساحتی بالغ بر حدود 1547 کیلومتر مربع دارد و کوچکی این شهر باعث کمرنگ شدن و بی اهمیتی آن بین دیگر شهرهای مازندران نشده است. شهر چمستان، از موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی برخوردار است و همین بامر باعث شده تا جاهای دیدنی طبیعی فراوانی در آن وجود داشته باشند.

گردشگران و طبیعت گردان برای بازدید از طبیعت جذاب، آبشارهای زیبا، چشمه های پرآب و روستاهایی که در دل جنگل قرار گرفته اند، بلیط هواپیما ساری خریداری می نمایند و راهی شهر چمستان می شوند. برای تمام کسانی که از این دوران سخت خسته شده و روحیه خود را از دست داده اند، سفری چند روزه همراه دوستان و یا خانواده به چمستان پیشنهاد می شود.

البته که باید در طول سفر تمام پروتکل های بهداشتی را به بهترین شکل رعایت نمایید تا سفر خوش و شیرین را به اوقات تلخ و ندامت تبدیل نکنید. یک نکته دیگر نیز که درباره طبیعت گردی باید گوشزد کرد، رعایت نظافت و حفاظت از محیط زیست است.

تمام جاذبه های طبیعی زمانی زیبا هستند که ما به بهترین شکل از آن ها محافظت و مراقبت نموده و آن ها را برای نسل آیندگان محفوظ بداریم. از هرگونه اقداماتی که سبب آسیب رسیدن به محیط زیست می شوند از جمله ریختن آشغال در طبیعت، روشن کردن آتش در جنگل ها، صدمه رساندن به درختان و طبیعت، آسیب رساندن و یا اقدام به شکار هر نوع گونه جانوری و ... خودداری کنید.

چمستان و دیدنی های آن

دیدنی های چمستان

بهتر است قبل از خرید بلیط هواپیما و آماده شدن برای سفر، با چمستان و دیدنی های آن آشنا شوید و بازدید از جاهای طبیعی و زیبا را در لیست برنامه هایتان قرار دهید.

تفریحگاه جنگلی کشپل چمستان

جنگل فوق العاده زیبای کشپل چمستان در فاصله دو و نیم کیلومتری از مرکز شهر چمستان واقع شده و 7.21 هکتار مساحت دارد. تفریحگاه جنگلی کشکپل چمستان از شرق به جنگل های چمستان، از غرب به لاویج رود و شهرک صنعتی چمستان، از شمال به جاده چمستان- نور و از جنوب به کوه های لاویج و آب گرم لاویج دسترسی دارد.

پوشش گیاهی تفریحگاه جنگلی کشپل چمستان شامل شش تیپ جنگلی بلوط، توسکا، افرا، لرک، انجیلی و ممرز است. تفریحگاه جنگلی کشپل چمستان به دلیل داشتن چشمه های آب فراوان مورد اهمیت قرار گرفته و می توان گفت در محدوده تفریحگاه جنگلی کشپل چمستان در مجموع ده چشمه با دبی متوسط 3 الی 5 لیتر در ثانیه شناسایی شده اند.

همچنین، رودخانه لاویج نیز از کنار این تفریحگاه زیبا جریان دارد. در تفریحگاه جنگلی کشپل چمستان امکاناتی اندک اما مناسب برای تجربه یک روز کمپینگ در دل جنگل برای گردشگران و مسافران مهیا شده اند.

از امکانات تفریحگاه جنگلی کشپل چمستان می توان رستوران، آلاچیق، قهوه خانه سنتی، چشمه های آب معدنی، فروشگاه مواد غذایی، تأسیسات روشنایی، راه پلکانی جهت پیاده روی و دسترسی به مناطق بالادست تفریحگاه، سکو برای استقرار چادر مسافرتی، سرویس بهداشتی، نمازخانه، محیط بازی بچه ها و تلفن عمومی را نام برد. اگر قصد دارید یک روز عالی و خلوت در تفریحگاه جنگلی کشپل چمستان همراه خانواده و دوستان بگذرانید، در وسط هفته به بازدید از این پارک جنگلی بروید.

برای آن که یک جنگل نوردی به یاد ماندنی تجربه کنید، پوشیدن کفش و لباس مناسب را از قلم نیاندازید. در جنگل کشپل گل ها و گیاهان خوش عطر و بوی فراوانی وجود دارند و به همین دلیل زنبورها این محل را برای گرده افشانی انتخاب می نمایند. اگر می خواهید از جنگل کشپل سوغاتی تهیه کنید، حتما از عسل های معروف لاویج امتحان نمایید.

برای دسترسی به تفریحگاه جنگلی کشپل چمستان، به مازندران و شهر نور بروید، سپس به وسیله راستا ییلاقی لاویج به این تفریحگاه جنگلی که از مرکز شهر چمستان 2.5 کیلومتر فاصله دارد، برسید. تفریحگاه جنگلی کشپل چمستان در محور چمستان به آمل و ابتدای جاده آسفالته لاویج قرار گرفته است.

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات، به نگین مازندران معروف است. زیرا در این منطقه از چمستان یک منظره رویایی و جذاب از یک دریاچه در کنار جنگل و چمن زارهای سرسبز و انبوه مقابل چشمانتان قرار می گیرد.

دریاچه سد الیمالات در بخش جنوبی دوراهی منتهی به روستای کارگرکلا و در 8 کیلومتری راستا نور به چسمتان قرار گرفته است. دریاچه الیمالات با خود جاده حدود 3 کیلومتر فاصله دارد.

همان طور که گفتیم، دریاچه الیمالات در میان جنگل سرسبز قرار گرفته و به همین دلیل منظره اش مناطق استوایی را برایتان تداعی می نماید. راستا دسترسی به دریاچه الیمالات نیز بسیار زیبا و دیدنی است و از میان درختان سر به فلک کشیده و چشم اندازهای فوق العاده عبور می نماید.

خرید بلیط هواپیما ساری برای بازدید از دریاچه الیمالات فرصت خوبی برای کسانی است که به ماهیگیری علاقه مند هستند. در دریاچه الیمالات چمستان ماهیانی چون آمور و قزل آلا زندگی می نمایند. بنابراین، چوب ماهیگیری تان را در بازدید از دریاچه الیمالات از قلم نیاندازید. البته، در این دریاچه ماهیان قرمز نوروزی نیز به تعداد فراوان به چشم می خورند. زیرا مردم محلی ماهی های شب عیدشان را در این دریاچه رها می نمایند.

درختان اطراف دریاچه الیمالات تا نزدیکی ساحل رشد نموده و درواقع می توان گفت دریاچه را در آغوش گرفته اند. این چنین زیبایی را جز دریاچه الیمالات در معدود جاهایی از جهان می توان مشاهده کرد. طبیعت و منظره دریاچه الیمالات در تمام فصل های سال جذابیت منحصر به فرد خود را دارند. گرچه در فصل پاییز و زمستان اثری از سرسبزی بهار و تابستان وجود ندارد. اما با این حال پاییز نیز با رنگ های زیبا و شگفت انگیزش یکی از زیباترین و شاید بهترین فصل بازدید از دریاچه الیمالات است.

گاهی آسمان دریاچه الیمالات به قدری شفاف است که می توان کف دریاچه را همراه سنگ های درشتش مشاهده کرد. گاهی نیز مه به روی سطح آب دریاچه می نشیند که البته به ندرت اتفاق می افتد.

از تفریحات دریاچه الیمالات می توان به ماهیگیری، قایق سواری و کمپینگ اشاره نمود. اگر قصد دارید شب را در دریاچه الیمالات بمانید، وسایل ضروری چون چراغ قوه، پاور بانک، چادر، زیرانداز، پتو و هر آنچه برای ماندن در چادر احتیاج است همراهتان باشد. در اطراف دریاچه حشراتی چون مگس وجود دارند که می توانید برای در امان ماندن از گزش آن ها از پمادها و اسپری های مخصوص بهره ببرید و یا پماد ضد حساسیت همراه خود داشته باشید. برای پیاده روی در جنگل و طبیعت البته که داشتن یک جفت کفش مناسب الزامی است. از آن جایی که دریاچه الیمالات میزبان گردشگران فراوان در طول سال قرار می گیرد، بعضی امکانات رفاهی در آن برای مسافران فراهم گشته اند. در اطراف دریاچه آلاچیق، سرویس بهداشتی، فروشگاه و رستوران وجود دارند. یک کاسه آش دوغ با نعناع سرخ شده در کنار دریاچه الیمالات خوردن دارد.

سالانه گردشگران زیادی از دریاچه الیمالات چمستان بازدید می نمایند و یکی از دلایل آن نزدیک بودن دریاچه به تهران است. سد خاکی الیمالات 270 کیلومتر از تهران فاصله دارد و پس از طی مسافتی به مدت 3 ساعت و 45 دقیقه قابل دسترس است.

روستای ییلاقی لاویج

امروزه، روستاگردی از جمله پرطرفدارترین فعالیت هایی است که گردشگران انجام می دهند و به همین سبب در سراسر ایران روستاهای بومگردی گسترش یافته اند. حقیقتا، در این عصر چند روزی دور شدن از شهر و قرار دریافت در فضای صمیمی و بی آلایش روستایی برای همه ضروری است.

در سفر به چمستان، برای چنین تجربه ای راهتان را به سمت روستای ییلاقی لاویج کج کنید و از دیدن زیبایی های طبیعتش بی نصیب نمانید. روستای ییلاقی لاویج موقعیت جغرافیایی فوق العاده ای دارد و با قرار دریافت در دل دره جنگلی رشته کوه های البرز علاوه بر طبیعت زیبا، آب و هوای بسیار خوب و دلنشینی در بهار و تابستان دارد.

از دیدنی های روستای ییلاقی لاویج می توان به آبشار، آب گرم و طبیعت جذابش اشاره نمود. همچنین، روستای لاویج در نزدیکی بسیاری از جاذبه های پرطرفدار و زیبا چون روستای یوش که خانه نیما یوشیج در آن قرار گرفته است، آبشار آب پری و کلیسای آنتوان مقدس در شهرک ساحلی هایکاشن واقع شده است و سفر به روستای لاویج می تواند فرصتی برای بازدید از دیگر مکان های طبیعی و زیبا باشد.

در دامنه کوه های شرق لاویج، چشمه های آب گرم می جوشند و سرشار از املاح معدنی گوگردی هستند که برای درمان درد مفاصل، بیماری های پوستی و تمدد اعصاب بسیار مفید و موثرند. در چشمه های آب گرم روستای ییلاقی لاویج امکانات رفاهی چون دوش، وان و استخر در نظر گرفته شده اند و در اطراف مسافرخانه هایی جهت اقامت مسافران و گردشگران وجود دارند. استخرهای مردانه و زنانه هرکدام به صورت جداگانه و با ظرفیت 10 الی 20 نفر دارای حمام و دوش های اختصاصی هستند. می توانید با خیال راحت به این استخرها بروید و از خواص درمانی آن ها بهره مند شوید.

جنگل های سرسبز و متراکم لاویج با ارتفاع 2500 متر از سطح دریا از دیگر جذابیت های روستای ییلاقی لاویج هستند. درختان و گونه های گیاهی گوناگونی در جنگل های روستای لاویج وجود دارند که میانشان درختان راش به وفور دیده می شوند.

جنگل های روستای لاویج در هرکدام از فصل ها خاص و منحصربه فرد است و درختانش در فصل بهار با شکوفه ها، در تابستان با رنگ سبز و دلنشین، در پاییز با برگ های رنگارنگ و رویایی و در زمستان با رنگ سفید دانه های برف مزین می شوند و منظره خارق العاده ای دارند.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی روستای ییلاقی لاویج، زنبورداری و پرورش عسل جزو کسب و کارهای مرسوم به حساب می آید. بنابراین، عسل های روستای لاویج بسیار ناب و باکیفیت هستند و می توانید به عنوان سوغاتی از آن خریداری کنید. همچنین، محصولات لبنی محلی و صنایع دستی چوبی از دیگر سوغاتی های روستای لاویج هستند.

برای دسترسی به روستای ییلاقی لاویج، از سمت غرب وارد چمستان شوید و در کیلومتر 3 چسمتان- نور از یک راستا فرعی آسفالته و زیبا که به طرف جنوب از جاده اصلی جدا شده، حرکت کنید و پس از عبور از جنگل کشپل به روستای لاویج می رسید. روستای ییلاقی لاویج در 17 کیلومتری جنوب چمستان واقع شده است.

آبشار حرام او

در راستا جاده چمستان به لاویج، آبشاری به نام حرام او قرار گرفته است که پرآب و گواراست و امکانات رفاهی و تفرجگاهی زیبایی دارد. نام آبشار به دلیل سرازیر شدن آب از ارتفاعات سوردار و از پایین دست حرم امامزاده ای که در آن محل تدفین شده (حرام) برگرفته شده و کلمه او در زبان طبری به معنای آب است. آبشار حرام او 15 متر ارتفاع دارد و در کنار جاده قرار گرفته است.

آب این آبشار از دل زمین بیرون می زند و به نظر می رسد افزایش یافتن ارتفاع آن به دلیل ساخت جاده است که طی این فرایند سنگ های کوه اطراف آبشار تراشیده شده اند و بدین ترتیب ارتفاع آبشار افزایش یافته است. ساکنان منطقه به خواص درمانی آب آبشار حرام او معتقد هستند و در بیشتر مواقع قمقمه هایشان را از آب آبشار پر می نمایند. آبشار حرام او در فاصله 25 کیلومتری جاده ییلاقی نور- بلده قرار گرفته است.

فیل سنگی

در مرکز روستای ییلاقی لاویج یک قطعه سنگ بزرگی وجود دارد که در طی سالیان بر اثر فرسایش طبیعی به شکل فیلی درآمده که انگار به روی زمین نشسته است. این قطعه سنگ فیل سنگی نام دارد و جزو جاذبه های روستای لاویج است و گردشگرانی که بلیط هواپیما ساری خریده و از دیدنی های چمستان بازدید می نمایند، از دیدن این سنگ متعجب شده و از آن عکاسی می نمایند.

حکایات متعددی درباره فیل سنگی روایت می شوند که صحت آن ها حتمی و قطعی نیست. شاید هم در حد یک افسانه باشند. مردم روستای لاویج بر این باورند که امام حسن (ع) روزگارانی به روستای لاویج سفر نموده و دقیقا در آن موقع از هندوستان فیل بزرگ الجثه ای به روستا آورده بودند که موجب رعب و وحشت مردم شده بود.

امام حسن (ع) برای آن که مردم فیل به مردم روستا آزار و آسیبی نرساند، با عصای امامتش اشاره ای به فیل نموده و فیل در همان لحظه به یک تکه سنگ سیاه تبدیل شده است.

مردم روستای لاویج معتقدند اگر کسی قصد تخریب این سنگواره را داشته باشد، مارها و افعی ها به او حمله می نمایند که این اتفاق چندین بار اتفاق افتاده است. این حکایات و افسانه چه صحت داشته باشند چه نداشته باشند، هیچ کدام از اهالی روستای لاویج و حتی گردشگران جرأت نزدیک شدن به فیل سنگی را ندارند و به همین دلیل توسط عامل انسانی کمتر آسیب دیده و تخریب شده است. به هرحال، فیل سنگی خواه به عنوان سمبل، دفینه، آرامگاه یا سنگواره طبیعی از گچ و آهک، جزو جاذبه ها و آثار درخشان روستای لاویج در چمستان است.

برای دسترسی به فیل سنگی می توانید پس از عبور از آب گرم لاویج ده دقیقه پیاده روی نموده و به آن برسید.

چطور به چمستان برویم؟

اگر می خواهید از تهران حرکت کنید، از جاده هراز به سمت آمل راه بیفتید. قبل از رسیدن به آمل در نزدیکی هلومسر، تقاطعی وجود دارد که شما باید از سمت راست حرکت نموده و به جاده امام زاده عبدالله وارد شوید. حدود 26 کیلومتر و به مدت 30 دقیقه رانندگی از هلومسر تا چمستان فاصله است.

چه جاهای دیدنی دیگری در نزدیکی چمستان وجود دارند؟

فاصله چمستان تا:

دریاچه اسپی کلا: 3.9 کیلومتر

امامزاده حسن سازیک: 5 کیلومتر

امامزاده کیا میثم جوربند: 7.2 کیلومتر

بهشت رضا شیرکلا: 12.8 کیلومتر

امامزاده جبار کیا سلطان: 23.7 کیلومتر

در نزدیکی چمستان چه هتل ها و اقامتگاه هایی وجود دارند؟

فاصله چمستان تا:

مجتمع ویلایی آپادانا: 3.5 کیلومتر

هتل زرین: 3.9 کیلومتر

مجتمع ویلایی کارینو: 5.2 کیلومتر

مجتمع ویلایی نازگل: 5.8 کیلومتر

هتل آپارتمان طبیعت: 17.5 کیلومتر

در نزدیکی چمستان چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

فاصله چمستان تا:

چلوکبابی صدرا: 500 متر

رستوران تلکا هزار جریب: 1.1 کیلومتر

رستوران محراب: 550 متر

رستوران خاطره ها: 1.3 کیلومتر

رستوران چاشت و شوم: 2.6 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 48170

به "جاذبه های طبیعی چمستان؛شهر خوش آب هوای شمال کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های طبیعی چمستان؛شهر خوش آب هوای شمال کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید