حال تئاتر خوش نیست، جشنواره زدگی هنرمندان

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران - گروه استان ها: چراغ سی امین جشنواره تئاتر مازندران از روز شنبه با شرکت شش گروه نمایشی از مناطق مختلف استان در ساری روشن شد و دلزدگی هنرمندان، دوری از مخاطب، عدم حضور هنرمندان کارکشته و برجسته را می توان در این دوره از جشنواره حس کرد.

حال تئاتر خوش نیست، جشنواره زدگی هنرمندان

تئاتر مازندران درحالی سودای حضور در جشنواره فجر را دارد که به اعتقاد فعالان هنرهای نمایشی، هنوز هنر تئاتر اسیر بایدها و نبایدهای و مسائل دست و پاگیر دهه های قبل است و ضعف سیاستگذاری متولیان، هنرمندان را از تئاتر و تئاتر را از مردم دور نموده است.

مهیار صیفوری کارگردان نمایش تکرار از تنکابن که در رشته کارشناسی ارشد نمایش تحصیل می نماید و در جشنواره سی ام حضور دارد در مصاحبه با خبرنگاران به وضعیت نمایش در شهرستان اشاره نمود و ادامه داد: وضعیت تئاتر تنکابن به گونه ای است که هنرمندان منطقه ناامید و کم کار گردیده اند که دلایل متفاوتی دارد.

وی به وضعیت جشنواره و امکانات موجود اشاره و اضافه نمود: به رغم کمبودها، سعی شد امکانات لازم را برای اسکان و اجرای نمایش توسط گروه فراهم گردد.

وی رفتار متولیان جشنواره را مناسب دانست و گفت: به دلیل آنکه صبح اجرا داشتیم شب با همکاری مسئولان دکور اجرای نمایش بسته شد.

صیفوری خواستار توجه به هنرمندان نمایش و گروههای هنری شد و گفت: مکان اجرای نمایش ها چندان مناسب نبود و علاوه بر این در نقد و آنالیز های نمایش، جو پرخاشگری و عصبی حاکم است و این در شان هنر نیست درحالی که هنرمندان منطقه باید با هم کنار بیایند.

وی حاشیه پردازی هنرمندان و منتقدان را از جمله مسائل برشمرد و وضعیت استقبال از نمایش های جشنواره را مطلوب توصیف کرد.

وضعیت هنر تئاتر در بابل که سالها پیش مهد هنر نمایش بود و اکنون هنرمندان برجسته آن دست از کار کشیده و یا کوچ نموده اند نیز همانند دیگر شهرهای مازندران است و محمد شجاعی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر از بابل نیز به وضعیت تئاتر استان اشاره نمود و گفت: وضعیت تئاتر استان بحران زده است و هرچه قدر سیر زمانی تئاتر به جلو پیش رفت سیر کیفی آثار نزول پیدا کرد.

وی بخش عمده نزول کیفی تئاتر را ناشی از مدیریت فرهنگی و هنری تئاتر اعلام کرد و گفت: تئاتر را محدود و معطوف به یکسری موقعیت ها و امکانات و شرایط با سطح پایین مانند جشنواره تئاتر که با حداقل بودجه و امکانات در حال برگزاری است، نموده ایم.

شجاعی توضیح داد: وقتی آثار با شتابزدگی به جشنواره می رسد شاهد اجرای نازل خواهیم بود و هیچ اثر کیفی بر جریان تئاتر نخواهد گذاشت و بحران زدگی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما به جریان واقعی تئاتر به بازنگری اساسی احتیاج داریم و این امر مستلزم آن است که مدتی یا سالی جشنواره تئاتر برگزار نگردد.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه بخشی از مخاطبان جشنواره تئاتر، هنرمندان گروه های مختلف را تشکیل می دهند گفت: بخشی از سوءمدیریت ها سبب دلزدگی هنرمندان گردیده و این امر سبب استقبال حداقلی در جشنواره جاری گردیده است.

شجاعی با بیان اینکه جشنواره ها برایند کیفی تئاتر استان به شمار می رود ادامه داد: این مسئله باید برای مسئولان برگزاری جشنواره مهم باشد و وقتی کارگردانی احتیاج دارد تعداد تماشاگران به دلیل فرم اجرایی نمایش کم باشد باید به این خواسته گروه توجه اساسی گردد.

این هنرمند توضیح داد: درست اجرا شدن کار تئاتر باید در جشنواره ها مدنظر قرار گیرد و نباید کیفیت را فدای کمیت و یا استقبال زیاد کنیم.

وی دلزدگی هنرمندان فنی و کاربلد را محصول سیاست گذاری های نادرست متولیان تئاتر استان و جشنواره اعلام کرد.

در عین حال حمید برزگر مسئول واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از افزایش استقبال گروه های تئاتر سراسر استان برای حضور در جشنواره تئاتر استان در دوره سی اُم اطلاع داد و با بیان این که سال جاری تعداد آثار متقاضی حضور در جشنواره بیشتر از چند دوره اخیر بود، گفت: از سال 1393 تا 1396 در 4 دوره بیست وششم تا بیست ونهم، به ترتیب 20، 19، 14 و 20 اثر متقاضی شرکت در جشنواره بودند که در دوره بیست ونهم با انصراف یک اثر پیش از بازبینی، تعداد آثار متقاضی به 19 رسید، اما سال جاری برای جشنواره سی اُم، 23 اثر از 12 شهرستان اعلام آمادگی کردند که در مقایسه با دوره های گذشته رشد خوبی را نشان می دهد.

مسئول واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اضافه نمود: تنکابن با 4 نمایش، آمل، ساری و نور هر کدام با 3 نمایش، بابل و نوشهر با 2 نمایش و جویبار، بابلسر، قائمشهر، گلوگاه، رامسر و محمودآباد هر کدام با یک نمایش در بخش بازبینی جشنواره سی اُم حضور داشتند.

برزگر اعلام نمود: علاوه بر حضور گروه هایی از تئاتر شهرستان ساری در بخش نهایی سی اُمین جشنواره تئاتر استان که پس از چند سال خالی بودن جای تئاتر ساری در این جشنواره، به شکل قابل توجهی جبران شد، یکی از نکات دیگر، تکرار نشدن نام کارگردان های چند دوره اخیر در بخش نهایی این جشنواره است. تنها کارگردان حاضر در بخش نهایی جشنواره که سال گذشته نیز در جشنواره حضور داشت، سینا علیپور است که با نمایش خانه به بخش نهایی راه یافت.

برزگر اضافه نمود: علیپور در دوره بیست هشتم، بیست ونهم و سی اُم 3 حضور پیاپی در بخش نهایی جشنواره تئاتر استان را برای خود و گروه اش رقم زد. نمایش سوپ بوقلمون به کارگردانی او، سال گذشته یکی از دو نمایش برگزیده جشنواره تئاتر استان شد و به جشنواره تئاتر فجر نیز راه یافت. از کارگردانان تئاتر سال گذشته سال جاری فرشته پیاده روحی نیز با نمایش تنهایی مفرد شایان متقاضی حضور در بخش نهایی جشنواره بود که پس از 2 دوره حضور متوالی در بخش نهایی جشنواره تئاتر استان، اثرش مورد تأیید هیئت انتخاب قرار نگرفت.

جشنواره تئاتر مازندران از صبح شنبه آغاز شد و ظهر امروز به کار خود خاتمه می دهد و نمایش پرسه های موازی نوشته پیغام لاریان و با کارگردانی حمید ناطقی، یاغی های عاشق به نویسندگی سینا دلشادی و کارگردانی تورج زایدلی،نمایش خانه به نویسندگی نغمه ثمینی و کارگردانی سینا علیپور، نمایش اژدهاک نوشته استاد بهرام بیضایی با کارگردانی علی شعبانی اسرمی از ساری، نمایش تکرار به نویسندگی امیر رفیعی و کارگردانی مهیار صیفوری از تنکابن و نمایش چهار به نویسندگی امیر عالمی و کارگردانی مجید شعاعی از آمل اکران شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 آذر 1397 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 1218

به "حال تئاتر خوش نیست، جشنواره زدگی هنرمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال تئاتر خوش نیست، جشنواره زدگی هنرمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید