تب کودک نگران کننده است؟

به گزارش بلاگ پو، وقتی کودک دچار تب می گردد یعنی سیستم ایمنی بدن او در مقابل بیماری و عفونت مقاومت نموده است .

تب کودک نگران کننده است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صداوسیما، اگر فرزند داشته باشید، حتما تا به امروز تجربه بیدار شدن از خواب در نیمه شب و مواجهه با کودکی را که پیشانی اش از تب داغ شده دارید.

تب نشانه نسبتا خوبی از مقاومت بدن است؛ مغز فرمان بالا رفتن دمای بدن را می دهد، زیرا در این حالت است که گلبول های سفید می توانند به ویروس ها و باکتری ها حمله نمایند. شگفت آنکه، بچه ها سالم می توانند تب تا دمای حدود 41 درجه سانتیگراد را هم تحمل نمایند و هیچ عوارضی هم در آن ها به وجود نمی آید.

یادتان باشد که در بیشتر مواقع تب کودک خیلی مشکل خطرناکی نیست، اما اگر در سنین پایین، به ویژه 3 سال ابتدایی زندگی، تب خیلی بالا رفت هم باید خون سرد بمانید و اقدامات مناسب را انجام بدهید.

اولین اقدام برای مواجهه با تب کودک

تب کودک نگران نماینده است؟ اقدامات لازم برای تب کودک بسته به سن او فرق دارد. مثلا اگر کودک زیر 3 ماه است، با تماشا درجه بالای تب (37/5 درجه سانتیگراد و بیشتر) باید حتما و سریعا به پزشک مراجعه کنید. دلیل این تعجیل، ضعف سیستم ایمنی بدن کودک است. سیستم ایمنی نوزادان هنوز کاملا شکل نگرفته است؛ به همین دلیل در برابر باکتری ها و عفونت های مختلف ضعیف است. مثلا باکتری های خطرناکی، چون باکتری مننژیت و ذات الریه بسیار خطرناک هستند، نشانه آن ها تب کودک است و می توانند زندگی کودک را تهدید نمایند.

بین 3 تا 6 ماهگی هم در صورت مشاهده تبی بالای 38 درجه سانتیگراد باید حتما به پزشک مراجعه کنید و موضوع را جدی بگیرید. زمانی که کودک از 6 ماهگی می گذرد هم باید با رسیدن تب به 39 درجه با پزشک تماس بگیرید. وقتی کودک دچار این علائم شد: سرفه و گلودرد، کیپ شدن یا جاری شدن آب بینی، بدن درد و سردرد، لرز، خستگی و اسهال، سریعا به پزشک مراجعه کنید. در چنین شرایطی ممکن است پزشک از دارو هایی نظیر تامیفلو که دارویی ضدویروسی است برای کاهش شدت و مدت علائم بیماری استفاده کند.

اگر تب کودک زیر 38درجه سانتیگراد است و آبریزش بینی دارد، یعنی به احتمال خیلی زیاد دچار سرماخوردگی شده است. اما تب در کنار استفراغ و اسهال نشان از ویروسی شدن معده دارد. در هر دو موارد نام برده، تب به تدریج ظاهر می گردد و پس از چند روز هم ازبین می رود.

برای بچه ها زیر 5 سالی که دارای مسائل دیگری نظیر آسم و دیابت هستند، پیگیری پایین آوردن تب بسیار ضروری است.

نشانه های جدی همراه با تب

اگر در کنار تب، مسائلی نظیر گلودرد، گوش درد و درد هنگام ادرار کردن هم وجود داشته باشد، احتمال عفونت مجاری ادراری، عفونت گوش و گلو وجود دارد و باید برای درمان از آنتی بیوتیک ها استفاده گردد. ازجمله سایر نشانه هایی که احتیاج به رسیدگی دارند هم می توان به کمبود آب بدن کودک اشاره نمود. مثلا اگر هنگام گریه، کودک اشکی نداشته باشد یا دچار افت هوشیاری بگردد و کمتر از حالت عادی ادرار کند، باید موضوع را کاملا جدی بگیرید.

هر نشانه ای که با وجود تب در بدن کودک رخ بدهد باید سریعا پیگیری بگردد و او را به مرکز فوریت های پزشکی ببرید. ازجمله نشانه های نادر، اما بسیار خطرناک در چنین شرایطی می توان به این موارد اشاره نمود:

تنگی نفس.

گریه شدید.

مشکل در برخاستن از خواب.

وجود جوش و تحریک پوست کودک به شکل کبودی های بنفشی که با دست کشیدن روی آن ها ازبین نمی رود.

چنین علائمی می تواند نشان از وجود مننژکوکال داشته باشد که نوعی عفونت خون بسیار خطرناک است.

اگر زبان، ناخن ها و لب های کودک آبی و کبود شد (این موضوع نشانه ای از دریافت نکردن اکسیژن کافی است) یا ناحیه گردن او سفت و بی حرکت شد (علامتی مبنی بر ابتلا به مننژیت) یا درد های شکمی به سراغش آمد (ممکن است دچار آپاندیسیت شده باشد) سریعا با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

درصورتی که کودک تان زیر 2 سال است و تب برای او بیش از 24 ساعت به طول انجامیده هم سریعا با پزشک تماس بگیرید. درمورد بچه ها عظیم تر می توانید تا 3 روز صبر و بعدا به دکتر مراجعه کنید. درصورتی که تب نوزاد یا کودک برطرف گردد و بعد از چند روز دومرتبه عود کند هم باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمال عفونت ثانویه وجود دارد.

چگونه تب کودک را پایین بیاوریم؟

دارو

تب کودک نگران نماینده است؟ یادتان باشد که دارو ها فقط می توانند در کاهش دمای بدن کودک نقش داشته باشند و دلیل و ریشه بیماری را از بین نمی برند. وقتی اثر داروی کاهش دما ازبین برود، دوباره دمای بدن کودک بالا خواهد رفت و این به خاطر ازبین نرفتن ریشه اصلی مشکل است. برای اینکه به خوبی حواس تان به تب کودک باشد، پیش از آنکه در پی عدد دماسنج باشید باید به ظاهر، کار ها و احساس کودک توجه کنید. مثلا اگر برای دادن دارو به کودک باید در پی او بدوید و حاضر نیست دارو بخورد، به احتمال زیاد حالش آن قدر ها که فکر می کنید بد نیست پس توان شیطنت و دویدن دارد. به همین دلیل در موارد این چنینی بهتر است صبر کنید تا دوره تب خودبه خود تمام بگردد.

اما اگر استفاده از دارو ها و روش های پایین آوردن تب باعث می گردد تا حال کودک بهتر بگردد باید از آن ها بهره ببرید. برای بچه ها زیر 6 ماه می توان از استامینوفن نوزاد که تنها تب بُر پیشنهادی در این سنین است، استفاده کرد. در سنین بالاتر امکان استفاده از ایبوپروفن بچه ها هم وجود دارد، اما مصرف این دارو ها با آزردگی معده همراه است. هیچ وقت به بچه ها زیر 16 ماه، آسپرین ندهید، زیرا ممکن است باعث بروز سندروم رِی گردد. این سندروم وضعیتی خطرناک برای کبد ایجاد می نماید. اگر تب کودک کاهش پیدا نکرد، باید مجددا به پزشک مراجعه کنید تا دُز مصرفی استامینوفن یا ایبوپروفن را افزایش بدهد. (حداقل 2 ساعت فاصله باید بین مصرف 2 دارو وجود داشته باشد). در این صورت باید نهایت دقت را در دادن اندازه مناسب دارو در زمان های درست به کار بگیرید تا اُوِردُز اتفاق نیفتد.

حمام با آب ولرم، پاشویه، کشیدن پارچه نمدار روی بدن کودک

استفاده از دارو تنها راه درمان تب کودک نیست. حمام با آب ولرم، پاشویه یا کشیدن پارچه نم دار روی بدن کودک هم تأثیرگذار است. اما یادتان باشد که نباید از یخ و حمام با آب سرد بهره ببرید. این اقدامات باعث ایجاد لرز در کودک می گردد و حتی ممکن است درجه تب او را بالاتر هم ببرد. مالیدن الکل روی بدن کودک هم اصلا توصیه نمی گردد، زیرا ممکن است موجب مسمومیت، تشنج و حتی کُما بگردد. اگر به کودک آب و مایعات بدهید به هیدراته ماندن بدن او یاری خواهید کرد و او را برای جنگیدن با بیماری آماده تر می سازید.

استفاده از دارو های ORS

اگر کودک دچار اسهال و استفراغ است از ORS بهره ببرید. به یاری این دارو ها می توانید الکترولیت ها و مایعات را در بدن جایگزین کنید. لباس های نرم و راحت تن کودک کنید و سعی کنید به جای استفاده از لباسی ضخیم، چند تکه لباس را لایه لایه تن او کنید، زیرا هنگام تب و لرز گاهی ضروری است لباس تن کودک را کم کنید و گاهی باید به او لباس بیشتری بپوشانید.

آیا امکان دارد که کودک دچار تشنج ناشی از تب گردد؟

تب کودک نگران نماینده است؟ تشنج ناشی از تب می تواند به خاطر ایجاد تغییری سریع در دمای بدن رخ بدهد و عملکرد الکتریکی طبیعی مغز را بر هم بزند. اگر در خانواده سابقه چنین چیزی باشد یا خود کودک قبلا دچار تشنج ناشی از تب شده باشد، باز هم امکان دچار شدن به این مشکل برای او وجود خواهد داشت. مشاهده عوارضی، چون لرزش ماهیچه ها، استفراغ، بی حالی و خماری چشم ها و… در کودک زیاد خوشانید نیست، اما نباید نگران وقوع مسائلی مانند صرع باشید. اگر هم کودک دچار حملات صرعی و تشنج شد، باید او را روی زمین بخوابانید، از اشیای تیز دور نگه دارید و سرش را به طرفین بچرخانید تا تکان های زبان باعث انسداد راه تنفسی نشوند. اگر تشنج بیش از 5 دقیقه طول کشید، حتما با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

آیا تب شدید باعث توهم هم می گردد؟

توهم در تب بالای 38/8 درجه سانتیگراد احتمال دارد. توهم ناشی از تب بیشتر در عظیم سالان دیده می گردد، اما در بچه ها هم دیده می گردد و خطری برای آن ها ندارد. ممکن است کودک عروسک خود را در حرکت ببیند یا احساس کند که حشره ای روی بدنش نشسته، اما مسئله ای او را تهدید نمی نماید و فقط کمی از این قضیه خواهد ترسید.

آیا تب بالای 41 درجه سانتی گراد به مغز آسیب می رساند؟

تب کودک نگران نماینده است؟ تب شدید می تواند آثار مخربی داشته باشد، اما این آثار تنها به دلیل تب ایجاد نمی شوند و در کنار آن عواملی مانند گرمازدگی شدید ناشی از مثلا ماندن طولانی در خودرو هم باید باشد تا کودک دچار آسیب های شدید مغزی و… بگردد.

در صورت مشاهده علائم زیر حتماً به اورژانس مراجعه کنید:

گریه مداوم و تسلی ناپذیر

آسیب پذیری حاد

بیحالی و مشکل در راه رفتن

ایجاد جوش های قرمز رنگ روی پوست که قبل از مریض شدن کودک وجود نداشتند کبود شدن لب ها، زبان یا ناخن ها

به نظر برسد که قسمت نرم سر نوزاد به بیرون برآمده شده است یا به داخل گود شده است

خشک شدن گردن

سردرد شدید

سستی و ناتوانی در حرکت

مشکل در تنفس که بعد از تمیز کردن و پاک کردن بینی هم بهتر نگردد

سرگیجه

درد شکم

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 52804

به "تب کودک نگران کننده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تب کودک نگران کننده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید