حقایقی جالب درباره ماسک اکسیژن در هواپیما

به گزارش بلاگ پو، حقایقی درباره ماسک اکسیژن در هواپیما

در مواقعی خیلی نادر اتفاقی در هواپیما می افتد که مسافران را مجبور به استفاده از ماسک اکسیژن می نماید. این اتفاق کاهش ناگهانی فشار داخل کابین هواپیماست. در واقع در سفرهای هوایی خیلی کم پیش می آید که از این وسیله اسرار آمیز استفاده کنیم این اتفاق آنقدر نادر است که وقتی در سال 2015 مسافران یکی از هواپیماهای یوناید ایرلاینز احتیاج به این ماسک پیدا کردند همه مسافران دوست داستند تا با این ماسک ها سلفی بگیرند! تا به حال فکر نموده اید که این ماسک های اکسیژن چجوری کار می نمایند؟ تحت چه شرایطی باید به کار بروند؟ و چقدر اکسیژن در درون هر کدام از آن هاست؟ اگر می خواهید جواب این سوال ها را بدانید در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

حقایقی جالب درباره ماسک اکسیژن در هواپیما

ماسک های اکسیژن در محفظه هایی در بالای جایگاه ها هستند تا ایمنی شما را در طول پرواز تامین نمایند. همانطور که شاید در طول پرواز مهمانداران هم شرح دهند این ماسک ها راه حلی برای کم شدن فشار داخل کابین و کمبود اکسیژن هستند. هوا در ارتفاعات بالا رقیق است؛ معنی این جمله دقیقا این است که در ارتفاعات بالا سطح اکسیژن کم می شود برای همین هواپیماها سیستم هوشمندی دارند تا فشار کابین را در سطحی معادل با ارتفاع حدود 5 هزار تا 8 هزار پا نگه دارد. کمبود فشار در هواپیما یک مشکل بزرگ به شمار میرود که می تواند بسیار خطرناک باشد.

تا به حال خیلی کم پیش آمده که در اثر مسائل فشار آسیب جدی به کسی برسد. اگر فشار کابین از یک حد معینی کم تر شود ماسک های اکسیژن بالای سر مسافران باز می شوند اما خوشبختانه هواپیما خیلی زود به ارتفاع امن برمی شود و دوباره مسافران می توانند بدون هیچ مسئله ای از اکسیژن طبیعی داخل کابین تنفس نمایند. تا به حال به این فکر کردید که چند دقیقه می توان از اکسیژن این ماسک ها استفاده کرد؟ شاید فکر کنید می توانید با خیال راحت به جایگاه هواپیما تکیه دهید و چندین ساعت از این اکسیژن بهره ببرید اما واقعیت این است که دقایق استفاده از این اکسیژن بسیار کمتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. در طراحی این ماسک ها این طور فرض شده که هواپیما به سرعت به ارتفاع امن برمی شود و دیگر احتیاجی به استفاده از این ماسک ها نیست.

مشکل کمبود اکسیژن برای کوهنوردانی که به ارتفاعات خیلی بالا می فرایند هم اتفاق می افتد برای همین هست که آن ها حتما برای صعود به قله های مرتفع باید همراه خود کپسول اکسیژن داشته باشند. انسان تا ارتفاع حدود 10 هزار پا می تواند به راحتی و بدون احتیاج به کپسول و یا ماسک اکسیژن تنفس کند پس مشکل زمانی آغاز می شود که به ارتفاعی بالاتر از این میزان می رویم. حالا تصور کنید که هواپیما در بالای کوه های هیمالیا پرواز می نماید و نمی تواند به ارتفاع کمتر از 10 هزار پا بیاید؟ در این صورت چگونه می خواهد به ارتفاع مطمئن برشود؟ جالبه بدانید که به گفته یکی از خلبان های مجرب حتی در بالای کوه ها هم همواره فرصت رسیدن به ارتفاع امن قبل از تمام شدن اکسیژن ماسک وجود دارد پس از این بابت جای هیچ نگرانی برای مسافران نیست. اگر ماسک اکسیژن نزنید چه می شود؟ اگر هواپیما واقعا فشار زیادی از دست داده باشد کمبود اکسیژن به سرعت تاثیر خودش را روی مغز می گذارد و نشانه های آن به صورت سردرد و یا حالت تهوع خودش را نشان می دهد. ممکن است در حالی که همه مسافران این ماسک ها را بر روی صورتشان گذسته اند شما فکر کنید احتیاجی به استفاده از این ماسک ندارید اما کمبود اکسیژن می تواند قدرت فکر کردن را از مسافرانی که از زدن آن امتناع می نمایند بگیرد. طبق تحقیقاتی که ایرباس انجام داده اگر هواپیما در ارتفاع 40 هزار پا دچار کمبود فشار شود کسانی که در داخل کابین هستند بدون استفاده از ماسک اکسیژن فقط تا 18 ثانیه هوشیاری کامل دارند و بعد از آن کمبود اکسیژن باعث عدم هوشیاری و صدمات مغزی و حتی مرگ می شود پس در این شرایط حتما باید از ماسک استفاده کرد.

در آخر می خواهیم کمی درباره اینکه این ماسک ها چگونه کار می نمایند حرف بزنیم. حاما برایتان جالب است که بدانید چیزی که در این ماسک ها وجود دارد دقیقا اکسیژن نیست! مخزن های اکسیژن سنگین و حجیم هستند برای همین هواپیما از سیستمی پیچیده تر از این حرف ها استفاده می نماید. پنلی که در بالای جایگاه ها وجود دارد در واقع حاوی مواد شیمیایی ای است که وقتی سوزانده می شوند اکسیژن آزاد می نمایند. در واقع در هواپیما خبری از کپسول اکسیژنی که در هنگام غواصی استفاده می شود نیست! این ماده شیمیایی می تواند باریم پراکسید، سدیم کلرات و یا پتاسیم کلرات باشد. زمانی که این ماسک ها را می زنید فرآیند اکسیژن سازی آغاز می شود! اما نکته جالب توجه این است که این فرآیند بین 12 تا 15 دقیقه طول می کشد و بعد از آن دیگر اکسیژنی در کار نخواهد بود! وقتی در حال استفاده از این ماسک ها هستید انتظار نداشته باشید که کیسه اکسیژن باد کند و متورم شود. بارها رخ داده که مسافران با خیال اینکه ماسک آن ها خراب است دچار کمبود اکسیژن شده اند. در ماسک های اکسیژن هواپیما اکسیژن با سرعتی ثابت و کم فراوری می شود ماسک اکسیژن مثل کیسه تنفسی کلینیک های پزشکی پر از اکسیژن نمی شوند. البته این بستگی به سرعت تنفس هر فرد دارد. هر چه تنفس سریع تر باشد هوا سریع تر به داخل ریه می رود و ماسک کمتر پر از هوا می شود در این شرایط هوایی که تنفس نشده در داخل ماسک می ماند و باعث باد کردن آن می شود.

منبع: telegraph.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 61315

به "حقایقی جالب درباره ماسک اکسیژن در هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب درباره ماسک اکسیژن در هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید