خبرنگاران دربند؛ جاذبه طبیعی شمال تهران

به گزارش بلاگ پو، تهران- خبرنگاران- ارتفاعات تهران برای کوهنوردی مسیرهای بسیاری را در خود جای داده که کوه دربند یکی از زیباترین این مسیرها در شمال پایتخت است.

خبرنگاران دربند؛ جاذبه طبیعی شمال تهران

تهرانی ها برای فرار از شلوغی، سر و صدا و ترافیک پایتخت به سرانجام هفته ای شاد و سلامت احتیاج دارند؛ گاهی برای گذراندن سرانجام هفته خود راستاهای کوهنوردی را انتخاب می نمایند تا با برنامه ریزی و حضور در این راستاها، استراحتی چند ساعته داشته باشند و خستگی یک هفته کار و فعالیت را در کوه به در نمایند.

آنان برای برنامه ریزی یکروزه کوهنوردی راستاهای بسیاری را در اختیار دارند زیرا شهر تهران در دامنه رشته کوه البرز واقع شده و شمال آن منطقه ای کوهستانی است.

کوهستان شمال تهران در واقع جنوبی ترین رشته کوه در البرز مرکزی است و سمت جنوب آن از شرق به غرب از دره دارآباد تا دره فرحزاد امتداد دارد.

در این بین دره های متعدد دیگری نیز وجود دارد که بیشتر آنها شمالی و جنوبی بوده و بلندترین نقطه این رشته کوه، قله توچال با ارتفاع سه هزار و 961 متر است.

کوه دربند انتخاب بسیاری از پایتخت نشینان

دربند در ارتفاع یکهزار و 700 متری از سطح دریا،در شمال میدان قدس تجریش واقع شده است و یکی از مناطق معروف توریستی تهران از سال های دور بوده است.

کوه دربند بعنوان یکی از جاذبه های توریستی طبیعی استان تهران مطرح است و یکی از انتخاب های اصلی گروه های گرشگری طبیعی است؛ این منطقه علاوه بر کوهنوردی، دارای امکانات رفاهی و تفریحی شامل رستوران های سنتی و مدرن در کنار رودخانه دربند، تله سیژ دربند که تا ارتفاع 200 متری صعود می نماید و آبشار زیبای سوتک است که توریستان بسیاری را از اقصی نقاط ایران به خود جذب می نماید.

مجسمه کوهنورد در دربند

میدان سربند میدان اصلی دربند است که مجسمه کوهنورد یکی از مشهورترین مجسمه های تهران را در خود جای داده است؛ مجسمه سه متری نصب شده در دربند، نماد کوهنوردان ایرانی است. مجسمه ای که بسیاری از کوهنوردان خاطرات شان از ورزش را با او به یاد می آورند و سال هاست که پایدار، به تماشای رهگذران ایستاده است.

سابقه ساخت این مجسمه به سال 1337 برمی گردد. در این سال به دلیل نجات گروه آلمانی توسط کوهنوردان ایرانی، کوهنوردان با سابقه کشور پیشنهادی را مبنی بر ساخت و نصب یک مجسمه با موضوع کوهنوردان ایرانی به فدراسیون کوهنوردی ارائه کردند که مورد موافقت قرارگرفت و از سوی شهرداری تهران ساخته و در میدان دربند نصب شد.

دربند پاتوق قدیمی تهرانی ها

از دربند به پاتوق قدیمی تهرانی ها یاد شده است؛ رستوران ها و کافه های متعدد این منطقه شهرت زیادی به دست آورده و به همین دلیل به یکی از پاتوق های اصلی تفریح در این شهر تبدیل شده است؛ بسیاری از شهروندان تهرانی سرانجام هفته خود را در دربند می گذرانند.

آقای امامی که ساکن محله ای در شرق تهران است به خبرنگار خبرنگاران می گوید: بعد از بازنشستگی تمام آدینه های خود را با خانواده به دربند می روم و از فضای طبیعی آن منطقه استفاده می کنم.

او می گوید: شهروندان تهرانی می توانند با هزینه ای اندک از فضاهای طبیعی پیرامون خود استفاده نمایند.

این توریست تهرانی ادامه می دهد: در دربند گروه های توریستی خارجی و داخلی دیده می شوند و مسافران دربند تنها شهروندان تهرانی نیستند بلکه از تمام نقاط کشور و خارج از کشور و ساکنان سفارتخانه های شمال تهران در دربند حاضر می شوند و به پیاده روی در کوه می پردازند.

آبشار دوقلو دربند

آبشار دو قلو یکی از زیباترین آبشارهای شمیرانات و محلی مناسب برای برطرف خستگی کوهنوردانی است که به ارتفاعات صعود می نمایند؛ این آبشار از ذوب شدن برف ارتفاعات البرز به وجود آمده است و برودت آب آن تا حدی است که حتی در تابستان نیز نمی توان مدت طولانی دست یا پا را در آب آن نگه داشت.

این آبشار، در ارتفاع 2700 متری از سطح دریا و نزدیک پناهگاه شیرپلا، در راستا اصلی صعود به توچال واقع شده است و ارتفاع تقریبی آن 20 متر است و دلیل نام گذاری این آبشار، دوشاخه شدن آب هنگام ریزش از ارتفاع است.

ضرورت رعایت نکات ایمنی در طبیعت

امیرحسین خسروی کارشناس ایمنی و کوهستان هلال احمر ، به افرادی که قصد پیاده روی در کوه و یا کوهنوردی دارند، توصیه کرد که نکاتی را رعایت نمایند.

وی اضافه نمود: شناخت کامل از راستا قبل از اقدام به صعود لازم است و در صورت ضرورت عبور از نقاطی که احتمال حادثه وجود دارد حرکت افراد با فاصله از یکدیگر انجام گردد.

خسروی ادامه داد: کوهنوردان راستا حرکت و زمانبندی صعود را به اطلاع خانواده یا دوستان خود برسانند.

وی تاکید نمود که در صورت وقوع حادثه بلافاصله با شماره های 112 یا 125 تماس گرفته گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 32149

به "خبرنگاران دربند؛ جاذبه طبیعی شمال تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دربند؛ جاذبه طبیعی شمال تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید