درد بی انتها تخریب خانه های تاریخی اصفهان

به گزارش بلاگ پو، مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: آقای شهردار این ها همان هایی هستند که یک روز شش یا هشت طبقه ساز بوده اند.

درد بی انتها تخریب خانه های تاریخی اصفهان

احمد منتظر - مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و کارشناس معماری و مرمت بنا در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، بر این باور است که خانه های تاریخی متعلق به متمولان بوده و در ابتدای انقلاب تصور بر این بود که این خانه ها به وزارت خانه یا مهمانسراهای ارگان ها بدل گردد، اما هیچ کدام از این طرح ها انجام نشد. از همان دوران دغدغه خانه های تاریخی وجود داشت. امروز این خانه ها می توانند به محل هایی برای اقامتگاه های گردشگری بدل شوند و یکی از راه های حفظ آنها این مهم است. اما مرمت بنا باید اصولی باشد، متاسفانه امروز افرادی وارد حیطه احیا و مرمت بنا گردیده اند که توانایی مرمت ندارند و اصلا بناهای تاریخی را خراب می نمایند. امروز من تنها گردیده ام و توانایی بالایی ندارم. تصور می کردم می توانم کار کنم، ولی امروز می گویم می توانم الگو بدهم تا از روی این الگوها مرمت های درست صورت گیرد، چراکه مرمت ها باید در شهرهای یزد، کاشان، شیراز و اصفهان اصولی انجام گردد.

او تخریب بناهای تاریخی را بر دو نوع می داند: یکی تخریب با لودر و دیگری تخریب با عمل غلط و اشتباه؛ مردم یک تاریخی دارند مسلم است که دولت باید وارد گردد و این افراد را مطلع کند. ما نمونه هایی از مطلعی داشته ایم که موفق هم بوده برای مثال در جلفا تعدادی خانه تاریخی خریداری و مرمت شد و دانشگاه هنر اصفهان متشکل از 20 خانه تاریخی شکل گرفت.

این کارشناس مرمت بنا معتقد است امروز مردم با خانه های تاریخی مشکل دارند، چون استفاده درست از آنها را نمی دانند. خرید خانه صرف، مشکلی را حل نمی نماید. باید خانه توسط کسی خریداری گردد که بتواند اقدامات بعدی را اجرایی کند. افرادی که وارد حیطه مرمت خانه های تاریخی می شوند باید عملکرد دقیق داشته باشند. همیشه پیشرفت، تحول و توسعه، ساخت ساختمان های شش طبقه نیست. توسعه با عملکرد درست اتفاق می افتد و این عملکرد غلط است که کشور و شهر را از توسعه باز می دارد.

منتظر با اشاره به این موضوع که 15 سال از حضورش در انجمن میراث فرهنگی می گذرد از این موضوع انتقاد دارد که طی این سال ها تاکنون فقط سه جلسه توسط این انجمن شکل گرفته است. وقتی در خصوص فعالیت های میراث فرهنگی طی این سال ها از او سوال می گردد اصرار دارد که باید از میراث فرهنگی و این سازمان حمایت گردد. او تاکید دارد که باید طرفدار میراث فرهنگی باشیم، میراث نیازمند مراقبت است. این سازمان بدون بودجه کار زیادی از دستش بر نمی آید. 20 سال پیش مدیر میراث فرهنگی بودم آن موقع نتوانستم با معاون استاندار اصفهان جلسه بگذارم چراکه تفکر نهادینه در مدیران آن زمان تفکر توسعه و نوسازی در ذهن ها وجود داشت. آنها حاضر بودند ساختمان های شش طبقه ساخته گردد، اما بحث میراثی را جدی نگیرند.

از اتفاقاتی که برای میراث فرهنگی اصفهان تاکنون اتفاق افتاده راضی نیست، میراث فرهنگی محبت می خواهد، ارگان ها می توانستند برای جلوگیری از تخریب ها زمین های معوض بدهند و کمک های مالی نمایند، اما متاسفانه این کارها را نکردند. در ارگان هایی مثل شهردای، راه و شهرسازی و همچنین نوسازی و بهسازی تفکر نوسازی عجیب غالب گردیده است و این فکر درونی این ارگان ها است که به بیرون منتقل می گردد. متاسفانه بافت تاریخی که خود پر از محتوای علمی و تاریخی را بافت فرسوده نامیدند. این در حالی است که بافت فرسوده جایی مثل مفت آباد است نه بافت تاریخی در مرکز شهر اصفهان. در بافت تاریخی اجازه ارتفا دادند، قانون پشت قانون ایجاد شد و تبلیغات برعکس و بر ضد محلات تاریخی انجام می شد تا خود بتوانند اهدافشان را پیش ببرند.

منتظر همچنانی که یک دست بر عصا دارد و به ارسی خانه تاریخی وزیری نگاه می نماید با بانگی بلند ادامه می دهد امروز خانه های تاریخی در حال تخریب اند. با مرمت بناهایی سعی داریم تا الگوهایی ایجاد کنیم. در شرایط کنونی وضع بودجه عمرانی در همه ارگان ها به خصوص شهرداری خراب است. باید بدانیم سیستم جدید مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری چه حرکتی را در قبال ساخت و ساز و عمران در نظر دارند. مردم و متخصصان نباید در حوزه خانه تاریخی بیکار باشند، اما بیکارند. توصیه من به همه مدیران به خصوص مدیران شهری این است که بهترین کار امروز برای اصفهان پرداختن به بافت تاریخی است. این بافت ها توان ساختمان های شش تا هشت طبقه را ندارد. اما پرداختن به بافت تاریخی اصفهان هم سود آور است هم گردشگر پذیر و هم جذاب، از این فرصت بهره ببرید که ضرر نخواهید کرد. باید تفکر نوسازی که سال ها در بدنه شهری اصفهان رخنه نموده بیرون کنید. معماری آینده ایران باید از همین محیط تاریخی اصفهان الگو و شکل بگیرد.

او می گوید خوشحال است که اعضای شورای شهر و شهردار اصفهان میراث فرهنگی را مهم تلقی نموده و حداقل در سخن از آن یاد می نمایند، اما همچنان که نگاهش به گنبد مسجد جامع اصفهان بود و با عصایش گنبد آجری این بنای تاریخی را نشان می داد با اصرار عنوان می نماید از طرف من به شهردار بگویید بهسازی و نوسازی شهرداری اصلا صلاحیت کار در بافت تاریخی را ندارد. متاسفانه نوسازی شهرداری در بافت تاریخی نوسازی ضد انجام می دهد. آقای شهردار اینها همان هایی هستند که یک روز شش یا هشت طبقه ساز بوده اند. روزی بدنه شهرداری تصمیم گرفت اصفهان+22 را تدوین کند که در آن بدنه شرقی چهارباغ، کتاب خانه مرکزی و دنیا نما دیده گردیده بود. بارها در جلسات در خصوص ساخت بدنه شرقی، میدان امام علی(ع) و برج دنیا نما هشدار دادم و فریاد زدم این کارها درست نیست، نکنید ولی متاسفانه کردند، من به شما امیدوارم که دیگر اینها رخ ندهد.

وقتی صحبت از میدان امام علی می گردد و چرایی ساخت آن عصایش را چند بار به زمین می کوبد و ادامه می دهد میدان امام علی(ع) هنگام طرح غلط نبود. اما وقتی در اجرا نوسازی و بهسازی و مهندسین مشاور پای کار آمدند نتیجه اش شد نوسازی و بهسازی، این درحالی است که اگر دست میراث بود چنین میدانی به وجود نمی آمد. میدانی کپی گردیده از میدان نقش دنیا که هیچ کس متوجه نشد حفاری ها چه شد و چه کردند، بدترین نوع تکنیک ساخت در آن به کار رفت، در این میدان همه چیز اشکال دارد.

مدیرکل اسبق میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که حالا باید چه کرد که در هنگام احیا و نوسازی یک بنا این اتفاقات رخ ندهد؟ می گوید باید قوانین مرمتی عوض گردد، باید کارها به پیمانکاران سپرده گردد، در حالی که پیمانکاری را قوانین جاری اجازه نمی دهد که دست به کار شوند. پیمان کار هم نه پیمانکاران نوساز، بلکه پیمان کاران کار بلد. در نوسازی خانه های تاریخی عالی ترین نوسازی باید صورت بگیرد که در اصفهان این طور نیست.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 1149

به "درد بی انتها تخریب خانه های تاریخی اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درد بی انتها تخریب خانه های تاریخی اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید