ثبت ملی پنج اثر فرهنگی ناملموس سبزوار

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: پس از موافقت و تائید شورای ثبت میراث ناملموس کشور پنج اثر فرهنگی ناملموس سبزوار در فهرست ملی ثبت شد.

ثبت ملی پنج اثر فرهنگی ناملموس سبزوار

سیدرضا حسینی در جمع خبرنگاران مطرح نمود: این آثار شامل مراسم عاشورایی موسوم به شیردر ششتمد سبزوار، دانش بومی فرآوری گبلگ(نوعی قارچ خوراکی) در شهر ششتمد، مراسم سنتی آوبج یا تقسیم سنتی آب و مراسم ربایی(شعرخوانی در مراسم عروسی) و مراسم بیت وبج خوانی (شعر خوانی در رثای درگذشتگان) است.

وی ادامه داد: تمام این آثار فرهنگی ناملموس سبزوار که ثبت ملی شده مربوط به بخش ششتمد این شهرستان است.

حسینی گفت: آیین نمایشی شیر، روایتهای مختلف شیر در نظام آیینی عاشورای ششتمد است و در مراسم آوبج(تقسیم سنتی آب) به نحوه تقسیم آب رودخانه ششتمد در ابتدای فصل بهار بین مالکان توجه شده است.

وی اظهار کرد: در دانش بومی فرآوری قارچ خوراکی(گبلگ) شناخت بومی و کاربردهای غذایی آن مورد اشاره قرار گرفته است و همچنین در مراسم ربایی خوانی مراسم عروسی شعر خوانی بین دو خانواده عروس و داماد بیان می گردد و مراسم بیت و بج خوانی بیانگر اشعار و ابیاتی در رثای درگذشتگان و گفت وگویی بین صاحبان عزا و میهمانان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: در سال های گذشته نیز دو اثر فرهنگی ناملموس سبزوار شامل آیین چادرپوشان حسینیه قنادها و آیین اسب چوبی در فهرست ملی ثبت شده بودند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 17267

به "ثبت ملی پنج اثر فرهنگی ناملموس سبزوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی پنج اثر فرهنگی ناملموس سبزوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید