تغییر کاربری 8 بنا با اعتبار 60میلیارد ریال در تربت حیدریه

به گزارش بلاگ پو، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت حیدریه و زاوه گفت: احیای آثار تاریخی که قابلیت استفاده برای گردشگری داشته اند در اولویت قرار گرفته و رشته های صنایع دستی منسوخ شده نیز احیا شده است.

تغییر کاربری 8 بنا با اعتبار 60میلیارد ریال در تربت حیدریه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی علی محمدی اضافه کرد: پرونده رباط میانه و محوطه شهر سبزه خرم هر دو واقع در بخش رخ این شهرستان در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی قرار دارند.

شناسایی 250 اثر تاریخی و گردشگری

او با بیان اینکه تاکنون 250 اثر تاریخی و گردشگری در منطقه تربت حیدریه شناسایی شده است اضافه کرد: از مجموع 70 اثر تاریخی شناسایی شده در تربت حیدریه، 46 اثر، شامل 35 بنا و 11 تپه و دو اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

او ادامه داد: در شهرستان تربت حیدریه 10 روستای هدف گردشگری، پنج اقامتگاه بومگردی در پنج روستا، پنج رستوران بین راهی زیر نظر میراث فرهنگی و پنج دفتر خدمات مسافرتی و زیارتی وجود دارد و همچنین در حوزه صنایع دستی افزون بر 1300 هنرمند در قالب 532 کارگاه و در 15 رشته مشغول فراوری هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت حیدریه و زاوه گفت: در زاوه نیز حدود 50 جاذبه تاریخی و گردشگری وجود دارد که تاکنون 17 مورد از این آثار تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در این میان روستای سهل آباد به عنوان روستای نمداقتصادی استان خراسان رضوی معروفیت ویژه ای دارد.

محمدی وجود دو واحد مهمانپذیر با 65 تخت به همراه پنج باب دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری را از دیگر داشته های تربت حیدریه دانست.

مهم ترین مسائل و موانع گردشگری شهرستان

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: مهم ترین مسائل و موانع گردشگری شهرستان در حوزه زیرساختی عبارت است از مسیرهای دسترسی نامناسب، کمبود سرویسهای بهداشتی و کمبود واحدهای اقامتی متناسب با نوع گردشگر.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت حیدریه و زاوه گفت: کمبود اقلام و تابلوهای تبلیغاتی و نماد شهرستان در محورهای مواصلاتی و نبود نرم افزار جامع گردشگری، مسائل اداری و سازمانی برای واگذاری زمین به سرمایه گذاران و سختی مراحل اخذ مجوزهای لازم، فقدان حمایت کافی از بخش خصوصی، نامشخص بودن صندلی و اهمیت حوزه گردشگری برای برنامه ریزان و مدیران شهرستان و نبود برنامه لازم بین مدیریت شهری برای استفاده از آثار تاریخی در راستای رونق گردشگری شهری از دیگر مسائل این حوزه است.

محمدی اضافه کرد: نبود بازارچه سوغات و صنایع دستی در مبادی ورودی شهر، فقدان فرهنگ سازی میان اهالی روستاهای هدف گردشگری برای استفاده از ظرفیت روستاها برای رونق صنعت گردشگری روستایی و پایین بودن سطح اطلاعات و آگاهی مردم، نبود امکانات شهری و بین راهی مناسب و فقدان فضاسازی لازم شهری مناسب گردشگری، کمبود نیروهای متخصص و کارآزموده و فقدان برگزاری دوره های آموزشی تخصصی، از دیگر کمبودهای حوزه گردشگری تربت حیدریه است.

او تاکید نمود: همین عوامل موجب شده تا سرمایه داران بومی منطقه رغبتی به سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری این خطه از خود نشان ندهند و کمبود اعتبارات دولتی برای تغییر کاربری بناهای تاریخی به مجموعه های گردشگری، نیز مزید بر علت شده تا نداشته های گردشگری این خطه پررنگ تر جلوه کند.

تغییر کاربری 8 بنا با اعتباری حدود 60 میلیارد ریال

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت حیدریه و زاوه گفت: بر اساس اولویت بندی تنها برای تغییر کاربری هشت باب بنا به مبلغی نزدیک به 60 میلیارد ریال احتیاج داریم و همچنین برای مالکان 10 خانه تاریخی در قالب تسهیلات قرض الحسنه به پنج میلیارد ریال اعتبار احتیاج است.

محمدی بر حفظ هویت تاریخی شهر تاکید نمود و اضافه کرد: متاسفانه نگاه مدیران شهری و فرهنگ مردم بر نوسازی و بازسازی بوده و این در حالی است که این بافت تاریخی در جذب گردشگر و درآمدزایی تاثیر فراوانی دارد و با توجه به کم نظیر بودن بافت تاریخی شهر تربت حیدریه که شامل، مساجد، بازارها، حمام و آب انبارهای متعدد است حفظ این امکان علاوه بر حراست از هویت تاریخی شهر در جذب گردشگر و درآمدزایی نیز کارساز است.

او ادامه داد: با توجه به وقفی بودن بسیاری از بناهای تاریخی در شهر تربت حیدریه و رویکرد مسئولان و فرهنگ عمومی مردم که مبتنی بر نوسازی و بازسازی است در صدد هستیم تا تک بناهای حفظ شده را با رضایت مالک نگاه داریم.

افزایش 2درصدی جذب گردشگر در نوروز 98

رئیس میراث فرهنگی تربت حیدریه با بیان اینکه نوروز سال جاری جذب گردشگر در تربت حیدریه دو درصد افزایش یافت گفت: با اجرای برنامه های متنوع نوروزی و برگزاری جشن های نوروزگاه و نیز فعال کردن اماکن بوم گردی، سال جاری 2میلیون و 400 هزار مسافر و گردشگر از این شهرستان عبور و 247 هزار نفر از اماکن تاریخی، گردشگری و مذهبی این شهر بازدید کردند و افزون بر 100 هزار نفر نیز در آن اقامت گزیدند.

محمدی، رویکرد اداره متبوع خود در حوزه گردشگری را معرفی جاذبه های روستایی و راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی عنوان نمود و اضافه کرد: بر همین اساس پنج روستای بسک، رودمعجن، حصار، بکاول و نسر به عنوان روستای هدف گردشگری در تربت حیدریه معرفی شده اند و همچنین چهار اقامتگاه بومگردی مجوز گرفته اند و 10 اقامتگاه دیگر درخواست راه اندازی داده اند که در حال آنالیز است.

احیای 3 رشته صنایع دستی منسوخ شده

او ادامه داد: در حوزه صنایع دستی بعضی رشته های هنری در این منطقه منسوخ شده بود که با احیای آنها، امروز با برگزاری نمایشگاه های مختلف، هنرمندان تربتی در سطح ملی و بین المللی باعث افتخار خراسان رضوی و کشور شدند که از جمله این هنرها می توان به نمد اقتصادی، قفل سازی سنتی و چرم دوزی اشاره نمود.

رئیس میراث فرهنگی تربت حیدریه از احیای بناهای تاریخی به عنوان رویکرد اصلی در این حوزه یاد کرد و گفت: به همین دلیل چهار بنای رباط لاری، رباط کامه، رباط کسکک و حمام حاجی رئیس که بلا استفاده بود برای احیا و تغییر کاربری به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شده است.

راه اندازی موزه های تخصصی در شهرستان

محمدی از راه اندازی موزه های تخصصی در این شهرستان اطلاع داد و اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در منطقه، با ایجاد موزه های تخصصی مازاری واقع در اقامتگاه بومگردی تهمینه و همچنین ابریشم و بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این موزه ها، تحول شگرفی در این حوزه پدیدار شده است.

او اضافه کرد: روستای ملی بِسک در شهر بایگ به جهت صنعت ابریشم کشی فرصتی را در سطح کشور فراهم نموده که با ایجاد زیر ساخت های لازم در آینده نزدیک به دنبال ثبت جهانی این روستا هستیم.

ایجاد انجمن معتمد گردشگری

او ادامه داد: در عین حال سیاست دولت در حوزه گردشگری سرمایه گذاری نیست، بلکه تنها مدیریت و نظارت بر حسن انجام کار است و در کنار اینها کار آموزش دفاتر خدمات مسافرتی و از جمله راهنمایان تورها را نیز به عهده دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تربت حیدریه و زاوه گفت: در چهار بخش مرکزی، جلگه رُخ، کدکن و بایگ و 19 روستای دیگر، انجمن معتمد گردشگری ایجاد نموده ایم که این انجمن ها قرار است با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی کار انتقال گردشگران به سه روستای هدف گردشگری شامل صنوبر، رودمعجن و بکاول را انجام دهند.

محمدی اضافه کرد: سال جاری همچنین علاوه بر گردشگران ایرانی، میزبان گردشگران خارجی نیز در فصل برداشت زعفران بوده ایم.

tafreh.ir: وبلاگ خبری، تحلیلی طفره

namasho.ir: وبلاگ فناوری، گردشگری و مسافرت نماشو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9196

به "تغییر کاربری 8 بنا با اعتبار 60میلیارد ریال در تربت حیدریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر کاربری 8 بنا با اعتبار 60میلیارد ریال در تربت حیدریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید