در مواقع ناراحتی چکار کنیم؟ (راهکارهایی برای رهایی از غم و اندوه)

به گزارش بلاگ پو، حتما برای شما نیز پیش آمده است که گاهی به شدت بی حوصله و اندوهگین شوید، به طوری که احساس بدی نسبت به همه چیز و همه کس داشته باشید. این احساسات به شرط آنکه طولانی و پایدار نباشند، طبیعی هستند. حال سوال این است که در مواقع ناراحتی چکار کنیم؟ چطور از این احساسات منفی رها شویم؟ در این مقاله به معرفی راهکارهایی برای رهایی از غم و اندوه می پردازیم.

در مواقع ناراحتی چکار کنیم؟ (راهکارهایی برای رهایی از غم و اندوه)

11 راه حل برای برطرف ناراحتی

1. ریشه یابی احساسات منفی

زمانی که احساسات و افکار منفی به سراغ شما می آیند، سعی کنید علت آنها را بیابید. از خود بپرسید علت این غم و اندوه چیست؟ چه چیزی باعث به وجود آمدن چنین احساساتی در من شده است؟ فکر کردن برای ریشه یابی احساسات منفی، می تواند در برطرف آن ها مؤثر باشد. زیرا اغلب اوقات می بینید که علت مهمی برای ناراحتی وجود ندارد.

اگر ناراحتی و غم ناشی از مسائلی جدی باشد، فکر کردن و سعی بر ریشه یابی آن ها می تواند راه حل مناسبی را پیش پای شما قرار دهد. پس زمانی که احساس غم گریبان گیرتان شد، به جای زانوی غم بغل کردن، به دنبال روش هایی برای برطرف آن باشید.

2. یاری خواستن از دوستان

ترس از قضاوت شدن همیشه مانعی اساسی برای درد دل کردن با دیگران است. البته این ترس تا حدودی به جا و منطقی به شمار می رود. زیرا افرادی هستند که از احساسات و صحبت های شما بر علیه تان استفاده می نمایند، اما اگر دوستی امین و مورد اعتماد دارید، برای برطرف غم های خود از او یاری بخواهید. کمترین یاریی که دوستی نزدیک و مورد اعتماد می تواند بکند، گوش دادن به حرف های شماست.

حداقل مزیت به زبان آوردن غم و اندوه و درمیان گذاشتن آن ها با دوستان، سبک شدن و بیرون ریختن احساسات منفی است. بنابراین مسائل و غم های خود را دوستان تان به اشتراک بگذارید. در مواقعی دوستان می توانند راه حل هایی هم برای رهایی از غم و اندوه شما پیشنهاد نمایند.

در مواقع ناراحتی چکار کنیم؟

3. گوش دادن به موسیقی

در مواقع ناراحتی به موسیقی های مورد علاقه خود گوش کنید. موسیقی علاوه بر آرامشی که ایجاد می نماید، می تواند شما را از دنیای اطراف جدا کند و برای دقایقی هرچند کوتاه، تمام مسائل را به فراموشی بسپارد. ناگفته نماند که بهتر است موسیقی ملایم و شاد را انتخاب کنید. گوش دادن به موسیقی خشن یا غم انگیز، ممکن است شرایط روحی شما را بدتر کند.

موسیقی مناسب می تواند احساس تنهایی را کم رنگ تر کند و شما را به همراه خود به سفر ذهنی چند دقیقه ای ببرد. همچنین می تواند با ایجاد احساس آرامش و شادی خلق و خوی شما را تغییر دهد و تا حدودی غم و اندوه را دور نگه دارد.

4. پیاده روی و استفاده از طبیعت

پیاده روی همیشه روشی مؤثر و قابل دسترس برای از بین بردن احساسات منفی بوده است. بنابراین اگر احساس کردید که غم و ناراحتی به سراغتان آمده، از جایی که در آن هستید بیرون بروید و دقایقی را به پیاده روی بپردازید. پیاده روی در پارک یا اماکن زیبا و دیدنی می تواند ذهن شما را پاک کند و اجازه رشد افکار منفی را ندهد.

طبیعت و حتی حیواناتی که در آن هستند، همگی در ایجاد احساس و انرژی مثبت نقش قابل توجهی دارند. به طور مثال فرض کنید در پارکی قدم می زنید که چشمتان به گنجشک یا گربه ای کوچک می افتد، تماشای پرواز گنجشک ها یا بازی گربه با توپی کوچک، می تواند از شادی بخش ترین لحظات باشد و تمام احساس منفی را از بین ببرد. پس در مواقع غم و اندوه، قدم زدن در بیرون از خانه و یا ملاقات از اماکن دیدنی را از قلم نیاندازید.

رهایی از غم و اندوه با استفاده از نوشتن

5. رهایی از غم و اندوه با نوشتن

نوشتن یکی از مؤثرترین کارهایی است که می تواند افکار و احساسات را در برابر دیدگان انسان قرار دهد. در واقع با نوشتن هر آنچه که در ذهنمان می گذرد، می توانیم افکار خود را منظم تر ببینیم. پس در مواقعی که احساس اندوه می کنید، تمام احساسات خود را به روی کاغذ بیاورید. همراه با نوشتن این افکار، سعی کنید علتی برای هر یک بنویسید.

با مشاهده احساسات خود و همچنین علت آن ها درمی یابید که بیشتر غم هایتان آنقدر که تصور می کردید عظیم و ناراحت نماینده نیستند. همچنین روشن و واضح دیدن ناراحتی ها، اغلب راه حل هایی مفیدتر را پیش رو می گذارد. کمترین مزیت نوشتن، مانند درد دل با دوستی امین، سبک کردن بار غصه هاست.

6. خواب و استراحت کافی

گاهی اوقات یک چُرت کوتاه می تواند خستگی ناشی از کار روزانه و تحمل فشارهای آن را برطرف کند. در نتیجه احساسات منفی نیز به راحتی با چرت زدن تا حدی برطرف می شوند. در حقیقت مواقعی هست که بدن احتیاج به ریکاوری کوتاهی دارد و پس از چند دقیقه خواب، دوباره شارژ می گردد و فرد احساس بهتری خواهد داشت.

از طرفی می دانیم که خواب با میزان تغییرات خلق و خو نسبت مستقیم دارد. مطالعات ثابت نموده است اختلالات خواب می تواند در تندخویی، زودرنجی و حتی افسردگی های خفیف تا شدید تأثیر زیادی داشته باشد. همچنین اختلالات خلق و خو می تواند موجب ایجاد غم و اندوه گردد. بنابراین خواب کافی به مدت 7 تا 9 ساعت در شبانه روز، یکی از راه های رهایی از غم و اندوه است.

7. انجام فعالیت های سرگرم نماینده

فعالیت هایی مانند نقاشی را برای فرار از روزمرگی، سرگرم کردن و بهبود حال خود انجام دهید. به خصوص در مواقعی که احساس ناراحتی می کنید، برای فراموش کردن ناراحتی ها و مسائل، بهتر است سراغ چنین فعالیت هایی بروید تا ذهنتان برای مدتی آرام گردد.

نقاشی یکی از بهترین فعالیت هاست. فواید نقاشی بر سلامت جسم و روح، پالایش افکار، زدودن غم و اندوه و… ثابت شده اند. فعالیت هایی دیگری مانند آشپزی، باغبانی و رسیدن به گل و گیاه خانه نیز از جمله فعالیت های سرگرم نماینده هستند.

8. تجدید خاطرات قدیمی

دیدن عکس های قدیمی معمولاً احساس خوبی را به دنبال دارد. می توانید عکس های قدیمی کامپیوتر، گوشی یا آلبوم خود را تماشا کنید و با یادآوری خاطرات خوش، احساسات بد را از خود دور کنید. مرور خاطرات و دیدن عکس های عزیزان حتماً لبخند بر لبهای تان خواهد آورد. حتی می توانید با دوستان قدیمی خود مجدداً ارتباط برقرار کنید و به ملاقاتشان بروید. ملاقات دوستان قدیمی و مرور خاطرات گذشته به همراه آن ها موجب از بین رفتن غم و اندوه خواهند شد. پیوستن به مردم و در جامعه بودن همیشه انرژی مثبت خاص خود را به دنبال دارد.

رهایی از غم و اندوه با خندیدن

9. رهایی از غم و اندوه با خندیدن

خندیدن یکی از روش های نادیده دریافت افکار منفی و ناراحتی هاست، اما شاید بگویید که با وجود مسائل چگونه می توان خندید؟ باید توجه داشته باشید که خندیدن همیشه انرژی مثبت مؤثری به دنبال دارد و حتی با وجود مسائل نیز ناراحتی ها را دور می نماید، پس سعی کنید بخندید. برای این کار می توانید چند ساعت از زمان خود را کنار دوستان و افراد شوخ طبع بگذرانید یا فیلم های طنز و استندآپ کمدی تماشا کنید. وقت گذراندن با دوستان به نظر روش بهتری است. زیرا علاوه بر تجدید ملاقات با دوستان و سپری کردن اوقات خوش در کنار آن ها، می توانید با حضور در اجتماع افکار و انرژی منفی را از خود دور کنید.

10. گریه کردن و پذیرش غم ها

هرگز سعی بر انکار ناراحتی های خود نداشته باشید. غم و اندوه هم مانند سایر احساسات، طبیعی و قابل احترام هستند. سعی کنید آن ها را بپذیرید و با تمام وجود حس کنید. سپس با انرژی کافی به دنبال راهی برای حل مسائل باشید. یکی از راه های پذیرش غم ها گریه کردن است. اگر احساس بدی دارید، گریه کنید و دردهای خود را بیرون بریزید. پس از تخلیه غم ها، تصمیمی جدی در ایجاد تغییر در زندگی خود بگیرید. تغییراتی هر چند کوچک اما مثبت در زندگی موجب ایجاد انگیزه، اعتماد به نفس و البته رهایی از غم و اندوه خواهد بود.

11. اولویت بندی مهم ترین ها

گاهی اوقات چیزهایی را که واقعا اهمیت دارند، فراموش می شوند. بنابراین در مواقع ناراحتی خوب فکر کنید که علت این ناراحتی چقدر اهمیت دارد؟ تا چه اندازه بروز این مشکل در زندگی شما مؤثر است؟ چه تغییراتی به دنبال خواهد داشت؟ با پاسخ به چنین سؤالاتی میزان اهمیت موضوع کاملاً روشن خواهد شد. چه بسا ممکن است علت ناراحتی، موضوعی بی اهمیت باشد. بنابراین مهم ترین مسائل زندگی خود را اولویت بندی کنید و برای عوامل بی اهمیت خود را آزار ندهید. گاهی اوقات تغییر زاویه دید می تواند از رنج و عذابی بی فایده جلوگیری کند.

سخن آخر…

همانطور که گفتیم غم و اندوه هم مانند خوشحالی، ترس، هیجان و سایر احساسات انسان طبیعی هستند. سرکوب کردن ناراحتی ها روشی برای فراموش کردن آنها نیست. این کار فقط موجب انباشته شدن احساسات بد می گردد و در نهایت می تواند مسائل حاد روحی و جسمی را در پی داشته باشد. پس به غم های خود احترام بگذارید و آن ها را بپذیرید. پذیرش این احساسات روشی مؤثر در برطرف آنهاست. البته اگر به طور مداوم احساس ناراحتی دارید به طوری که هر روز غم و اندوه را حس می کنید، بهتر است از یک روان درمانگر یاری بگیرید. گاهی این احساس می تواند نشانه ابتلا به افسردگی است. در این رابطه توصیه می کنیم مطلب افسردگی خفیف چیست؟ را مطالعه فرمایید.

نظر شما در رابطه با رهایی از غم و اندوه چیست؟ آیا تا به حال دچار چنین احساساتی شده اید؟ از چه روش هایی برای رهایی از آن ها استفاده نموده اید؟ پیشنهادی برای بهبود روش های ارائه شده در این مقاله دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر خوانندگان انگیزه به اشتراک بگذارید تا همه بتوانیم ناراحتی و اندوه را از خود دور کنیم.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

thailandro.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

asiaro.ir: آسیا رو: سفر به آسیا، جنوب شرقی آسیا، آسای مرکزی و خاورمیانه

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33584

به "در مواقع ناراحتی چکار کنیم؟ (راهکارهایی برای رهایی از غم و اندوه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مواقع ناراحتی چکار کنیم؟ (راهکارهایی برای رهایی از غم و اندوه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید