جشن متفاوت سال نو با چاشنی ترس

به گزارش بلاگ پو، سلطه ویروس تاجدار بر کره زمین، جشن سال نوی میلادی را در بسیاری از نقاط دنیا در خلوت خیابان ها یا در قاب تلویزیون ها برگزار کرد.

جشن متفاوت سال نو با چاشنی ترس

به گزارش گاردین، ویروس کرونا در یک سال گذشته با حدود 82 میلیون مبتلا، بیش از 1.7 میلیون نفر را در سراسر دنیا تسلیم مرگ نموده است. گرچه 2021 با زمزمه های موفقیت دانشمندان در فراوری واکسن جان تازه ای به دنیا تزریق نموده است اما همچنان سایه سنگین ترس از این ویروس هول انگیز سنت هر ساله جشن سال نو را به گونه ای در دنیا تغییر داد که بسیاری از کارشناسان، وقایع آخرین روز 2020 را در تاریخ ماندگار می دانند.

خیابان های خالی و آتشبازی های بی تماشاگر

شهرهای عظیم دنیا بویژه در امریکا و اروپا در هراس از شیوع بیشتر ویروس کرونا با تدابیر شدید امنیتی در شب سال نو، برخلاف هر سال بدون رهگذر بود.

در امریکا که از همین روزهای ابتدایی سال جدید رجزخوانی های دونالد ترامپ و حمایت بیش از 140 جمهوریخواه برای تغییر نتیجه انتخابات، از وقایع تازه ای برای مردم این کشور حکایت دارد، به نوشته ای بی سی، جشن سال نو به صورت مجازی برگزار گردید تا برای نخستین بار در 114 سال گذشته آتش بازی میدان تایمز بدون حضور تماشاگران پرتعدادش انجام گردد. حتی فلوریدا که سال گذشته عظیم ترین جشن سال نو را با حضور ترامپ داشت، سال جاری با بازگشت ناگهانی رئیس جمهوری به واشنگتن با جشن های پراکنده خانوادگی به استقبال سال نو رفت.

اما اروپا در شب سال نو با تدابیری سختگیرانه تر همراه بود. در فرانسه دولت با برقراری محدودیت تجمع بیش از 6 نفر و مشخص جریمه دست کم 135 یورویی برای متخلفان، با استقرار هزاران نیروی امنیتی هرگونه جشن خیابانی را ممنوع بیان کرد.

وزارت کشور ایتالیا نیز که همچنان با تبعات موج اول و سنگین کرونا بر این کشور دست و پنجه نرم می نماید، برای کنترل شهرها بیش از 70 هزار نیروی امنیتی را برای گشت در شهر مأمور کرد و آتش بازی ها نیز به صورت محدود در اطراف چند بنای تاریخی رم به اجرا درآمد. همچنین به گزارش نیویورک تایمز، پاپ فرانسیس رهبر عظیم مسیحیان دنیا نیز به دلیل درد پا، در مراسم سال نو حضور نداشت. دولت لندن نیز که به دلیل شیوع نوع خطرناک تر ویروس کرونا موسوم به ویروس انگلیسی در چند هفته اخیر از سوی بیش از 40 کشور با محدودیت سفر و تبادل کالا روبه رو بود، در حالی که پس از 48 سال عضویت در اتحادیه اروپا، برای نخستین جشن سال نو پس از استقلال رسمی برنامه های ویژه ای داشت اما به آتش بازی های پراکنده و بدون هیچ تجمع عظیمی اکتفا کرد.

آلمان نیز در آخرین سال صدراعظمی آنگلا مرکل با تدابیر سختگیرانه مانع از برگزاری آتش بازی های مرسوم هر ساله شد و به همین دلیل بسیاری از مردم این کشور بویژه در برلین، در خانه ها به آتش بازی پرداختند. شرایطی که به گزارش ای بی سی، در آستانه سال نو تنها در این شهر 18 مورد آتش سوزی را به ثبت رساند.

به نوشته ایندیا نیوز، در دیگر نقاط دنیا نیز شرایط به ندرت متفاوت بود. در سیدنی استرالیا که آتش بازی بندر سیدنی هر ساله دست کم یک میلیون تماشاگر داشت سال جاری بدون حضور مردم به اجرای مراسم پرداخت. در بخش های مختلف آسیا، مردم ژاپن در خانه جشن گرفتند. کره جنوبی برای اولین بار از سال 1953 جشن سال نو را ممنوع بیان کرد و دستور تعطیلی سواحل تفریحی و تفرجگاهی را داد تا از هرگونه تجمعی جلوگیری کند. اما همزمان جشن سال نو در کشور شمالی شبه جزیره کره متفاوت برگزار گردید. در حالی که دولت کیم جونگ اون حتی ابتلای یک نفر به کرونا را نیز رد نموده اند اما در شب سال نو، هزاران نفر از مردم این کشور در حالی که ماسک بر صورت داشتند در پیونگ یانگ گردهم آمده تا با اهتزار پرچم این کشور بر فراز ساختمان اصلی دولت و اجرای سرود ملی به استقبال سال نو بفرایند.

در ووهان چین- خاستگاه ویروس کرونا- اما انگار شرایط با همه دنیا فرق داشت. در حالی که حدود یک سال از ابتلای نخستین مورد کرونا در این شهر می گذرد، بیش از هزاران نفر از مردم این شهر با تجمع در خیابان های اصلی سال نو را جشن گرفتند. ساکنان این شهر معتقدند آنها دیگر نگران کرونا نیستند اما احتیاط می نمایند. در دیگر شهرهای چین اما محدودیت های کرونایی همچنان برقرار بود.

در هند نیز که هنوز جزو پرشمارترین آمار مبتلایان و مرگ های کرونایی است به دستور دولت همه رستوران ها، هتل ها و مراکز تفریحی از ساعت 11 آخرین روز دسامبر بسته شد و هرگونه تجمعی ممنوع بود.

در آفریقای جنوبی مردم به خواست رئیس جمهوری خود پاسخ داده و در شب سال نو با روشن کردن شمع هایی یاد قربانیان کرونا و کادر درمانی را گرامی داشتند. در برزیل نیز که ژائر بولسونارو رئیس جمهور آن همچنان با وجود آمار بالای ابتلا به کرونا سعی در کوچک شمردن این ویروس دارد، مردم با رعایت فاصله اجتماعی جشن سال نو را برگزار کردند و کادر درمانی نیز به یاد درگذشتگان با یک دقیقه سکوت سال جدید را شروع کردند.

پیغام های امیدبخش برای سال نو

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا سال جاری آخرین سخنرانی سال نو خود را در کاخ سفید داشت. به گزارش اسپوتنیک، او در این سخنرانی علاوه بر حمله به منتقدانش در مدیریت بحران کرونا، به دستاوردهای چهارساله دولت خود در حوزه اقتصاد پرداخت و گفت: ما برای فراوری واکسن زودتر از آنچه وعده دادیم عمل کردیم و چالشی عظیم را پشت سرگذاشتیم.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین نیز دستاوردهای سال 2020 در مدیریت کرونا را عظیم دانست و گفت: بعد از یک سال پرافت و خیز، ما عمیقاً به اهمیت جامعه در آینده بشر مطلع شدیم. چین در مقابله با کرونا حماسه آفرید.

در همین حال به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در آخرین سخنرانی سال نوی خود از فرایند کند و آهسته واکسیناسیون ابراز خشم کرد و گفت: اینکه این بحران را چگونه پشت سر بگذاریم به خود ما و رعایت اصول در کنار واکسیناسیون بستگی دارد. اینکه گفتم در 15 سال گذشته چنین سال سختی را نداشتیم اغراق نکردم و سال پیش رو را پرامید می دانم.

به گزارش فرانس پرس، ولادیمیر پوتین نیز که در پیغام های جداگانه سال میلادی جدید را به رؤسای جمهور مغلوب و پیروز امریکا تبریک گفته بود، وعده نبردی بدون توقف برای از بین بردن کرونا را به مردم کشورش داد.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی نیز که در شب سال نو به آرامگاه پدر و پدرعظیمش رفته بود پیغام سال جدید را در نامه ای به مردم کشورش بیان کرد. به گزارش رویترز، وی با ابراز تأسف از ناکامی های اخیر ناشی از تحریم ها و محدودیت های کرونایی گفت: در سال جدید سخت کوشش می کنم تا آرمان و خواسته های مردم کشور را هر چه زودتر محقق کنم.

bestcanadatours.com

مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا
منبع: ایران آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 41234

به "جشن متفاوت سال نو با چاشنی ترس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن متفاوت سال نو با چاشنی ترس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید