رابطه ورزش و سرطان

به گزارش بلاگ پو، سرطان ترسناک ترین بیماری در بین همه بیماری ها بوده و بیشتر واژه سرطان مترادف با مرگ، درد، بد شکلی و وابستگی در نظر گرفته می گردد. سرطان مسئله ای است جهانی که افراد را بدون توجه به نژاد، سن، شرایط اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی متاثر می سازد. با پیشرفت تدریجی سرطان برآورد می گردد که تا سال (2020)میلادی

رابطه ورزش و سرطان

رابطه ورزش و سرطان

سرطان ترسناک ترین بیماری در بین همه بیماری ها بوده و بیشتر واژه سرطان مترادف با مرگ، درد، بد شکلی و وابستگی در نظر گرفته می شود. سرطان مسئله ای است دنیای که افراد را بدون توجه به نژاد، سن، شرایط اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی متاثر می سازد. با پیشرفت تدریجی سرطان برآورد می شود که تا سال (2020)میلادی حدود (15)میلیون مورد نو سرطان در دنیا شناسایی شده و (10)میلیون مرگ بر اثر سرطان رخ می دهد. سرطان گروهی گسترده از بیماری ها، (بالغ بر 200 بیماری)، را شامل می شود که سرطان سینه یکی از مهم ترین آن هاست.

امروزه سرطان سینه مهم ترین عامل نگران نماینده سلامتی در زنان است؛ زیرا، شایع ترین نوع سرطان در میان زنان بوده و در کشورهای غربی حدود یک سوم از کل سرطان های زنان را تشکیل می دهد. در حقیقت، (2 تا 3)میلیون از (9)میلیون جمعیت سرطانی در ایالات متحده را زنان با تاریخچه از سرطان سینه تشکیل می دهد. سرطان سینه دومین عامل مرگ و میر دربین سرطان هست. با این حال، در(10 الی 15)سال اخیر به دلیل عواملی متعدد مانند بهبود کنترل سرطان و برنامه های درمانی موثر مقدار مرگ و میر ناشی از این سرطان حدود (3/2%)کاهش یافته است.

بر پایه مطالعات اپیدمیولوژیکی که در بین جوامع مختلف انجام شد، سن، موقعیت جغرافیایی، شرایط اجتماعی-اقتصادی، رویدادهای فراوری مثلی (شروع قاعدگی، حاملگی، تغذیه نوزاذ و پستان مادر)، مصرف هورمون ها با منشاء بیرونی (هورمون درمانی، خوردن داروهای ضد بارداری)، عوامل خطرزای شیوه زندگی (مصرف الکل، سوء تغذیه، چاقی و عدم فعالیت بدنی)، تراکم، رادیوگرافی، غدد پستانی، تاریخچه از بیماری خوش

خیم سرطان سینه، اشعه الکترومغناطیسی، چگالی استخوان، میزان سطوح پرولاکتین و فاکتور رشد شبه انسولین، شیمی درمانی و هم عوامل ژنتیکی به اسم عوامل شناخته شده و خطرزای سرطان معرفی گردید.

در ایران سرطان سومین عامل مرگ و میر به تعداد می آید. در این میان سرطان سینه (32%)از موارد سرطان های زنان و اولین عامل دلیل مرگ زنان (45) ساله را تشکیل می دهد. سرطان سینه یکی از مسائل مهم سلامتی زنان ایرانی است که در حال افزایش است. مقدار بروز خالص این بیماری کمابیش (20)مورد نو به ازای هر (100)هزار نفر است و از آنجایی که حدود (30) میلیون زن در ایران وجود دارد، بنابراین، سالانه حدود (6)هزار مورد نو سرطان در زنان شناسایی شده و کمابیش از هر (10)زن ایرانی یک نفر احتمال ابتلا به سرطان را خواهد داشت و این مساله اهمیت تشخیص، آنالیز و کنترل این بیماری را در ایران نشان می دهد.

پیش از آنکه سرطان قابل تشخیص شود؛ نزدیک به یک میلیون سلول که معادل توموری یک سانتیمتری است، به وجود آمده است. سلول ها از راه متاستاز (توسعه باکتری یا سلول های بدن از یک قسمت بدن به بخش دیگر) از تومور بدخیم جدا گشته و به دیگر منطقه ها بدن حمله کرده و می تواند سرطان نو را در آنجا به وجود آورد. گرچه بیشتر سلول های سرطانی از طریق سیستم ایمنی از بین می فرایند، تنها یک سلول سرطانی برای جایگزینی در محلی دیگر و پیدایش یک سرطان نو کافی است. در مقابل، تومورهای خوش خیم به دیگر بافت ها هجوم نمی برند، آنها می توانند با فعالیت های طبیعی بدن تداخل نمایند؛ اما، به ندرت سبب مرگ می شوند.

ورزش و سرطان

یکی از مهم ترین تاثیرهای سیستم دفاعی بدن انسان مشخص عوامل مهاجم و حفظ بدن در برابر آن است. از دیگر تاثیرهای مهم آن کشف و از بین بردن سلول های سرطانی (تومورها) است. به تازگی محققان به این نتیجه رسیده اند که اثرات ایمونولوژی (دفاعی) با ورزش در بیماری های سرطانی تاثیر می گذارد. با مطالعات اخیر ثابت شده که تعداد افرادی که ورزش می نمایند، به ویژه بانوان کمتر به سرطان مبتلا می گردند. زنانی که از دوران جوانی به ورزش پرداخته اند در مقایسه با زنانی که هیچ تحرکی ندارند، در برابر پیشرفت انواع سرطان غیرجلدی با خطری کمتر رو به رو هستند. در مطالعات صورت گرفته فعالیت جسمانی هر فرد با شغل وی ارزیابی شد و چنین تشخیص داده شد: مردانی که دارای مشاغل بدون تحرک می باشند، نسبت به مردانی که دارای مشاغل با فعالیت بدنی هستند، به مقدار (1/6)برابر بیشتر در برابر خطر سرطان روده بزرگ قرار دارند.

در تحقیقی دیگر درباره تاثیر ورزش دوران دانشگاه چنان ارزیابی کرده اند: زنانی که در طول سالیان تحصیل در دانشکده بی تحرک بوده اند، در مقایسه با دانشجویان ورزشکار، (2/5)برابر بیشتر با خطر سرطان دستگاه فراوری مثل و (1/8)برابر بیشتر با خطر سرطان سینه روبه رو هستند و مکانیسم دفاعی آن احتمالاً هورمونی می باشد که به کاهش تحریکات استروژنی ناشی از ورزش بستگی دارد.

و بالاخره محققان، آمادگی جسمانی و شنا را به دلیل کشش و تقویت عضلات کمربند شانه ای به منظور جلوگیری از سرطان سینه توصیه می نمایند.

تاثیر ورزش در سرطان

ورزش تقویت سیستم ایمنی در بیماران سرطانی را سبب می شود. بنابر گزارش پژوهشگران کره ای، انجام حرکات ورزشی ساده می تواند سیستم ایمنی بیمارانی که به دلیل سرطان معده عمل جراحی شده اند را تقویت کند. مطالعه بر روی (25)بیمار که عمل جراحی خارج نمودن تومورهای معده را انجام داده بودند، نشان داد عملکرد ایمنی بدن افرادی که (2)روز پس از عمل انجام حرکات ورزشی را شروع کرده بودند، قوی تر از اشخاصی بود که ورزش نکرده بودند.(2)هفته پس از عمل جراحی تعداد سلول های ضد

سرطان در افرادی که ورزش کرده بودند، به نحو چشمگیری بیشتر از دیگران بود. سلول های ضد سرطان یا قاتل به سلول های سرطانی حمله کرده به برطرف عفونت یاری می نمایند. دکتر یانگ مونا و همکارانش از دانشگاه اینجو در شمی کویانگر، یک گروه (17)نفره از بیماران را آنالیز کردند. این بیمار (2)روز پس از جراحی در حالی که روی تخت دراز کشیده بودند، انجام حرکات ساده ورزشی را شروع کردند. همچنینی، از زمانی که توانستند راه بفرایند انجام حرکات ورزشی دوچرخه ثابت را به تعداد (5)بار در هفته شروع کردند. محققان به منظور آنالیز تغییرات به دست آمده در تعداد سلول های قاتل چندین نمونه خون از بیماران گرفتند. نتایج تحقیقات حاکی از آن بود که هفته اول پس از جراحی تعداد سلول های قاتل در هر گروه کاهش یافت. اما در هفته دوم سلول های قاتل در بیمارانی که ورزش می کردند، به شرایط موفقیت آمیز اول بازگشت. ولی، در افرادی که ورزش نمی کردند، فرایند نزولی سلول ها همچنان ادامه داشت. البته، به مرور زمان تعداد سلول های قاتل در همه این بیماران افزایش پیدا کرد.

به گفته دکتر مونا به دلیل این که عملکرد ضعیف سیستم ایمنی تقویت سلول های سرطانی را موجب می شود، انجام حرکات ورزشی برای تقویت سیستم ایمنی دارای اهمیت است. طبق تحقیقات صورت گرفته، بیمارانی که دارای مقدار بالای سلول های قاتل بودند، مدت زمان بسیار طولانی تری نسبت به دیگران بدون توسعه دوباره سرطان می توانند زندگی نمایند. البته، عواملی چون تغذیه و سرطان درمانی در این میان تاثیر دارند؛ اما، می توان گفت: ورزش یکی از موثرترین شیوه های تقویت سیستم ایمنی بیماران سرطانی است.

نتایج مطالعه دانشمندان اسپانیایی نشان می دهد زنان نجات یافته از سرطان سینه که به انجام فعالیت های ورزشی می پردازند، سلامت بدنی و کیفیت زندگی بهتری دارند. به گزارش رویترز این محققان با مطالعه روی (16)زن که در گروه شاهد فعالیتهای معمولی داشتند و در گروه دوم به مدت (90)دقیقه ورزش می کردند، دریافتند کیفیت زندگی زنانی که ورزش می نمایند، بسیار بهتر بوده و سلامت دستگاه قلبی و ریوی این زنان هم بهبود یافت. افزون بر این زنان قدرت و توان عضلانی خود را به دست آوردند. به گفته این محققان این تحقیقات روی بیماران سرطانی و نجات یافتگان از سرطان، تاثیر مفید برنامه های ورزشی را نشان می دهد.

یک برنامه منظم ورزشی میانه با پیاده روی، آمادگی جسمانی و مقدار هموگلوبین خون را در زنانی که پس از جراحی سرطان پستان اشعه درمانی می شوند، بهبود می بخشد. به نوشته رویترز، محققان دانشگاه میشیگان معتقدند ورزش های ایروبیک در زمان بازتوانی و پس از شیمی درمانی به حفظ سلول های قرمز خونی و هموگلوبین یاری می نماید. این محققان با آنالیز روی زنانی که عمل جراحی سرطان سینه انجام داده بودند و پس از آن برای ادامه درمان به مدت (5)روز در هفته و تا (7)هفته اشعه درمانی می شدند و ارزیابی زنانی که به طور اتفاقی ورزش های ایروبیک انجام می دادند، دریافتند مقدار هموگلوبین و سلول های قرمز خونی در خون زنانی که برنامه های ورزشی نداشتند کاهش پیدا کرده بود، ولی در افرادی که ورزش های آیروبیک انجام داده بودند، مقدار این مواد در خون شان بالاتر بود. در این ورزش از این بیماران خواسته شد تا به مدت (20 تا 45)دقیقه و (3 تا 5)روز در هفته و در مدت (7)هفته اشعه درمانی، پیاده روی نمایند.

بر اساس تحقیقات پژوهشگران اتریشی، دوندگان دو ماراتن بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست (ملانوما) هستند. به گزارش رویترز، محققان اتریشی با آنالیز (210)دونده دوی ماراتن (19 تا 71)سال و پیگیری آنها به مدت (10)سال از ملانوما دریافتند تغییرات پوستی که نشانه افزایش خطر ابتلا به ملانوما است، در دوندگان دو ماراتن بیشتر است. به گفته این محققان، دوندگان مسافت های طولانی باید از کرم های ضد آفتابی استفاده نمایند که پوشش کافی داشته و مقدار قرار گرفتن بدن خود در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید را کاهش دهند. ممکن است سرکوب قدرت ایمنی بدن در نتیجه تمرینات شدید به اسم یک عامل بالقوه در بروز ملانوما باشد.

براساس تحقیقات دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی سرطان لیون فرانسه، (4)ساعت ورزش در طول روز افراد را از ابتلا به بیماری سرطان روده محافظت می نماید. به نقل از خبرگزاری رویترز، درجا زدن در اطراف پارک، شنا کردن و یا انجام روزانه یک ساعت ورزش می تواند خطر سرطان روده را کاهش دهد.

حتی، تمیز کردن خانه و یا دو ساعت فعالیت شدید می تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان بسیار مؤثر باشد. تحقیقات این پژوهشگران روی (413)هزار نفر در (10)کشور اروپایی نشان می دهد افرادی که به مقدار بسیار ورزش می نمایند، (22)درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند و این خطر در افرادی که مبتلا به تومور سمت راست روده بزرگ هستند، (35)درصد کمتر است.

منبع:دنیای سلامت تعداد 48

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 54971

به "رابطه ورزش و سرطان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه ورزش و سرطان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید