موزه های ایران، سفری متفاوت به دل تاریخ

به گزارش بلاگ پو، همیشه شناخت نسل های پیشین ، روش ها متفاوت زندگی آنها و افتخاراتی که در گنجینه هر کشور پنهان شده است برای ساکنان حاضر در زمان حال جذاب و مرموز جلوه می نماید . در ایران داشتن موزه هایی با قدمت طولانی نشان از تاریخ غنی دارد که هم چون آلبومی این مهد پرآوازه را به جهانیان نشان می دهد .

موزه های ایران، سفری متفاوت به دل تاریخ

در یک سفر کوتاه به دل تاریخ ، به شناخت موزه های ایران می پردازیم تا شاید موزه گردی هم مانند طبیعت گردی در بین ایرانیان مرسوم گردد .

دسته بندی های متفاوتی برای موزه ها در نظر گرفته شده مثل موزه های تاریخی ، موزه های هنری و موزه های علوم فنون که هر کدام از زیر شاخه های مختلفی تشکیل می شوند . اما در این نوشته می خواهیم چارچوب ها و دسته بندی ها را کنار بگذاریم و در سفر کوتاهمان معروف ترین موزه های ایران را به تماشا بنشینیم .

موزه ملی ایران یک انتخاب جذاب برای آغاز موزه گردی

اگر به دنبال یک تفریح ارزان برای گذراندن اوقاغات فراغت خود هستید هم موزه های تهران از گزینه های عالی روی میز است .

موزه ملی ایران مهم ترین موزه ایران است که اولین بار در یکی از اتاق های دارالفنون برپا شد اما در در مسیری پر فزار نشیب با گذشت حدود 100 سال به شکل کنونی در آمده است . بنای فعلی موزه ایران باستان در سال 1316 توسط آندره گدار احداث شده است .

این موزه از دو مجموعه موزه ایران باستان و موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران تشکیل شده است .

اشیای داخل این موزه از دوران پارینه سنگی آغاز می گردد یعنی بین یک میلیون تا حدود 12000هزار سال پیش !

در هر بخش ورق خوردن تاریخ با مشاهده فرهنگ ، هنر و دست آورد های های عصر های مختلف ملموس است . این اشیا از جغرافیا های مختلف کشورمثل تهران ، فارس ، مشهد ، ایلام و… به این موزه منتقل شده است . از نمونه اشیا موجود در این موزه می توان به بقایای انسان های دوره پارینه سنگی ، ادوات جنگی ، ظروف ، پیکر های انسانی و جانوری عصر آهن اشاره نمود .

این موزه در خیابان امام خمینی ، ابتدای خیابان سی تیر ، خیابان پروفسور رولن ، شماره 1 واقع شده است .

کاخ موزه گلستان مرکز توجه پادشاهان

این کاخ سلطنتی که از دوره صفوی بنا شده است در دوره های مختلف کاخ نشینان زیادی را در خود جا داده البته از بنای دوره صفوی چیز زیادی برای این مجموعه باقی نمانده است و بعد از پایتخت شدن تهران بیشتر ساکنین این مجموعه پادشاهان خوش اشتهای دوره قاجار بوده اند .

این مجموعه تاریخی آینه تمام نمایی از هنر ایرانی نیز محسوب می گردد . 13 بنا موجود در مجموعه گلستان شامل : شمس العماره که نماد شهر تهران قبل از ساخت سردر باغ ملی بوده است ، تالار سلام ، تالار آینه ، ایوان تخت مرمر ، حوضخانه، کاخ ابیض، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر، تالار عاج، تالار الماس، تالار برلیان و حوضخانه عمارت بادگیر است .

آدرس این مجموعه خیابان 15 خرداد میدان ارگ می باشد .

کاخ موزه سعد آباد ییلاق خوش آب هوای همایونی

دربند شمالی ترین و خوش آب هوا ترین نقطه تهران ، مجموعه کاخ سعد آباد را در خود جای داده است . این مجموعه در ابتدا به عنوان ییلاق قاجاریان مورد استفاده قرار می گرفت اما از زمان پهلوی به عنوان محل زندگی پادشاه انتخاب شده است .

کاخ موزه سعد آباد هم 15 بنای مستقل دارد که عظیمترین ترین بنای این مجموعه کاخ سفید است . هر کدام از این بنا ها آثار هنری و تاریخی زیادی را در خود جا دادند که به همراه آب و هوای فرح بخش این موزه می تواند انتخاب لذت بخشی برای یک روز تعطیل باشد .

آدرس این موزه خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی ، انتهای خیابان شهید کمال طاهری می باشد .

سکه های عتیقه در موزه ملک

این موزه به داشتن سکه های قدیمی شهرت دارد . سکه هایی از سده ششم قبل از میلاد تا دوران پهلوی و هم چنین سکه هایی از یونان باستان ، جانشیان اسکند ، امپراطوری بیزانس ، خلفای اسلامی و امپراطوری عثمانی همگی در آلبوم ملک جمع شده است .

اما از نگاه دیگر کتابخانه ملی ملک بهشت کتاب دوستان است که با داشتن 19 هزار نسخه کتاب خطی یکی از شش گنجینه عظیم نسخه های خطی ایران است .

این مجموعه در خیابان امام خمینی تهران جنب ساختمان امور خارجه واقع شده است .

برق چشم گیر موزه جواهرات تهران

علاقه به جواهراتی خاص و چشم نواز در اعصار مختلف در بین ایرانیان دیده می گردد شاید این طبع از نسل های گذشت پشت به پشت رد شده و به نسل حاضر رسیده است . اگر می خواهید شکوهی متفاوت از جواهرات و سنگ های قیمتی را ببینید موزه جواهرات تهران انتخاب مناسبی است .

این مجموعه در اختیار بانک مرکزی واقع شده است اما ارزش دقیق این مجموعه معین نیست . خاص ترین جواهر موجود در موزه جواهرات دریا نور است که از نادر شاه افشار به ما ارث رسیده است .

می توانید یک روز مهمان موزه جواهرات به آدرس میدان امام خمینی ، خیابان فردوسی ، بانک مرکزی ایران باشید .

تهران پر موزه ترین شهر ایران

تهران یکی از پرموزه ترین شهر های ایران است که علاوه بر موزه های نام برده شده می توان موزه های دیگری مثل کاخ موزه نیاوران ، موزه هنر معاصر ، موزه دفاع مقدس ، موزه خانه شیشه ای ، موزه رضا عباسی و ….. را نام برد .

اما این تاریخ غنی ایران در موزه های شهر تهران محصور نمی گردد بلکه موزه های طبیعی و تاریخی بسیار دیگری در نقاط مختلف کشور بر پا هستند که چند نمونه را در این جا معرفی می کنیم .

رتبه دوم در میان موزه های ایران متعلق به موزه آذربایجان

یکی از جاذبه های توریستی در شهر تبریز متعلق به موزه آذربایجان است که مجموعه ای از آثار با ارزش مثل سکه های قدیمی ، سه هزار جلد کتاب و بقایایی از شهر جیرفت و دوره ساسانی در آن دیده می گردد .

موزه آستان قدس رضوی

شهر مشهد مقدس که پناهگاه تمام دلخستگان و نا امیدان است در زیر سایه هشتمین اختر تابناک امامت قرار گرفته است و موزه متعلق به این آستان یکی از مجموعه هایی است که هم به لحاظ مادی هم به لحاظ معنوی از ارزش بالایی برخودار هستند .

این مجموعه طیف وسیعی از اموال را در بر دارد که شامل مجموعه سکه ها و مدال ها ، گنجینه سلاح ، گنجینه صدف و حلزون دریایی و …. می گردد . بیشتر این مجموعه ها از طرف مالکان و مجموعه داران به حرم هدیه داده شده است .

این موزه در بارگاه امام رضا (ع) در صحن کوثر واقع شده است .

هتل عاج رامسر نگین سفید مجموعه فرهنگی موزه ای شهدای رامسر

جدای از دریا و احساس شور انگیز آن می توانید در سفر به این عروس شهر های شمالی یک روز را اختصاص به بازدید از موزه عاج رامسر بدهید که که بیش از 300 اثر از عاج فیل ساخته هنرمندان شرق و جنوب شرقی آسیا و آفریقا را در خود جای داده است .

این موزه در رامسر ، خیابان شهید رجایی ، غرب هتل رامسر ، مجتمع فرهنگی موزه ای شهدای رامسر می باشد .

موزه آب یزد، یادگاری های سرچشمه حیات

این که همیشه دسترسی به آبی مناسب برای آشامیدن در اعصار مختلف امری حیاتی تلقی می شده امری واضح است اما این تکاپو برای داشتن مایع حیات در شهر های کویری بیشتر خود نمایی می نماید . در یزد موزه آب در بردارنده بنا ها و ابزاریست که مرتبط با حفر قنات ، اسناد و مدارک خرید و فروش آب و … می باشد .

این موزه تنها نام آب را یدک نمی کشد بلکه وجود یک کاریز با قدمت چند صد سال که از میان آن می گذرد تماشای این مکان را دلچسب تر می نماید .

موزه در شهر یزد ، خیابان امام ، شمال میدان امیر چخماق ، خیابان قیام واقع شده است .

عمارت کلاه فرنگی یادگارکریم خان زند در شیراز

موزه پارس یا عمارت کلاه فرنگی که در زمان کریم خان زند برای پذیرایی از مهمانان یا سفرای خارجی بنا شد اکنون به عنوان قدیمی ترین موزه استان فارس شناخته شده است .

این عمارت جدای از اینکه در باغ نظر شیراز بنا شده است زیبایی ظاهری بسیار دارد هم چنین مزار کریم خان زند نیز در این موزه واقع شده است . علاوه بر اشیای فلزی و سفالی ، انواع سکه ها و مهر ها ، آثار نقاشان مشهور زندیه مثل نقاشی کریم خان زند که در حال کشیدن قلیان بوده در این موزه نگهداری می گردد .

موزه در شیراز ، خیابان زند ، باغ نظر ، نزدیک ارگ کریم خان واقع شده است .

قلعه فلک الافلاک نماد خرم آباد

این قلعه که در زمان ساسانیان بنا شده است در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است و هر بیننده ای در نظر اول از عظمت این قلع 12 برجی در حیرت می ماند و قرار گرقفتن شهر زیر پای بینندگان لذت تماشای موزه را دو چندان نموده است . این کوشک که کاربردی نظامی حکومتی داشته است در سال 1354 بخشی از آن به موزه تبدیل شد تا این قلعه به جاذبه شهر مردمان مهربان بیفزاید .

این قلعه در مرکز شهر خرم آباد لرستان ، در خیابان امام این شهر واقع شده است .

خانه کرد عظیمترین موزه مردم شناسی ایران

خانه آصف یا عمارت کرد که در قلب بهشت غرب ایران یعنی سنندج واقع شده است یکی از عظیمترین موزه های مردم شناسی ایران است که در سه دوره صفوی ، قاچار و پهلوی تکمیل شده است می تواند در شناخت این قوم دلیر بسیار موثر باشد . نقش و نگار های این موزه زیبایی این اثر را که به روی عموم بازشده است بسیار زیاد نموده است .

این عمارت در خیابان امام خمینی سسندج واقع شده است .

موزه میراث روستایی گیلان پذیرای مسافران شمال کشور

این موزه که در سال 1384 آغاز به کار کرد در بین زیبایی های جنگل سراوان خوش درخشیده است . بوی خانه ای ساخته شده از چوب که همیشه در فیلم ها یا عکس های خانه های شمالی می بینیم در این موزه مشام شما را نوازش خواهد نمود . لحظات رویایی را با رفتن به این موزه تجربه خواهید کرد . بخش های مختلف این موزه فرهنگ و زندگی روستاییان شمال کشور را نمایش می دهد و با رفتن به این موزه می توانید از خرید صنایع دستی و خوردن غذا های خوشمزه شمالی بهرمند شوید .

نوای خوش موسیقی در موزه موسیقی اصفهان

خوراکی های خوشمزه این شهر ، بنا های تاریخی بسیار و هزاران جاذبه دیگر باعث شده همیشه اصفهان انتخابی به یاد ماندنی برای مسافران باشد .

اگر به این شهر قصد سفر دارید پیشنهاد می کنیم از موزه خاص موسیقی اصفهان دیدن کنید . این موزه که در سال 1394 بنا شده است 300 ساز موسیقی به همراه نحوه استفاده از این ساز ها را به نمایش گذاشته است . نوای هر یک از این ساز های گوش نواز تا مدت ها در یاد شما خواهد ماند .

موزه در اصفهان ، خیابان توحید میانی ، خیابان شهید قندی ، پلاک 74 واقع شده است .

موزه قاجار تبریز خانه پیشکار دوره قاجار

همان طور که از نام این موزه معین است این خانه متلعق به امیر نظام گروسی از پیشکاران دوره قاجار بوده است که مانند همه بنا های باقی مانده از این دوره داشتن آینه کاری های خاص و شیشه های رنگی ، حیاطی شبیه باغ با آبنما های زیبا این بنا را دلنشین نموده است . اشیا و وسایل قاجار در این موزه نگهداری می گردد .

این موزه در تبریز ، میدان حسن آباد ، بعد از خیابان شیخ

ایرانایرانگردیموزه

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

turkeyro.ir: ترکیه: سفر بقه سرزمین زیبایی ها، استانبول، آنتالیا، آنکارا، کوش آداسی

pariha.ir: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 37172

به "موزه های ایران، سفری متفاوت به دل تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه های ایران، سفری متفاوت به دل تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید