دماوند نشان بزرگی و استقامت ملت ایران است

به گزارش بلاگ پو، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: کوهنوردان، انسان های مقاومی هستند که در دشوار ترین شرایط به قله صعود می نمایند و حتماً یکی از ویژگی های آن ها، آزاده بودن است.

دماوند نشان بزرگی و استقامت ملت ایران است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز جمعه 29 تیر در مراسم سمپوزیوم دماوند 2018 (با تأکید بر ورزش های زمستانی) که به مناسبت صد و هفتاد و پنجمین سالگرد صعود یکی از کوهنوردان اتریشی به قله دماوند و با حضور سفیر اتریش در ایران و مدیران و نمایندگانی از ایران و اتریش در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار گشت، با بیان این مطلب اضافه نمود: بسیار خوشحالم که در این همایش به مناسبت سالگرد اولین صعود یک اروپایی به قله دماوند شرکت می کنم؛ مراسمی که به پاسداشت یک کوهنورد، دانشمند و محقق اتریشی که موفق به صعود به قله دماوند گشته، برگزار می شود.

او اضافه نمود: خوشبختانه روابط ایران و اتریش هم اکنون در سطح بسیار خوبی است و روابط دوستانه ای بین دو کشور در حال حاضر وجود دارد.

مونسان گفت: خوشحالیم که این روابط در چندصد سال گذشته ادامه داشته و امیدوارم همیشه ادامه داشته باگشت، من و مردم ایران وقتی اسم اتریش را می شنویم اولین چیزی که در ذهنمان متصور می شود، اتریش فرهنگی خصوصاً موسیقی اتریش است. هنر و فرهنگ موجب نزدیکی ملت ها می شود، هنرمند مهربانی، مؤدت، دوستی، صلح و درمجموع زیباترین مفاهیم بشری را در قالب هنر به هم نوعان خودش منتقل می نماید.

مونسان گفت: مردم ایران نیز مردمی هستند که در ساخت تمدن بشری نقش داشته اند و رد پای تمدن بشری در ایران به 10هزار سال پیش بازمی شود. قدیمی ترین اثر موزه ای ما به بیش از 800هزار سال پیش بازمی شود. مردم ایران نیز در طول تاریخ همواره مردمانی مهمان دوست، هنرمند و هنردوست بوده اند.

او اضافه نمود: هنرمندان، شعرا و نویسندگان بزرگی در ایران پرورش یافته اند، ما همیشه به بهتر گشتن زندگی همه بشریت کمک نموده ایم، نمادهای متعددی را در ایران داریم، دماوند نشان بزرگی و استقامت ملت ایران است و خلیج فارس نشان بزرگ منش بودن مردم ایران است، ایرانیان در طول چند صد سال گذشته هیچ گاه هیچ جنگی را شروع ننموده اند، همیشه با مهربانی و دوستی در کنار همسایگان خود بوده اند.

کوشش برای ثبت جهانی دماوند از سوی ایران

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: حدود یک سال و نیم پیش در همین تالار نمایشی با عنوان پل به یادبود یکی از شاعران اتریشی و مترجم اشعار حافظ برگزار گشت که در همان نمایشگاه سفیر اتریش درباره این رویداد و مراسم صحبت کرد. در حال حاضر در حال تهیه پرونده ای با موضوع دماوند هستیم تا این کوه و منظر آن ثبت جهانی شود.

او اضافه نمود: دماوند به عنوان یک کوه مقدس و یک کوه که پر از رمز و راز شناخته گشته است و در طول تاریخ اقوام مختلف از این کوه بهره برده اند. ما به دنبال این هستیم تا با ثبت جهانی این کوه بتوانیم آن را به شکل بهتری محافظت کنیم، این پرونده در حال حاضر مطالعاتش به انتها رسیده و پیش بینی می کنیم یکی از بهترین پرونده های طبیعی ایران باگشت که ثبت جهانی خواهد گشت، از این رو از همه دستگاه ها و نیز جوامع محلی درخواست داریم تا در حفاظت و صیانت از این کوه باشکوه ما را یاری نمایند.

طالبیان اضافه نمود: سال 2018، سال دوستی ایران و اتریش است، اگر نگاهی به روابط فرهنگی و دوستانه ایران و اتریش داشته باشیم پی خواهیم برد که از زمان صفویه این ارتباط دوستانه و فرهنگی برقرار بوده است. اتریشی ها در حوزه های مختلفی در ایران مشارکت داشته اند و ایرانی ها نیز در حوزه های فرهنگی در اتریش فعالیت هایی دارند که توجه به این فعالیت ها در صد و هفتاد و پنجمین سالروز صعود یک کوهنورد اتریشی به دماوند، شصتمین سالگرد فعالیت بنیاد فرهنگی اتریش در ایران و صد و شصت و پنجمین سالروز روابط دیپلماتیک ایران و اتریش از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون میراث فرهنگی کشور اضافه نمود: امیدوارم با توجه به نام بلند دماوند که امروز به این خاطر اینجا گردهم آمده ایم، روابط دوستانه ایران و اتریش بیش از گذشته محکم تر و استوارتر باگشت.

پیام همدلی، حاصل همکاری کوهنوردان ایران و اتریش

اشتفان شولتز سفیر اتریش در ایران نیز در ایران مراسم در سخنانی با اظهار خرسندی از برگزاری این مراسم و قدردانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خاطر میزبانی از این رویداد گفت: از حضور آقای مونسان در این مراسم بسیار سپاسگزارم.

او اضافه نمود: حضور کوهنوردهای ایران و اتریش در این مراسم نشان دهنده وحدت و تعامل و کنار هم بودن دو کشور ایران و اتریش است و نشانه ای از همدلی آن ها در خصوص حفظ دستاوردهای هسته ای در مسیری مبتنی بر فرهنگ جدید تعامل بین ایران و اتریش است.

سفیر اتریش در ایران ادامه داد: سمپوزیوم دماوند 2018 یکی از بزرگ ترین اتفاقات فرهنگی بین دو کشور است که البته سابقه روابط فرهنگی بین ایران و اتریش به 500 سال پیش بازمی شود.

شولتز در ادامه گفت: تشکر ویژه ای دارم از فدراسیون کوهنوردی ایران، انجمن فرهنگی اتریش، بنیاد طبیعت اتریش و مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که این فرصت برای ما به وجود آمده و خوشبختانه کوشش های آن ها باعث گشته است تا این رویداد در سال میلادی جاری برگزار شود.

او اضافه نمود: بسیار خرسندم که اعلام کنم که با کمک فدراسیون کوهنوردی ایران و اتریش، مرکز آموزش کوهنوردی در اتریش با تمرکز بر امداد کوهستانی تشکیل گشته است، ضمن این که همکاری در زمینه گیاهان دارویی بر اساس یک تفاهم نامه بین چهار دانشگاه اتریشی و یک دانشگاه از ایران صورت می گیرد، در کنار این ها نیز دوره تحصیلی مشترک با موضوع گردشگری پایدار با همکاری یکی از مؤسسات اتریشی شروع خواهد گشت.

شولتز گفت: ایران زیباتر از یک کشور است، ایران کشوری با سابقه تاریخی و تمدنی است که سابقه آن به هزاران سال پیش بازمی شود، فرصت ها و سرمایه های فوق العاده ای که ایران در حوزه گردشگری دارد می تواند کمک بزرگی به اشتغال زایی کند و توجه به بخش های گردشگری، شهرسازی، حمل ونقل و... در ایران می تواند برای یک میلیون جوان شغل ایجاد کند. اتریش آمادگی خود را به منظور توسعه قابلیت های گردشگری در منظر گردشگری به صورت پایدار و پشتیبانی از فرهنگ محلی و ساکنان اطراف کوه ها از جمله دماوند اعلام می نماید که این مهم می تواند توسعه و رونق اقتصادی را نیز به دنبال آورد.

سفیر اتریش در ایران اظهار داشت: در 9 مرداد امسال تعدادی از کوهنوردان ایرانی و اتریشی قصد دارند در برنامه ای مشترک به قله دماوند صعود نمایند و با این حرکت ورزشی و فرهنگی خود نشان می دهند که ایران و اتریش به تمام تعهدات خود در زمینه های مختلف پایبند هستند. همکاری ایران و اتریش در سمپوزیوم دماوند 2018 پیام تقویت همکاری های فرهنگی ایران و اتریش را منتقل می نماید.

کوه ها، سرمایه ای جهانی

رئیس انجمن فرهنگی اتریش نیز در این مراسم در سخنانی گفت: همان طور که می دانید در اتریش کوه های زیادی وجود دارد که این کوه ها مکانی برای شادی و ورزش هستند و درعین حال این کوه ها می توانند بستری برای امرارمعاش ساکنان و بومیان اطراف این آن ها است.

او گفت: کوه ها ازنظر بین المللی نیز دارای اهمیت است، کوه سرمایه ای جهانی است و یک سرمایه مشترک برای همه ما است که در کره خاکی زندگی می کنیم و همه ما در صیانت از این کوه نقش داریم لذا همکاری ها و تقویت تعامل بین کشورهای شرق و غرب برای صیانت از کوه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران نیز در این مراسم در سخنانی گفت: برای فدراسیون کوهنوردی ایران باعث افتخار است که میزبان این سمپوزیوم است و خوشحالیم که این سمپوزیوم با صد و هفتاد و پنجمین سالگرد صعود کوهنورد اتریشی به قله دماوند برابر گشته است و اطمینان درام برگزاری این سمپوزیوم می تواند به تقویت همکاری های فرهنگی بین ایران و اتریش کمک کند.

او با اشاره به سابقه صعود به قله دماوند اضافه نمود: سوابق و مطالعات نشان می دهد، اولین صعود به قله دماوند به 1000 سال پیش بازمی شود. بااین حال و علی رغم صعودهای مکرر در طول سال های مختلف اما جذاب ترین صعود به دماوند، صعود یک کوهنورد اتریشی در 175 سال پیش است که در صعود به این قله توانست گونه های گیاهی را نیز از این کوه جمع آوری کند.

یکی از کوهنوردان اتریشی موفق به صعود قله دماوند نیز در این مراسم در سخنانی کوتاه گفت: برای من همیشه باعث افتخار است که به ایران سفر کنم، البته من سه سال پیش به ایران سفر نموده و به منطقه ای رفتیم که پوشیده از برف بود.

او اضافه نمود: دیروز هم بار دیگر فرصت پیش آمد که به ایران سفر کنیم و به همراه یک گروه کوهنوردی به یکی دیگر از کوه های ایران رفتیم که خوشبختانه استقبال خوبی از ما گشت و از این که در ایران هستم و از نزدیک شاهد مهمان نوازی مردم ایران هستم خوشحالم.

در ابتدای این مراسم فیلمی از صعود یک گروه کوهنورد اتریشی و ایرانی به قله دماوند پخش گشت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین بعد از انتها این سمپوزیوم به همراه سفیر اتریش در ایران از نمایشگاه عکس کوهنوردان ایرانی و اتریشی صعودنماینده به قله دماوند که در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزارگشته است، بازدید به عمل آمد.

منبع: chtn.ir
انتشار: 3 شهریور 1397 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 220

به "دماوند نشان بزرگی و استقامت ملت ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دماوند نشان بزرگی و استقامت ملت ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید