سرمایه گذاری 10میلیارد دلاری گوگل در هندوستان

به گزارش بلاگ پو، چندی پیش بود که خبرهایی از منع فعالیت 58 اپلیکیشن چینی در هندوستان به گوش رسید؛ خبری که غول های فناوری امریکایی را بیش از پیش به بازار هند علاقه مند کرد. به نظر می رسد با توجه به تغییر موضع هندوستان وممنوعیت فعالیت کمپانی های چینی در این کشور، شرکت های عظیم فناوری امریکایی این فرصت را غنیمت شمرده اند تا سهم خود را از کیک اینترنت هندوستان افزایش دهند.

سرمایه گذاری 10میلیارد دلاری گوگل در هندوستان

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ارزان ما را تجربه کنید.

در این راستا مدیرعامل گوگل بتازگی از سرمایه گذاری 10میلیارد دلاری در هندوستان به منظور سرعت بخشیدن به تحول دیجیتال در این کشور، توسعه اینترنت و همچنین تحقق اقتصاد دیجیتال خبر داده است.

یک دیدار فناورانه

کمپانی های عظیمی همچون گوگل، فیس بوک، نتفلیکس و توئیتر از هرگونه فعالیت در چین محروم هستند و حالا تغییر رفتار دیجیتال هند و ممانعت از فعالیت بسیاری از کمپانی های چینی در این کشور، چشم انداز بهتری برای غول های فناوری امریکایی به منظور حضور در هند به عنوان دومین کشور دنیا از نظر تعداد کاربران اینترنت ترسیم نموده و سرمایه گذاری گوگل هم در راستای چشم انداز کمپانی های عظیم دنیا نسبت به هند اجرا شده است.

ساندار پیچای مدیرعامل هندی گوگل در دیدار سالانه اش با نخست وزیر هندوستان در رویداد Google for India اعلام نمود که قرار است گوگل طی 5 تا 7 سال، 10میلیارد دلار درهندوستان سرمایه گذاری کند تا تحقق اقتصاد دیجیتال این کشور شتاب یابد. این ششمین دوره این رویداد است که البته امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزارشد. پیچای گفت: این سرمایه گذاری ها در قالب تأمین زیرساخت ها، اکوسیستم های دیجیتال، مشارکت و... انجام می گیرد و یادآور شد این انعکاس اعتماد ما به آینده هند و اقتصاد دیجیتال آن است.می دانیم که این کشور هنوز برای سفر دیجیتال خود راه درازی در پیش دارد و باید کار بیشتری انجام داد تا همه یک میلیارد نفر مردم این کشور پهناور به اینترنت دسترسی داشته باشند و برای جوانان این کشور هم کارآفرینی بر بستر دیجیتال انجام گیرد. وی ادامه داد: این سرمایه گذاری در تکنولوژی هند به وسیله بنیاد

Google for India Digitization انجام می گردد.

لازم به ذکر است بخشی از این سرمایه گذاری به بعضی پروژه های فعلی گوگل در هندوستان نیز تعلق می گیرد که از آنها می توان به طرح اینترنت Saathi اشاره نمود(پروژه ای برای گسترش اینترنت در مناطق روستایی) و همچنین سیستم های پیش بینی سیل که بر پایه هوش مصنوعی عمل می نمایند، اشاره نمود.

پیچای همچنین در وبلاگ خود نوشت: در پاندمی کرونا شاهد افزایش استفاده از ابزارهای دیجیتال در هندوستان بودیم به همین دلیل هم می خواهیم مردم هند به اطلاعات مورد احتیاج خود به زبان های تامیل، پنجابی، هندی و... دسترسی داشته باشند. ما می خواهیم محصولات و سرویس هایی را در هندوستان ارائه بدهیم که منحصراً احتیاجهای مردم این کشور را پاسخ می دهد و در این راستا از کسب و کارهایی که استفاده از تکنولوژی هایی همچون هوش مصنوعی را برای پیشرفت در بخش های سلامت، تحصیل و کشاورزی در اولویت قرار دهند، حمایت می کنیم.

نارندرا مودی نخست وزیر هندوستان هم در یک توئیت نوشت: ما با پیچای درباره موضوع های مختلفی ازجمله قدرت تکنولوژی برای تغییر زندگی کشاورزان هندی، جوانان و کارآفرینان صحبت کردیم و همچنین امنیت سایبری، امنیت داده ها و تأثیر کرونا بر تکنولوژی و اقتصاد ما از دیگر موضوع های مورد بحث بود.

وزیر ارتباطات هندوستان نیز دراین باره گفت: من خیلی خوشحالم که گوگل به خوبی قدرت و توان بالای هند در نوآوری و دیجیتالی شدن را دریافته است. پتانسیل دیجیتال پنهان هند به عنوان سومین جنبش عظیم استارتاپ دنیا، فراوری لوازم الکترونیکی و... همگی فرصت های عظیمی هستند که هندوستان می تواند از آنها در دنیای دیجیتال امروز بهره بگیرد.

گوگل و سرمایه گذاری های پیشین

اما باید گفت که این نخستین سرمایه گذاری گوگل در هندوستان نیست و این غول دنیای فناوری تا به امروز سرمایه گذاری های متعددی در این کشور داشته که یکی از آنها پروژه کشاورزی Sana Ventures و دیگری بنیاد بین المللی Agastya در سال 2013 بوده است. سرمایه گذاری 45 میلیون دلاری در پرتال آموزش از راه دور CueMath نیز از دیگر سرمایه گذاری های گوگل در توسعه تکنولوژیک هندوستان محسوب می گردد. به طور کلی از ژانویه 2010 تا 13 ژوئیه 2020 گوگل و شرکت های زیرمجموعه اش در بیش از 900 کمپانی در دنیا سرمایه گذاری نموده اند که بیشترین سرمایه گذاری در استارتاپ اندونزیایی Gojek به مبلغ 1.5میلیارد دلار بوده است. گوگل همچنین یک میلیارد دلار در کمپانی Lyft و یک میلیارد دلار هم در پروژه SpaceX ایلان ماسک سرمایه گذاری نموده است.

کاربران هند 2 برابر جمعیت امریکا

اما چرا هندوستان تا این حد مورد توجه غول های فناوری دنیا واقع شده است؟ طی یک دهه از سال 2010 تا 2019 بیش از نیم میلیارد نفر از مردم هندوستان آنلاین شدند و امروز هندوستان بیش از دو برابر جمعیت امریکا کاربر اینترنت دارد.هندوستان امروز با بیش از 700 میلیون کاربر اینترنت، سریع ترین رشد بازار اینترنت را در دنیا به خود اختصاص داده است که نشان می دهد 54 درصد جمعیت هند آنلاین هستند، این رقم تقریباً مساوی با تعداد کسانی است که در دنیا برای نخستین بار آنلاین شده اند. ازسوی دیگر درحالی که تعداد خریداران آنلاین هند در سال 2018 حدود 120میلیون نفر بود، انتظار می رود این رقم تا خاتمه سال 2020 به 175میلیون نفر برسد. به همین دلیل هم انتظار می رود ارزش صنعت تجارت الکترونیک هندوستان تا سال 2026 به 200 میلیارد دلار برسد درحالی که این رقم در سال 2017 حدود 83.5 میلیارد دلار بوده است.

مجموع این موارد نشان می دهد هندوستان بازاری نیست که بتوان نسبت به آن بی اعتنا بود. در 15سال گذشته این بازار عظیم مورد توجه قرار گرفته و میلیاردها دلار سرمایه از کمپانی های عظیمی همچون فیس بوک، توئیتر، نتفلیکس، مایکروسافت، اوبر و گوگل جذب نموده که تا به امروز منجر به بهبود شرایط اینترنت در این کشور پهناور شده است اما اعداد و ارقام نشان می دهند که هنوز پتانسیل بالایی برای رشد در این منطقه وجود دارد.

در ابتدای امسال میلادی آمازون سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در مؤسسات کوچک و متوسط هند به منظور دیجیتالی کردن آنها انجام داد، فیس بوک هم 5.7 میلیارد دلار در کمپانی تلکامReliance Jio سرمایه گذاری کرد و مایکروسافت نیز به این سرمایه گذاری ها در حوزه تکنولوژی هندوستان وارد شد.

این غول های دنیای فناوری نسخه های پلتفرم های خود را به زبان های محلی در هندوستان ارائه دادند و میلیاردها دلار سرمایه گذاری هم از رقبای آسیایی این شرکت های عظیم فناوری دنیا همچون سافت بانک، تنسنت، علی بابا و Bytedance در عظیم ترین استارتاپ های هندی انجام شد.

بلندپروازی ثروتمندترین مرد آسیا

نه تنها کمپانی های عظیم دنیا بلکه ثروتمندترین مرد آسیا هم می خواهد از تغییر موضع هندوستان نسبت به حضور کمپانی های چینی در این کشور بهره ببرد.موکش آمبانی تصمیم گرفته است غول بعدی دنیای فناوری را در هند پایه گذاری کند و کوشش دارد تا پلتفرم هایش همچون juggernaut Jio با گوگل، آمازون، علی بابا و تنسنت برابری نمایند. پلتفرم های Jio تا به امروز اکوسیستم هایی برای اپلیکیشن ها داشته که می تواند از خرید آنلاین میوه و سبزیجات گرفته تا پخش ویدئو را پوشش دهد.این پلتفرم ها در حال حاضر به 388 میلیون کاربر هندی که در شبکه موبایل Reliance Jio ثبت نام نموده اند خدمات ارائه می دهد. ثروتمندترین مرد آسیا اهدافی بلندپروازانه تر دارد و می خواهد برگ تازه ای در اینترنت هندوستان ورق بزند.

وی دو ماه پیش مشارکت 5.7 میلیارد دلاری با فیس بوک و واتس اپ داشت و همچنین پلتفرم های Jio از آوریل تا به امروز 15.6میلیارد دلار از فیس بوک، اینتل و بنیاد sovereign wealth ابوظبی، سرمایه جذب نموده اند تا نسخه هندی وی چت چینی را به عنوان پلتفرمی برای بانکداری موبایل، خرید آنلاین، شبکه اجتماعی و... ایجاد کند. وی همچنین بتازگی از کمپانی تراشه ساز امریکایی کوالکوم سرمایه عظیمی جذب نموده است.

پیش از این علی بابا و تنسنت سرمایه گذاران عمده در ارزشمندترین استارتاپ های هند بودند ولی با بالا دریافت تنش ها میان چین و هندوستان بتازگی چندین اپلیکیشن چینی ازجمله تیک تاک به بهانه تهدید امنیت ملی از فعالیت در این کشور منع شدند. با توجه به این موضوع ثروتمندترین مرد آسیا معتقد است پلتفرم هایش می توانند جای کمپانی های چینی و حتی امریکایی را در دهه آینده بگیرند. حال باید منتظر ماند و دید اوضاع چگونه پیش می رود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 19 شهریور 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30199

به "سرمایه گذاری 10میلیارد دلاری گوگل در هندوستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری 10میلیارد دلاری گوگل در هندوستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید