خط و نشان جدید تالاخادزه برای رکوردهای جهان ، تلنگر اروپا به ایران

به گزارش بلاگ پو، رقابت های وزنه برداری قهرمانی اروپا در سال 2019 با حضور چهره های شاخص و رکوردشکن وزنه برداری دنیا با کیفیت تر از ادوار گذشته در شهر باتومی گرجستان شروع شد.

خط و نشان جدید تالاخادزه برای رکوردهای جهان ، تلنگر اروپا به ایران

رضاعباسپور - رقابت های وزنه برداری قهرمانی اروپا در سال 2019 در شهر باتومی گرجستان با حضور 39 کشور اروپایی در بخش مردان و 34 کشور در بخش بانوان شروع شد. رقابتی جذاب که به واسطه حضورستاره های اروپایی وزنه برداری جهان در این دوره از مسابقات که اتفاقا رقابت گزینشی بازی های المپیک 2020 توکیو نیز در قاره اروپا به شمار می رود از سطح کیفی بالاتری نسبت به دوره قبلی برخوردار است. حضور چهره های شاخصی همچون لیدی والنتینای اسپانیای و کاشرینای روس در بخش بانوان یا لاشاتالاخادزه گرجستانی، گورمیناسیان، روبن الکسنایان و سیمون مارتیروسیان ارمنی و یا مارت سیم اسلونیایی در بخش مردان که همگی جزو ستاره های رکوردشکن و طلایی وزنه برداری جهان به شمار می روند، باعث رونق دریافت این جدال اروپایی نسبت به ادوار گذشته می گردد.

سال 2019 میلادی به این دلیل که سال ما قبل بازی های المپیک (2020 توکیو) است، به واسطه برگزاری مسابقات متعدد گزینشی، سالی پرترافیک و شلوغ برای اهالی وزنه برداری در سراسر جهان و سالی پرکار برای فدراسیون جهانی وزنه برداری است. علاوه براین، چون فدراسیون جهانی وزنه برداری در سال 2018، قوانین مسابقات ورودی و گزینشی المپیک را دستخوش تغییرات اساسی نموده و اوزان وزنه برداری در رقابت های جهانی و نیز بازی های المپیک را تغییر داد، شرایط حضور و رقابت وزنه برداران و تیم های مدعی شرکت در بازی های المپیک به نسبت سال های گذشته به مراتب حساس تر و پیچیده تر شده است. بدین ترتیب که با توجه به تغییر اوزان المپیکی نسبت به بازی های المپیک 2016 ریو و لزوم عبور وزنه برداران مدعی در المپیک از 6 تورنمنت معتبر و گزینشی بازی های المپیک 2020 توکیو در حالیکه وزنه برداران در هرشرایطی باید مهیای دادن آزمایش دوپینگ باشندف طوری شرایط را برای ستاره های وزنه برداری جهان سخت نموده که اگر هرکدام از مدعیان المپیکی شدن نتوانند در جهت رسیدن به المپیک از یکی از این موانع عبور نمایند، چاره ای جز خداحافظی با المپیک 2020 توکیو ندارند.

بنابراین همین موضوع باعث شده تمامی مدعیان عنواندار وزنه برداری جهان با حضور در تمامی تورنمنت ها و مسابقات بین المللی معتبری که در لیست مسابقات گزینشی فدراسیون جهانی واقع شده است، بدون اینکه بتوانند مثل ادوار گذشته، به شکل دلخواه با گلچین کردن تعدادی مسابقه خاص صاحب مجوز حضور در بازی های المپیک شوند، چاره ای جز تمکین از قوانین فدراسیون جهانی وزنه برداری بابت حضور در بازی های المپیک آینده ندارند.

رقابت های وزنه برداری قهرمانی سال 2019 قاره اروپا که هم اکنون در شهر باتومی گرجستان در حال برگزاری است نیز از این قاعده مستثنی نیست، به همین دلیل در این دوره از رقابت های وزنه برداری قاره اروپا بهترین های وزنه برداری این قاره وزنه بردار خیز، سعی کردند با حضور پرقدرت خود روی تخته مسابقه، ضمن اینکه در همین رقابت اروپایی به شکلی جدی برای رقبای خود در جهانی وزنه برداری خط و نشان جدی بکشند، آمادگی رکوردی اشان را نیز محک بزنند.

نبرد 4 کشور برای قهرمانی

وقتی نیم نگاهی به استارت لیست مسابقات وزنه برداری قهرمانی اروپا در اوزان مختلف می اندازیم، معین می گردد که 4 تیم قدرتمند اروپایی یعنی تیم های ملی روسیه، گرجستان، ارمنستان و بلاروس در بخش مردان با توجه به اینکه هرکدام با 10 وزنه برداریعنی ترکیب کامل در اوزان دهگانه (55، 61، 67، 73، 81، 89، 96، 102، 109 و 109+ کیلوگرم) وارد گردونه رقابت ها شده اند، نگاهشان سوای کسب مدال های خوش رنگ اروپایی و شکستن احتمالی رکوردهای قاره ای و جهانی در اوزان مختلف، کسب امتیاز تیمی کامل برای قرار دریافت روی سکوی قهرمانی تیمی قاره اروپا در سال 2019 است.

در این دوره از مسابقات و با توجه به اینکه 39 کشور در بخش مردان و 34 کشور در بخش بانوان، وزنه بردار به گرجستان اعزام نموده اند، این 4 تیم مدعی در بخش مردان می توانند با استفاده از وزنه برداران قدرتمند و شاخص خود، سایر رقبای نامدار را کنار زده و شانس مسلم کسب عنوان قهرمانی قاره اروپا در بخش مردان باشند. اما در بخش بانوان که وزنه برداران باید در اوزان دهگانه (45، 49، 55، 59، 64، 71، 76، 81، 87 و 87+ کیلوگرم) برای کسب عناوین قهرمانی به مصاف یکدیگر بروند، تنها تیم ملی وزنه برداری بانوان روسیه است که با اعزام ترکیب کامل یعنی10 وزنه بردار مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی رقابت های وزنه برداری بانوان در قاره اروپا است. روس ها البته به واسطه محرومیت های سنگینی که در سال های گذشته گریبان آنها را گرفته و باعث زمین گیر شدن شان در بین مدعیان طراز اول وزنه برداری قاره اروپا شده است، در این دوره از مسابقات با جوانگرایی سعی دارند در آستانه بازی های المپیک 2020 توکیو شرایطی ایده آل همراه با آرامش و دوری از حواشی تلخ گذشته را برای وزنه برداری و وزنه برداران ملی پوش خود ایجاد نمایند. به همین دلیل اگرچه آنها در هردو بخش مردان و بانوان سال جاری یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی به شمار می روند اما اینگونه به نظر می رسد که تزارها بیشتر از ریسک کردن برای کسب عنوان قهرمانی با هرشرایطی ، تمایل دارند محتاط تر از قبل در جهت رسیدن به المپیک توکیو قدم بردارند.

البته در هر دو بخش مردان و بانوان نیز تعدادی از اوزان تخصصی نسبت به وزن های دیگر با توجه به اینکه این اوزان، دسته های وزنی المپیکی وزنه برداری به شمار می روند در رقابت های قهرمانی اروپا شلوغ تر از بقیه اوزان است. به طور مثال در رقابت های اروپایی مردان اوزان 81 کیلوگرم (27 وزنه بردار)، 89 کیلوگرم(20 وزنه بردار)، 96 کیلوگرم(23 وزنه بردار)، 109 کیلوگرم(21 وزنه بردار) و در نهایت در دسته وزنی 109+ کیلوگرم که حضور لاشا تالاخادزه اسطوره فوق سنگین گرج ها که با آمادگی خیره نماینده ای در این دوره از مسابقات اروپایی قرار است روی تخته مسابقه حاضر گردد (19 وزنه بردار) خود بیانگر سطح کیفی و کمی بسیار بالای مسابقات وزنه برداری قهرمانی قاره اروپا(گزینشی بازی های المپیک 2020 توکیو) است.

در بخش بانوان نیز به ترتیب اوزان 55، 59، 64 و 76 کیلوگرم جزو شلوغ ترین اوزان این دوره از مسابقات اروپایی است که قطعا رقابت های آن برای معین شدن چهره های برتر این دوره از رقابت های وزنه برداری قاره اروپا تماشایی تر از قبل به نظر می رسد.

رقبای اروپایی سرحال تر از ستاره های وزنه برداری ایران!

رویت شرایط آمادگی وزنه برداران مطرح و مدعی اروپایی در رقابت های وزنه برداری قهرمانی اروپا از زوایای مختلف فنی می تواند برای بچه های ملی پوش وزنه برداری و کادرفنی تیم ملی ایران نیز ارزشمند باشد. زیرا مقایسه شرایط آمادگی و رکوردی ستاره های وزنه برداری ایران با مشابه خارجی آنها در رقابت های قهرمانی اروپا خصوصا در اوزان 96، 109 و 109+ کیلوگرم که به نوعی اوزان اصلی و پرامید تیم ملی ایران در حال حاضر به شمار می رود، می تواند برای آینده مفید و موثر باشد. البته با توجه به اینکه تعدادی از ستاره های کلیدی و اصلی تیم ملی وزنه برداری ایران مثل سهراب مرادی، سعید علی حسینی، علی هاشمی و یا رضا بیرالوند، اسیب دیدگی های جدی دارند، به جرات می توان گفت در شرایط فعلی وضعیت آمادگی و رکوردی رقبای اروپایی و یا حتی آسیایی در اوزانی که ذکر شد، بهتر و قابل قبول تر است.

باید بپذیریم که فعلا شرایط رقبای خارجی ما از آمادگی بچه های ملی پوش ایران بهتر است، زیرا وقتی ما هنوز در فوق سنگین بعد از خداحافظی بهداد سلیمی نتوانسته ایم سعید علی حسینی یا حتی علی داودی را به فرمی استاندارد برای رقابت با ستاره های فوق سنگین حال حاضر جهان مثل تالاخادزه، مارت سیم اسلونیایی یا گرومیناسیان و روبن الکسانیان ارمنستانی برسانیم، یا اینکه در اوزان 96 و 109 کیلوگرم ستاره های حال حاضر ما مثل سهراب مرادی، کیانوش رستمی، علی هاشمی و یا رضا بیرالوند یا مصدوم هستند یا هنوز آنطوریکه باید به وضعیت رکوردی ایده ال برای کسب مدال در این اوزان نرسیده اند چطور می توانیم مدعی باشیم که خیلی فاصله ای با رقبای خارجی قدرتمند خود نداریم؟

پس به نظر می رسد کادرفنی تیم ملی چاره ای ندارد جز اینکه با بررسی رکوردی رقابت های اروپایی در اوزان ذکر شده و بعد از آن محک زدن وضعیت رکوردی ملی پوشان کشورمان در رقابت های آسیایی 2019 چین، هر طور شده بچه های عنواندار ملی پوش را جمع و جور نموده تا ضمن عبور از تورنمنت های گزینشی المپیک 2020، برای درخشش در رقابت های جهانی 2019 تایلند و اعزام 2 نماینده شایسته از بین وزنه برداران فعلی حاضر در دسته های 96، 109 و یا 109+ کیلوگرم برای دفاع از نتیجه درخشانی که در المپیک 2016 ریو (کسب 2 مدال طلا) بدست اوردیم، درجهت توکیو 2020 پر قدرت تر از قبل حرکت کنیم.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 5943

به "خط و نشان جدید تالاخادزه برای رکوردهای جهان ، تلنگر اروپا به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خط و نشان جدید تالاخادزه برای رکوردهای جهان ، تلنگر اروپا به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید