دوره سیزدهم منتظر تغییرات اساسی باشید، نقدی بر خواص کم توجه
به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می گردد که اضافه شدن بخش ویژه موسیقی دستگاهی ایران در کنار برگزاری 2 بخش حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی و بخش موسیقی کلاسیک ترکیب اجرای روزهای گذشته این دوره از جشنواره را تشکیل می داد. این در حالی است که بحران مخاطب همچنان پاشنه آشیل این دوره از جشنواره موسیقی جوان است که با وجود تمام کوشش های انجام شده از سوی ستاد برگزاری جشنواره هنوز به چارچوب مناسب و تاثیرگذاری نرسیده و این گمان می رود که گویا بدنه تخصصی حوزه موسیقی در حوزه های پژوهشی و دانشگاهی منفعل از هر زمان دیگری خود را ملزم به شنیدن یا دیدن آثار شرکت کننده نمی داند.

پس از برگزاری بخش موسیقی نواحی جشنواره در فرهنگسرای نیاوران تهران، از روز سه شنبه ششم شهریور شرکت نمایندگان بخشی موسیقی ایرانی در گروه های سنی الف، ب و ج آثار خود را در تالار رودکی تهران ارائه داده و به رقابت با یکدیگر پرداختند. در این بخش هنرمندان شرکت نماینده در حوزه های سازی تار، سنتور، کمانچه، آواز، نی، عود، قانون و سه تار به اجرای آثارشان در حضور هیات داورانی متشکل از هنرمندان صاحب نام موسیقی کشورمان پرداختند. البته در این دوره غیر از بخش حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی، بخش جدیدی با عنوان بخش ویژه موسیقی دستگاهی اضافه گردیده بود که با توجه به حضور هنرمندان مستعد و صاحب ذوق در عرصه موسیقی ایرانی توانست به عنوان یک بخش پرطرفدار از نگاه داوران لقب بگیرد به طوری که بسیاری از آنها از این بخش به عنوان مقدمه ای در جهت تغییرات اساسی در حوزه محتوایی جشنواره طی دوره های بعد یاد کردند.
اما پس از برگزاری این دو بخش که همچنان از بحران مخاطب تخصصی حوزه موسیقی در بخش های دانشگاهی و پژوهشی رنج می برد، شروع بخش موسیقی کلاسیک جشنواره بود که هنرمندان شرکت نماینده در سه گروه سنی آثارشان را در حوزه های سازی ویولن، ویولا، گیتار، ویولنسل، پیانو، فلوت، کلارینت، ابوا، هورن پیش روی هیات داوران قرار دادند. این بخش نیز همانند سایر بخش های دیگر جشنواره در شرایطی برگزار گردید که هیات داوران تمرکز زیادی روی نحوه ارائه آثار شرکت نمایندگان داشته و کوشش می کردند تا هنرجویان ضمن حضور در یک رقابت موسیقایی، شرایط اصولی و تکنیکی اجراهای زنده را در پروسه ای کوتاه مدت آموزش ببینند.
به امید حمایت های دولتی برای جلب مخاطب
پدرام فلسفی عضو هیات داوران بخش نوازندگی گیتار در مصاحبه با خبرنگاران پیرامون کم و کیف برگزاری بخش موسیقی کلاسیک جشنواره و فعالیت های آینده برگزیدگان آن بعد از برپایی مراسم اختتامیه شرح داد: من تصور می کنم این دغدغه ای که شما از آن صحبت می کنید نه تنها دغدغه شرکت نمایندگان، بلکه دغدغه طراحان، هیات داوران و مسئولان برگزاری جشنواره هم هست. منتها از آنجایی که همواره کمترین بودجه ها در دولت به بخش هنری اختصاص پیدا می نماید بنابراین نمی توان آنچنان به آینده برگزیدگان امیدوار بود. به هر حال همه می دانیم یکی از بزرگترین مسائل بودجه است که باید پذیرفت در صورت فقدان آن کاری نمی توان پیش برد. با این حال به اعتقاد من بهترین راه حمایت برای هنرمندانی که برگزیده این جشنواره می شوند آماده سازی برای اجرای زنده رپرتوارهایی که در جشنواره برای آنها مقام کسب نموده اند، به عبارتی اگر بتوانیم برای این هنرمندان شرایط مناسبی را برای برگزاری کنسرت در طول سال فراهم کنیم قطعا به شرایط مطلوبی خواهیم رسید.
وی ادامه داد: من با هنرجویانی که در ارتباط هستم کوشش می کنم تا به سهم خودم برنامه ریزی های شخصی را برای حمایت از هنرمندان شرکت نماینده انجام دهم، اما این حمایت ها قطعا در اندازه حمایت یک ارگان دولتی تاثیرگذار نیست. به همین منظور من بازهم پیشنهاد می کنم که اگر برای دوستان این امکان وجود دارد، بودجه هایی را برای کارهای هنری اینچنین کنار گذاشته و هنرمندان برگزیده جشنواره های ارزشمندی چون جشنواره موسیقی جوان را تحت نظر خود قرار بدهند. من حتم دارم برگزاری کنسرت برای این هنرمندان قطعا برای این هنرمندان جوان موثر و دربرگیرنده شرایط و انرژی بهتری در جهت فعالیت های آینده شان خواهد بود. البته متاسفانه حضور کم تعداد مخاطبان در تالار کم ظرفیتی چون رودکی نشان دهنده این نکته است که از سوی ارگان های دولتی با وجود لطفی که در برگزاری جشنواره داشته ،اما کوشش آنچنانی برای جلب مخاطب نمی نماید. این یکی از نکات مهم جشنواره موسیقی جوان است که باید برای پرکردن سالن ها نیز در کنار حمایت های معنوی و مادی دیگر اقدامات موثری را انجام دهد.
این نوازنده گیتار با ابراز خرسندی از ارتقای سطح کیفی آثار شرکت نماینده در بخش موسیقی کلاسیک اظهار کرد: من از سال اول برگزاری جشنواره موسیقی جوان به عنوان داور حضور داشتم و باید بگویم در این دوره از جشنواره شاهد ارتقا سطی کیفی بودم که برایم جالب توجه بود. اما سال جاری من با صحنه ای روبرو شدم که نه تنها از نظر سطح صعودی مسابقه بسیار زیاد بود بلکه واقعا خارج از تصورم بود. ما سال جاری در گروه سنی الف شاهد برگزاری یکی از بهترین دوران بودیم که قطعا کار ما را در قضاوت سخت خواهد نمود. به هر حال امیدوارم فضای برگزاری جشنواره موسیقی جوان به سمتی راهنمایی گردد که ما شاهد حضور شرکت نمایندگان خارجی در یک رویداد بین المللی باشیم.
برای دوره بعد اگر باشم، ایده های متفاوتی دارم
هومان اسعدی دبیر دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم که کوشش نموده طی ادوار مختلف برگزاری این رویداد، فضای علمی و پژوهشی موثری را برای یک رویداد تخصصی فراهم کند در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به کوشش های انجام گرفته ستاد جشنواره برای برگزاری موثر این رویداد شرح داد: خوشبختانه آثار به صحنه رفته در دوره دوازدهم نسبت به دوره های قبل از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار بود. ما در این دوره بخش جدیدی با عنوان بخش ویژه موسیقی دستگاهی را نیز اضافه کردیم که با توجه به حضور هنرمندان جوان در عرصه تک نوازی خلاق شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودیم که به طور حتم در دوره های آینده از این اتفاقات استفاده های بهتری خواهیم کرد. از سوی دیگر تفکیک برگزاری مراسم اختتامیه بخش موسیقی نواحی از سه بخش دیگر جشنواره هم کار ما را تا مقداری سبک تر و باعث شد که ما با تمرکز بیشتری نسبت به برگزاری این بخش مهم اقدام کنیم. در مجموع می توان گفت با در نظر دریافت نقاط قوت و ضعف ما جشنواره خوبی را برگزار کردیم که امیدوارم در دوره های آتی نیز استمرار پیدا کند.
دبیر جشنواره ملی موسیقی جوان درباره بحران مخاطبان جشنواره نیز بیان نمود: ما در ستاد برگزاری جشنواره آنچه در توان داشتیم به کار گرفتیم که وضعیت مخاطب جشنواره بهتر از این شرایط باشد. البته برای من هم واقعا سئوال است که چرا ما باید این چنین شاهد کمبود مخاطب به ویژه مخاطب تخصصی جشنواره باشیم. به هر حال من مدرس اتنوموزیکلوژی در دانشگاه های مختلف هستم و در کمترین شکل ممکن انتظار داشتم که لاقل آن دسته از دانشجویانی که موضوع انتها نامه آنها مرتبط با موسیقی نواحی است، در اجراهای بخش موسیقی نواحی حضور داشته و با هنرمندان و داوران به مصاحبه بپردازند. اما متاسفانه در این مدت فقط تعداد محدودی از اهل فن در بخش های مختلف جشنواره حضور پیدا کردند. جالب اینکه این جشنواره تقویم زمانی روشنی دارد که همه از برگزاری آن آگاه هستند . به همین واقعا نمی دانم دلیل این کمبود مخاطب چیست؟ شاید فضای جامعه هم بی تاثیر نباشد.
اسعدی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تغییرات احتمالی سیاست های دوره بعد جشنواره عنوان نمود: من هنوز نمی توانم درباره سیاستگزاری های جشنواره آینده صحبت کنم، ولی قطعا با اضافه شدن بخش ویژه موسیقی دستگاهی که امتحان خود را به خوبی پس داد، این امکان وجود دارد که برگزارنمایندگان جشنواره تغییرات بنیادینی را در جشنواره های دوره بعد اعمال نمایند تا با این رویکرد بتوان با پر رنگ کردن عنصر خلاقیت برخی از بخش های جشنواره را از حالت مدرسه ای خارج کرد.
وی در انتها با اشاره به مذاکراتی که چندی پیش با مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر داشته ، بیان نمود: چند وقت پیش شهرام صارمی با من تماس گرفت و بیان کرد که ستاد جشنواره آمادگی همکاری با ستاد جشنواره موسیقی جوان برای حضور برگزیدگان جشنواره در ایام برگزاری جشنواره موسیقی فجر است که فکر می کنم جزییات آن پس از برگزاری جشنواره جوان تعیین خواهد شد.
مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره موسیقی جوان که طی روزهای گذشته به دبیری هومان اسعدی توسط انجمن موسیقی ایرانی و همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد رودکی و بنیاد آفرینش های هنری نیاوران تهران میزبان علاقه مندان موسیقی بود، ساعت 20 روز یکشنبه 18 شهریور در تالار وحدت تهران برگزار می گردد.
منبع: خبرگزاری مهرbanima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما
chinaro.ir: مجله گردشگری چین، سفر به پکن، شانگهای هانگزو