تخته سنگ سنت، بِلِک؛ نقشۀ شگفت انگیز 4000 ساله

به گزارش بلاگ پو، تخته سنگ بزرگی که در اکتشاف اولیه آن تصور می شد پوشیده از تعدادی علائم تصادفی است، در واقع چیزی بیش از یک تخته سنگ قدیمی و قدیمی ترین نقشه اروپایی است.

تخته سنگ سنت، بِلِک؛ نقشۀ شگفت انگیز 4000 ساله

خبرنگاران | این تخته سنگِ 4000 هزار ساله شاید قدیمی ترین نقشه ای باشد که در اروپا کشف شده است. یک طرفِ این تخته سنگِ دو مترمربعی زِبر است در حالی که طرف دیگر آن پوشیده از چیزی است که تصور می شود مجموعه ای غیرعادی از نقوش و خطوطِ حک شده است.

به گزارش خبرنگاران ؛ باستان شناسان، این تخته سنگ را تحلیل کرده و دریافتند حکاکی های روی آن بی هدف نبوده و در واقع مسیر رود اُدِت و انشعابات زیاد آن را به تصویر کشیده است، درنتیجه می توان آن را قدیمی ترین نقشه یک قلمروی شناخته شده در اروپا دانست.

سال 1900، زمانی که این تخته سنگ حین حفاری های باستان شناسی در یک گورستان ماقبل تاریخی در فینیستر، بریتانی غربی کشف شد، تا حد زیادی از سوی باستان شناسان نادیده گرفته شد. این تخته سنگ یکی از دیواره های جعبه تابوت مانندِ سنگیِ کوچکی بود که درون آن جنازه قرار داده میشد. سطح حکاکی شده تخته سنگ رو به داخلِ قبر بود. تیمی که آن را کشف کرد به سرپرستی پُل دو شاتِلیه، احتمالاً تحت تاثیر قرار نگرفتند، چون از دید آن ها تخته سنگی که روی آن خراش هایی وجود داشت نمره قبولی نمی گرفت. به همین دلیل در زیرزمین قلعه آقای شاتلیه؛ شَتوُ دوُ کِقنوز یا قلعه کرنوز گذاشته شد.

(بلند کردن و قرار دادن تخته سنگ سنت بِلِک در انباری قلعه سن ژِرمن آن لِ)

کشف دوبارۀ تخته سنگ

اخیراً، این تخته سنگ دوباره از طریق تیمی از محققان ارزیابی شد. دکتر کِلِمِنت نیکولاس از دانشگاه بُرنِرماوس از اعضای این تیم، درباره این کشفِ دوباره گفته است که آن ها از تحلیل های سه بُعدی با وضوح بالا و فتوگرامتری (تهیه نقشه جغرافیایی به کمک عکس های هوایی) استفاده کردند تا معنای حکاکی های روی تخته سنگ را دریابند. پس از اخذِ نتایج، معین شد این حکاکی ها نماد های تکراری هستند که از طریق خطوطی به هم متصل شده اند. برای کلمنت و تیمش، این خطوطِ بهم وصل شده به طرز عجیبی شبیهِ نقشه بودند. یک نقشه عصر برنز روی یک تخته سنگِ 4 هزار ساله که از قدیمی ترین نقشه های شناخته شده و هزاران ساله اروپا هم قدیمی تر است. تیم تحقیقاتی فوراً یک نقشه معاصر تهیه کرد تا آن را روی این تخته سنگ قرار دهد و با کمال تعجب، نقشه امروزی با نقشه حک شده روی تخته سنگ همخوانی داشت.

کشف معنای علائم روی تخته سنگ

مکانِ غالب روی نقشه، یک رودِ 18 مایلی است که ما آن را اُدِت می نامیم. حتی انشعابات این رود هم روی تخته سنگ نشان داده شده است. به گفته کلمنت، این نقشه به طرز خیره کننده ای دقیق است، دقتی که شاید کم و بیش 80 درصد باشد. در نتیجه تلاش های اجرا شده، این تیم با قطعیت گفت این یافته قدیمی ترین نقشه شناخته شده اروپایی و گواهِ خیره کننده ای از پیچیدگی و دانش جغرافیایی اجداد ما است. خالقان این نقشه بدون تردید انسان هایی با درکِ بسیار پیشرفته تری از نقشه برداری نسبت به ما بوده اند.

اما کاربرد عملی این نقشه چه بوده است؟ آیا پادشاهی از آن به عنوان یک شئ تزیینی استفاده می کرده تا وسعت قلمرویش را به نمایش بگذارد؟ غیرممکن است پاسخ این پرسش را بیابیم.

پس از اکتشاف

به گفته کلمنت، نکته جالب توجه این است که نماد هایی روی نقشه وجود دارد که در چشم انداز امروزی به چشم نمی آیند. شاید این نماد ها نشاند هنده گورستان ها یا سکونت گاه هایی باشند که امروزه دیگر اثری از آن ها به چشم نمی خورد. کلمنت قصد دارد یک سالِ آینده را صرفِ کاوشِ آن بخش از بریتانی کند تا ببیند آیا نقشه حک شده رویِ تخته سنگ می تواند او را به سایت های عصر برنز؛ نزدیک چهار هزار سال پس از خلق آن، هدایت کند.

منبع: historyhit

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 2 دی 1401 بروزرسانی: 2 دی 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 68646

به "تخته سنگ سنت، بِلِک؛ نقشۀ شگفت انگیز 4000 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخته سنگ سنت، بِلِک؛ نقشۀ شگفت انگیز 4000 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید