حقوق 64 فیلم ایرانی به کشورهای مختلف فروخته شد، تشریح جزییات

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی در سخنانی گفت: طی دولت یازدهم، در نتیجه مذاکرات به عمل آمده با هدف گسترش دیپلماسی هنری و تعاملات سینمایی در عرصه بین المللی، معاونت بین الملل بنیاد فارابی طبق قراردادهایی حقوق بعضی فیلم های ایرانی را در قالب حقوق سینمایی، تلویزیونی، اینترنتی، ویدیویی و پخش درون پروازیِ خطوط هواپیمایی به فروش رسانده است.

حقوق 64 فیلم ایرانی به کشورهای مختلف فروخته شد، تشریح جزییات

وی ادامه داد: طبق قرادادهای منعقد شده، 17 عنوان فیلم سینمایی به خطوط هواپیمایی کشورهای امارات، ترکیه، عمان، قطر، هند و... فروش رفته است که این فیلم ها شامل امکان مینا، آذر، شهدخت، پرویز و دیگران، پدر، تجریش ناتمام، تراژدی، جزیره رنگین، حورا، خانه ای در خیابان چهل و یکم، خداحافظی طولانی، خواب آب، خیلی دور خیلی نزدیک، دربند، ربوده شده، سینما نیمکت، شیفت شب، طبقه حساس و قشنگ و فرنگ می گردد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به اکران محدود چند فیلم سینمایی در خارج از کشور اشاره و بیان نمود: برنامه ریزی های لازم برای اکران محدود هشت عنوان فیلم شامل استرداد، تراژدی، حکایت عاشقی، خانه ای در خیابان چهل و یکم، ربوده شده، سیانور، سینما نیمکت و شیفت شب در پنج کشور استرالیا، ایتالیا، آلمان، آمریکا و کانادا به عمل آمده که این برنامه ها (در برخی موارد، با حضور عوامل) به انجام رسیده است.

تابش درباره حضور سینمای ایران در هفته های فیلم دنیای اظهار کرد: قرارداد واگذاری حقوق نمایش فیلم های راه آبی ابریشم، کفشهایم کو؟ و ملک سلیمان در هفته های فیلم در کشورهای خارجی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منعقد شده که از این رخدادهای فرهنگی هم استقبال شایان توجهی به عمل آمده است.

بنیاد سینمایی فارابی حقوق تلویزیونی 25 عنوان فیلم را به فروش رساند

وی اضافه نمود: همچنین بنیاد سینمایی فارابی حقوق تلویزیونی 25 عنوان فیلم را در 14 کشور اسلواکی، آلبانی، برزیل، بوسنی، ترکیه، تونس، رومانی، کرواسی، لبنان، مالزی، مکزیک، ویتنام، هند، یوگسلاوی و بنگلادش را نیز به فروش رسانده است که از میان این فیلم ها می توان به آتش بس، بادکنک سفید، بایسیکل ران، پدر، پرنده باز کوچک، پرواز مرغابی ها، تو آزادی، جزیره رنگین، چوری، پایکوبی در غبار، روز کارنامه، زمانی برای دوست داشتن، سوپر استار، شهر زیبا، عصر روز دهم، قبیله من و... اشاره نمود.

تابش با توجه به راه اندازی سایت فروش اینترنتی توسط بنیاد سینمایی فارابی در این دوره شرح داد: 21 عنوان فیلم سینمایی نیز برای پخش اینترنتی به شکل غیرانحصاری برای بهره برداری کاربران در چین و خاور دور واگذار شده است که این عناوین شامل آتش بس، بادکنک سفید، پل چوبی، چک، چهل سالگی، خرس، خواب های دنباله دار، رویای سینما، روییدن در باد، زمانی برای دوست داشتن، سوپر استار، شب واقعه، شیر تو شیر، صدای پای من، طبقه سوم، عصر روز دهم، فرزند خوانده، قبیله من، گلوگاه، مامان بهروز منو زد و ملکه می گردد.

وی اضافه نمود: فروش کل حقوق سینمایی، ویدیویی و تلویزیونی فیلم های پایکوبی در غبار و شهر زیبا به کشور فرانسه، حقوق ویدیویی پنج عنوان فیلم بادکنک سفید، بایسیکل ران، پدر، کلوزآپ و گاو به کشورهای آمریکا، برزیل، ترکیه، فرانسه و کانادا و نیز واگذاری حقوق آرشیوی فیلم های شهر زیبا و پایکوبی در غبار نیز به کشور ژاپن انجام شده است.

تابش درباره تاثیر بازار فیلم بر حضور پر رنگ تر بنیاد سینمایی فارابی و شرکت های ایرانی توزیع فیلم در سینمای دنیا یادآور شد: طی این سال ها چه در بازار فیلم جشنواره دنیای فیلم فجر و چه در بازارهای دنیای، بنیاد فارابی حضور داشته است و در دل همین مراودات نیز قراردادها و تفاهمنامه هایی امضا شده است، بده بستان هایی انجام شده که ما در طول سال نتیجه اش را دیده ایم و اخبار توفیقات بین المللی سینمای ایران - در زمینه های عرضه تجاری و عرضه فرهنگی - به مرور منتشر شده است. این حضورها و کوشش ها را حرکت رو به جلو نه تنها برای فارابی بلکه برای سایر موسسات وابسته به سازمان سینمایی و حتی بخش خصوصی توانمند و با انگیزه در حوزه پخش و توزیع دنیای فیلم ها و آثار سینمای نوین ایران می بینم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره شرح پخش آثار سینمای ایران توسط بازرگانی بین المللی بنیاد گفت: به هر حال این فعالیت ها هم مثل باقی فعالیت های بنیاد فارابی در جهت حمایت از بخش های خصوصی طراحی شده است. در واقع، به دلیل نبود زیرساخت های تثبیت شده کافی در بخش خصوصی برای توزیع و فروش بین المللی که جوابگوی محصولات قابل بحث سینمای ایران نیست، بنیاد در حال حاضر، پخش بین المللی فیلم های قابل توجهی را که به هر دلیلی - از جمله محدودیت ظرفیت های موجود - با سایر پخش نمایندگان فیلم قرارداد منعقد نمی نمایند، در دستور کار قرار می دهد.

راه اندازی یک وب سایت برای بازاریابی فیلم های طرف قرارداد بنیاد فارابی

تابش با تاکید بر تقویت حضور سینمای ایران در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در بازاریابی بین المللی سینما اضافه نمود: البته باید اشاره ای هم کرد که در کنار این اقدامات، برای بهره گیری از امکانات فن آوری های جدید و تسهیل ارتباطات، افزایش سرعت کار و کاهش هزینه ها، از دو سال پیش، وب سایتی برای بازاریابی فیلم های طرف قرارداد بنیاد به راه افتاده و در راستای سیاست های حمایتی، اطلاعاتی مجمل در مورد سایر فیلم ها با ذکر مشخصات تهیه نماینده و یا پخش نماینده هم در آن درج شده است.

وی با اشاره به اهمیت بازاریابی در صنعت سینما بیان کرد: در کشورهایی که صنعت سینمای قوی و پر رونق دارند، ضمن برخورداری از گردش قابل توجه و سودآور سرمایه در بخش سینما، صنایع فرهنگی، آموزشی از پیشرفت ها و رونق قابل توجهی برخوردار هستند اما در کشور ما در سایر صنایع و فعالیت های جانبی سینما رشد و رونق قابل ملاحظه ای مشاهده نمی گردد. این درحالی است که ارتقای کیفیت و افزایش ظرفیت فراوری فیلم، ساخت و ساز سینما و تجهیزات و تاسیسات مربوطه، توسعه خدمات فنی و تکنیکی مرتبط با فیلم و سینما و فعالیت های گوناگون مربوط به بازاریابی و عرضه فراوریات در اشکال سینمایی و غیرسینمایی در داخل و خارج از کشور قابلیت این را دارد که ضمن ایجاد اشتغال مولد و سالم از نظر مالی، منافع زیادی را برای مردم و کشور به همراه آورد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در انتها با اشاره به برنامه های سازمان سینمایی در تقویت حوزه بین الملل توضیح داد: در صورت اجرای طرح جامع سینما و توسعه همه جانبه صنعت سینمای ایران امید می رود تا کشور ما بتواند در زمینه گسترش بازار فیلم و ویدیو، تکنیک ساخت سالن و تجهیزات اصلی و جانبی آن، ارایه خدمات فنی و تکنیکی مربوط به سینما، خدمات فنی صوت و تصویر، بازاریابی و بازرگانی عرصه های سمعی و بصری و سایر زمینه های تابعه حداقل در منطقه خاورمیانه و در سطح کشورهای اسلامی و آسیایی نقش موثری بر عهده گیرد و ضمن ایجاد زمینه توسعه فرهنگی و هنری مبتنی بر ارزش های دینی و ملی، از مزایای مالی صنعت سینما نیز بهره مند گردد. البته لازمه این توسعه همه جانبه، گشایش در همه فعالیت های بین المللی در چارچوب های مصوب است که به تدریج هم شاهد آن هستیم. برای نمونه، برخی مسائل بانکی در سالهای اخیر سبب شده که در برخی موارد، هنوز مبلغ قرارداد به حساب بنیاد واریز نشده و در حیطه مطالبات معوقه بنیاد از طرف های خارجی باقی مانده است و امیدواریم روند حل مسائل به مانند ماه های اخیر، موضوع وصول مطالبات را تسریع و تسهیل کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14003

به "حقوق 64 فیلم ایرانی به کشورهای مختلف فروخته شد، تشریح جزییات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقوق 64 فیلم ایرانی به کشورهای مختلف فروخته شد، تشریح جزییات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید