جذابیت های پنهان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی

به گزارش بلاگ پو، ممنوعیت درج قیمت ها خودرو و مسکن روی پلتفرم های آنلاین بالاخره از دو هفته پیش برداشته شد و یکبار دیگر قیمت ها به آگهی های اینترنتی برگشت. اتفاق معناداری که آثار مثبت آن بلافاصله روی بازار خود را نشان داد. در همین بازه زمانی کوتاه، قیمت خودروها بین 10 تا 20 درصد عقب نشینی کرد و مسکن عقب گرد محسوسی داشت. این نکته ای است که همان موقع شکل گیری ایده حذف قیمت ها از پلتفرم های آنلاین مرتب از سوی کارشناسان گوشزد می شد. از دست رفتن شفافیت در اعلام قیمت ها نه تنها کمکی به مهار آشفتگی بازارها نمی کند، بلکه دست خیلی از دلالان را در سفته بازی و کلاهبرداری باز می گذارد.

جذابیت های پنهان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی

به هرحال اعتنایی نشد و این استراتژی اشتباه برای 8 ماه به کار گرفته شد. نتیجه چه بود؟ قیمت خودرو تا 65 درصد بالا رفت. هر متر مربع آپارتمان در تهران طبق آمار رسمی بانک مرکزی، به 26 میلیون و 900 هزار تومان در آذرماه رسید و همه این اتفاقات باعث نارضایتی کاربران شد. ضمن اینکه اتلاف انرژی و هزینه اضافه اش ماند برای شهفرایندان. حالا اما در دو هفته اخیر ورق برگشته و بازگشت امکان درج قیمت روی آگهی های اینترنتی رضایت افکار عمومی را به دنبال داشته.

پیش از این 88 درصد کاربران عادی در نظرسنجی ای که مرکز افکار سنجی سپنتا انجام داده بود، خواستار بازگشت قیمت آگهی های اینترنتی شده بودند. حتی 85 درصد مشاورین املاک هم موافقت خود را با این مسئله اعلام کرده بودند. با این حال هنوز بعضی دست اندرکاران و مسئولین از آینده بازگشت قیمت ها نگران هستند. پلتفرم های آنلاین اما با راه چاره های هوشمندانه ای سعی کردند این نگرانی ها را برطرف کنند و راه را برای هرگونه سرکشی قیمت ها ببندند.

دامنه مجاز مشخص قیمت خودرو چطور مشخص می گردد؟

اولین اقدام این است که به طور مشخص سایت دیوار بازه ای را برای درج قیمت منصفانه خودرو تعریف کرده است. هر قیمتی که خارج از این محدوده باشد، پس از بررسی از سوی ناظران حذف و عبارت غیرقابل نمایش جایگزین قیمت می گردد. حداکثر قیمت خودرو بر اساس میانگین قیمت معاملات انجام شده در دو هفته اخیر مشخص می گردد. این میانگین هم بر اساس داده های موجود در مراکز تعویض پلاک استخراج می گردد.

ناگفته نماند که در صورت افت قیمت خودرو اتکای دیوار به متوسط قیمت در دو هفته گذشته نخواهد بود و در همان روز تاثیر فرایند کاهشی را در مشخص بازه منصفانه می بینیم، اما در صورت افزایش قیمت به میانگین قیمت دو هفته گذشته اتکا می گردد تا با این سازوکار افزایش قیمت ها کنترل گردد. ضمن اینکه قیمت خودروهای کارکرده به صورت هوشمند با اعمال ضریبی روی قیمت خودروهای صفر هم قابل شناسایی است. یعنی با تلفیق این دو شیوه امکان درج قیمت های ساختگی و جعلی که آگهی آن ها اصلا به مرحله فروش هم نمی رسد، وجود ندارد. اگر کاربری بخواهد به دلایلی مثل افزودن آپشن ها و امکانات جانبی خودرویی را آگهی کند هم این نکته در توضیحات دیوار درج می گردد.

به زودی روی سایت دیوار بخش ویژه ای هم به محتوای آگهی ها اضافه می گردد که به شکل یک طیف با شمایل گرافیکی نشان می دهد قیمت این آگهی در کجای بازه قیمت منصفانه جای می گیرد. با این مکانیسم خریداران می دانند این خرید تا چه حد مقرون به صرفه است.

برای مسکن راه چاره چیست؟

به دلیل عدم وجود داده های آماری امکان کشف محدوده منصفانه قیمت مسکن وجود ندارد. با این حال دیوار برای بخش مسکن یک کمیته تخصصی تشکیل داده و با استفاده از داده ها و اطلاعات نهادهای رسمی مشخص می کند کدام آگهی ها مصداق قیمت های غیرعادی هستند.

با توجه به همه این تدابیر در حوزه آگهی های مسکن و خودرو به نظر می رسد وقتش رسیده نگرانی را کنار بگذاریم و از بازگشت شفافیت به بازار استقبال کنیم چون در تنها در این صورت است که آرامش به بازار برمی گردد و خواب آشفته دلالان تعبیر نخواهد شد.

fun30t1.ir: شهر سرگرمی، در شهر سرگرمی کلی مطلب باحال براتون داریم

javedandld.ir: مجله جاودان | مجله خانه و خانواده ایرانی

منبع: فرارو
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 42145

به "جذابیت های پنهان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذابیت های پنهان بازگشت قیمت به آگهی های اینترنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید