خبرنگاران اعتبار پژوهانه دانشگاه اصفهان 15 درصد افزایش یافت

به گزارش بلاگ پو، اصفهان - خبرنگاران - مدیر امور پژوهشی دانشگاه اصفهان از افزایش 15 درصدی اعتبار پژوهانه این مرکز اطلاع داد و گفت: 40 میلیارد ریال برای حمایت از طرح های پژوهشی استادان و دانشجویان در یک سال اخیر تخصیص یافته است.

خبرنگاران اعتبار پژوهانه دانشگاه اصفهان 15 درصد افزایش یافت

محمد فرزان صباحی روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این حمایت پژوهشی با وجود بعضی از محدودیت های اقتصادی از 650 عضو هیات علمی و یکهزار و یکصد دانشجوی دانشگاه اصفهان از آذر سال گذشته تا کنون صورت گرفت و 170 عضو هیات علمی از پژوهانه اضافه و ترمیمی نیز استفاده کردند.

وی سقف اعتبار پژوهانه برای دانشجویان دوره های دکترا را 90 میلیون ریال و کارشناسی ارشد را 60 میلیون ریال اعلام و افزود: امکان افزایش میزان اعتبار پژوهانه با توجه به نوع و کیفیت پژوهش تا میزان صد درصد وجود دارد.

صباحی به دستاوردها و فعالیت های پژوهشی دانشگاه اصفهان از هفته پژوهش در آذر سال گذشته تا کنون اشاره نمود و گفت: 59 مورد شرکت و ارائه مقاله در همایش های بین المللی، 45 فرصت مطالعاتی و ماموریت پژوهشی و انتشار یکهزار و 70 مقاله علمی بین المللی از جمله این دستاوردها در سطح بین الملل است.

وی، برگزاری 18 همایش علمی، دفاع از 342 رساله دکترا و 513 انتها نامه کارشناسی ارشد، چاپ 117 عنوان کتاب، انتشار یکهزار و 195 مقاله علمی داخلی، 120 مورد ثبت ژن توسط دانشکده فناوری های زیستی، 12 ثبت اختراع و حمایت از 50 دوره پسا دکترا را از دیگر اقدام ها و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه اصفهان در یک سال اخیر برشمرد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه اصفهان با اشاره به تصویب 14 طرح پژوهشی ماموریت گرا در ارتباط با صنعت و جامعه در یک سال اخیر افزود: طرح های پژوهشی در ارتباط با صنعت در زمینه های مختلف مانند محیط زیست، صنایع اپتیک و فوتونیک پیشرفته، نقشه برداری مغز و علوم شناختی، بازی های رایانه ای و اینترنت اشیا و در ارتباط با جامعه درباره مسائلی مانند علوم اجتماعی و تربیتی است.

صباحی به دوران همه گیری بیماری کووید 19 و تاثیر آن بر طرح های پژوهشی دانشگاهی اشاره و افزود: شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور مستقر در دانشگاه اصفهان چندین طرح تحقیقاتی در این زمینه تعریف و اجرا کردند که از جمله آنها می توان به آنالیز اثر کرونا بر کسب و کار، طراحی و فراوری ونتیلاتور (دستگاه یاری تنفسی) خانگی، طراحی سامانه دورکاری امن، دستگاه های ضد عفونی نماینده، کیت های تغلیظ ذرات ویروس و طراحی نقشه ژنتیکی بیماری اشاره نمود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همه گیری بیماری کووید 19 بر فرایند پژوهشی تاثیر گذاشته است، شرح داد: ارتباط بین مجری و کارفرما به صورت مجازی و محدود در آمده است اما از طرف دیگر این دوران باعث شد تا بعضی ظرفیت ها که تا کنون مغفول مانده بود مورد استفاده قرار گیرد مانند برگزاری آنلاین جلسه های دفاع از انتها نامه دانشجویان یا تسریع در انجام بعضی از امور اداری به یاری فضای مجازی.

وی درباره بودجه های پژوهشی توضیح داد: امروز محدودیت های اقتصادی یک مساله فراگیر است اما موضوع مهمی که باید به آن توجه گردد نوع برنامه ریزی برای بودجه بخش پژوهش دانشگاه هاست.

صباحی با بیان اینکه مساله پژوهش به شکل کلان در کشور مورد توجه جدی است، توضیح داد: بهمین دلیل ضروری است که ساز و کار اختصاص بودجه نیز متناسب با آن دیده گردد.

وی با اشاره به اینکه بودجه های پژوهشی دیر پرداخت می گردد، افزود: اگر این بودجه ها با ساز و کار و در زمان معین تخصیص یابد می توان برای استفاده بهینه از آن به خوبی برنامه ریزی کرد اما اگر این بودجه بصورت مقطعی و دیر پرداخت گردد، نمی توان از آن بطور کامل استفاده کرد.

صباحی درباره ارتباط دانشگاه و صنعت برای اجرای طرح های پژوهشی گفت: با وجود همه اقدامات و اطلاع رسانی های اجرا شده در این زمینه هنوز عده ای سلیقه ای عمل می نمایند بنابراین تقویت این ارتباط احتیاج به سیاستگذاری، صرف هزینه، آموزش و فرهنگسازی بیشتر دارد.

وی با بیان اینکه در هفته پژوهش سال جاری برنامه های دانشگاه اصفهان از بیست و دوم تا سی ام آذر اجرا می گردد، اعلام نمود: این برنامه ها بصورت مجازی برگزار خواهد شد و شامل وبینار و انتخاب و معرفی پژوهشگران برتر دانشگاه است.

بیست و پنجم آذر روز ملی پژوهش است؛ چهارمین هفته آذر به هفته پژوهش و فناوری نام گذاری شد.

دانشگاه اصفهان بزرگترین دانشگاه جامع در مرکز ایران با 660 عضو هیات علمی و 16 هزار دانشجو در 71 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، 185 رشته کارشناسی ارشد و 119 رشته دکتراست.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: ایرنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 39949

به "خبرنگاران اعتبار پژوهانه دانشگاه اصفهان 15 درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اعتبار پژوهانه دانشگاه اصفهان 15 درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید