جنجال های تیک تاک چه زمانی تمام می شود؟

به گزارش بلاگ پو، دوم شهریور بود که تیک تاک از دولت آمریکا شکایت کرد. این شرکت گفت تمام اتهاماتی که آمریکا به تیک تاک می زند، کذب است.

جنجال های تیک تاک چه زمانی تمام می شود؟

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، فروردین امسال، خبری با این عنوان منتشر شد: یکه تازی تیک تاک، شبکه اجتماعی چینی با بیش از یک میلیارد دانلود فقط در پلی استور! محبوبیت این شبکه اجتماعی به حدی رسید که یوتیوب اعلام کرد قصد دارد با توسعه اپلیکیشن shorts با آن رقابت کند.

با این حال اگرچه تیک تاک در سطح جهانی محبوبیت بالایی دارد، اما در چند ماه اخیر مسائل زیادی گریبان آن را گرفته. این مسائل به اندازه ای بالا گرفت که رئیس جمهور آمریکا استفاده از تیک تاک را در آمریکا ممنوع کرد؛ ماجرا هایی که انگار تمامی ندارد!

تیک تاک چیست؟

TikTok نرم افزاری است که کاربران می توانند از طریق آن ویدئو های کوتاهی از 15 ثانیه تا سه دقیقه ضبط کنند و با افزودن موسیقی، افزایش یا کاهش سرعت یا افزودن فیلتر، ویدئوی محبوب خود را بسازند.

کاربران در این پلتفرم می توانند مانند آنچه در اینستاگرام اتفاق می افتد، برای ویدئو ها کامنت بگذارند، آن ها را لایک کنند، اکانت دیگر کاربران را دنبال کنند و ویدئوی ضبط شده خود را در سایر شبکه های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و... به اشتراک بگذارند.

این برنامه که سال 2016 شروع به کار کرد، با تبلیغاتی که در اینستاگرام و اسنپ چت انجام داده توجه بازار های بین المللی را نیز به خود جلب کرد و از همین رو بسیاری از فعالان مطرح در شبکه های اجتماعی و چهره های مشهور نیز به آن پیوسته اند.

همه چیز در 2 سال رخ داد

تیک تاک ظرف دو سال توانست خود را به جایگاهی برساند که از آن به عنوان رقیبی برای نتفلیکس، یوتیوب، اسنپ چت و حتی فیس بوک یاد کنند.

این برنامه توانست در بیش از 150 کشور جهان که به 75 زبان صحبت می کنند، نزدیک به یک میلیارد دانلود را برای خود ثبت کند. نکته جالب این برنامه آن است که محیط کار با آن به گونه ای طراحی شده که نیازی به ترجمه ندارد و استفاده از آن بسیار آسان است.

این ویژگی، برگ برنده تیک تاک در مقایسه با نرم افزار های مشابه چینی همانند وی چت یا تنسنت محسوب می شود. جالب است بدانید درآمد نرم افزار تیک تاک در سال 2018 نسبت به سال قبل سه برابر شد و تعداد دانلود آن در اکتبر 2018 دو برابر فیس بوک، یوتیوب، اسنپ چت و اینستاگرام بوده است.

به همین دلیل گفته می شود در میان صد ها شرکت و استارت آپی که قدم به عرصه وجود گذاشته اند، کمتر پیش آمده شرکتی بتواند همانند شرکت نوپای چینی بایت دنس، خالق نرم افزار تیک تاک (TikTok)، جهت رشد و محبوبیت را با چنین سرعتی بپیماید.

ولی افتاد مشکل ها...

تیرماه امسال هند اعلام کرد شهروندان این کشور حق استفاده از تیک تاک را ندارند. علت آن بود که این شبکه اجتماعی متهم به جاسوسی از کاربران برای دولت چین شده بود، این بار قربانی تنش های دو کشور چین و هند هم شد.

چند روز بعد از انتشار این خبر، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد دولت ترامپ به دلیل نگرانی از جاسوسی دولت چین از کاربران آمریکایی، به دنبال محدودکردن دسترسی کاربران این کشور به اپلیکیشن های اجتماعی چینی مثل تیک تاک است.

مایک پمپئو ادامه داد: دونالد ترامپ مساله جاسوسی تیک تاک را بسیار جدی گرفته و پس از انتشار گزارش ممنوعیت تیک تاک در هند و احتمال ممنوعیت آن در استرالیا، به فکر دریافت تصمیم مشابه است.

اتفاقی که افتاد و کمی بعد، پرسنل کمپین انتخاباتی نامزد دموکرات های جو بایدن نیز موظف شدند به علت نگرانی های امنیتی برنامه تیک تاک را از گوشی های شخصی و کاری خود حذف کنند.

این کمپین اعلام کرد تیک تاک قادر به دسترسی به محتوای کلیپ بورد کاربران در سیستم عامل iOS است که همین موضوع می تواند برای کاربرانی که از برنامه های مدیریت پسورد استفاده می کنند، دردساز شود.

هرچند تیک تاک اتهام کنترل شدن توسط چین را تکذیب کرده و می گوید هرگونه درخواست ارسال داده های کاربران از سوی دولت چین ا رد کرده است.

مایکروسافت به دنبال تیک تاک

در مرداد ماه خبری مبنی بر این که مایکروسافت به دنبال خرید این شبکه اجتماعی با پرداخت مبلغی نزدیک به 100 میلیارد دلار است منتشر شد. در پی هشدار های شدید ترامپ، بایت دنس، مالک تیک تاک نیز اعلام کرد برای واگذاری رسانه اش به مایکروسافت آماده است.

مایکروسافت نیز با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت در مورد خرید تیک تاک با دونالد ترامپ صحبت کرده و قصد دارد قرارداد تصاحب این شبکه اجتماعی را تا پیش از 15سپتامبر (25 شهریور) نهایی کند.

به موجب این قرارداد مایکروسافت مالکیت و اداره تیک تاک در کشور های ایالات متحده، کانادا، نیوزیلند و استرالیا را بر عهده خواهد گرفت.

این شرکت همچنین می گوید در صورت خرید تیک تاک از مالک چینی، امنیت آن را به کلاس جهانی خواهد رساند و حریم خصوصی آن را ارتقاء خواهد داد.

ترامپ: سهم مرا بدهید!

چند روز بعد ترامپ اعلام کرد بخشی از هزینه قرارداد مایکروسافت و بایت دنس باید در اختیار دولت آمریکا قرار بگیرد!

او به نادلا، مدیر عامل مایکروسافت گفت: اگر می خواهید تیک تاک را با هر قیمتی بخرید، باید بخشی از قیمت آن به حساب خزانه داری ایالات متحده آمریکا واریز شود، چرا که ما چنین قراردادی را امکان پذیر می کنیم. در حال حاضر شما هیچ حقی ندارید، بلکه ما به شما این حق را می دهیم.

اتفاقی که در پی آن، دولت چین نیز آمریکا را به زورگویی آشکار برای فروش تیک تاک متهم کرد و دونالد ترامپ را یک قلدر خواند!

البته ترامپ هم بیکار ننشست و با امضای دو فرمان اجرایی نه تن ها کمپانی بایت دنس، مالک تیک تاک، بلکه تنتست، مالک اپلیکیشن پیام رسان وی چت را نیز تحریم کرد! اتفاقی که تیک تاک آن را غیرقانونی خواند.

توییتر، خواهان تیک تاک

اما کار به اینجا ختم نشد! چند روز بعد توییتر اعلام کرد مانند مایکروسافت، خواهان خرید تیک تاک است. البته وال استریت ژورنال در گزارشی در این باره نوشت: هرگونه قراردادی میان توییتر و تیک تاک، مربوط به فعالیت های این شرکت در ایالات متحده آمریکا می شود و رئیس جمهور در این باره تصمیم می گیرد.

در همین رابطه بیل گیتس در مصاحبه ای اعلام کرد: خرید تیک تاک توسط مایکروسافت و توییتر جام زهر است! حالا البته به نظر می رسد کمپانی اوراکل هم برای خرید تجارت اپلیکیشن تیک تاک در آمریکا تمایل نشان داده و به همین ترتیب می خواهد با مایکروسافت رقابت کند.

اوراکل در واقع شرکتی نرم افزاری و سخت افزاری است که به صورت تخصصی در زمینه توسعه پایگاه داده ها فعالیت می کند و در حال حاضر در شمار بزرگ ترین کمپانی های جهان واقع شده است.

آخر داستان چه خواهد شد؟

دوم شهریور بود که تیک تاک از دولت آمریکا شکایت کرد. این شرکت اعلام کرد تمام اتهاماتی که آمریکا به تیک تاک می زند، کذب است و هیچ باگی در این شبکه وجود ندارد که اطلاعات کاربران را فاش کند یا آن ها را در اختیار دولت چین قرار دهد.

سخنگوی تیک تاک، جاش گارتنر اعلام کرد: با این که به شدت مخالف نگرانی های دولت هستیم، نزدیک به یک سال با هدف نشان دادن حسن نیت خود، به دنبال یک راه حل سازنده بودیم.

در مقابل دولت هیچ توجهی به حقایق نکرده و سعی کرد خود را وارد مذاکرات میان کسب و کار های خصوصی کند. برای اطمینان از این موضوع که قانون رعایت می شود و برخورد منصفانه ای با شرکت و کاربران صورت می گیرد، چاره ای جز به چالش کشیدن فرمان اجرایی از طریق سیستم قضایی نداریم.

7 شهریور، با شدت دریافت فشار ها کوین میر، مدیرعامل تیک تاک استعفا داد و حالا دولت چین اعلام کرده که می خواهد با وضع قوانینی جدید مانع فروش اپلیکیشنی شود که در سال 2018 به عنوان ارزشمندترین استارت آپ جهان شناخته شده است!

حالا باید منتظر ماند و دید وعده شرکت مایکروسافت در 25 شهریور عملی می شود و این شرکت، تیک تاک را تصاحب می کند یا این جنگ تمامی نخواهد داشت.

منبع: روزنامه جام جم

سفر به کیش

سفر به کیش، جاذبه های دیدنی ایران

تور استانبول

تور استانبول | تور ترکیه ارزان، تور لحظه آخری ترکیه، تور نوروز 98، بهار، تابستان، پاییز، زمستان 97
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33678

به "جنجال های تیک تاک چه زمانی تمام می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال های تیک تاک چه زمانی تمام می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید