راتکلیف از پذیرش سمت مدیر اطلاعات ملی آمریکا انصراف داد

به گزارش بلاگ پو، گزینه پینشهادی رئیس جمهور آمریکا برای تصدی سمت مدیر اطلاعات ملی این کشور آدینه از پذیرش این سمت انصراف داد.

راتکلیف از پذیرش سمت مدیر اطلاعات ملی آمریکا انصراف داد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا آدینه در توئیتر اطلاع داد جان راتکلیف که چند روز قبل تر به عنوان گزینه سمت مدیر اطلاعات ملی آمریکا معرفی شده بود از پذیرش این سمت منصرف شده است.

ترامپ در حساب کاربری اش در توئیتر مدعی شده رسانه ها رفتار بسیار غیرمنصفانه ای با راتکلیف داشته اند و او تصمیم گرفته که فعلاً به عنوان نماینده مردم تگزاس در کنگره باقی بماند.

رئیس جمهور آمریکا گفته که به زودی گزینه اش برای تصدی این سمت را معرفی خواهد نمود.

راتکلیف قرار بود جایگزین دنی کوتس گردد که ارزیابی های اطلاعاتی او تعارض های زیادی با دیدگاه های ترامپ داشت. رسانه های آمریکا هدف ترامپ از انتصاب راتکلیف را به کنترل درآوردن دستگاه های اطلاعاتی آمریکا عنوان نموده بودند.

روزنامه واشنگتن پست چند روز پیش نوشته بود ترامپ با انتخاب جان راتکلیف برای ایفای نقش به عنوان مدیر اطلاعات ملی آمریکا و منصوب کردن ویلیام بار به عنوان وزیر دادگستری این کشور میخواهد پایه های دو ستونی که بیشترین مخالفت ها را با او دارند تضعیف کند.

این موضوع، نگرانی هایی را در میان کارشناسان به همراه داشته که می گویند این اقدامات ترامپ ممکن است به سیاسی سازی جمع بندی های اطلاعاتی منجر گردد. آنها می گویند در صورتی که دستگاه های اطلاعاتی بر اساس نزدیکی دیدگاه با رئیس جمهور دست چین شوند، مقامی که معمولاً به نمایندگی از آنها به کاخ سفید می رود ممکن است تمایل کمتری برای ارائه ارزیابی های واقعی داشته باشد.

یکی از حیطه های درگیری درگیری ترامپ با جامعه اطلاعاتی آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته ای برجام است.

بهمن ماه سال گذشته گزارش سالانه ارزیابی تهدیدهای جهانی که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از تهدیدهای ادعایی پیش روی این کشور را منعکس می نماید، اظهارات ترامپ درباره پایبندی ایران به برجام را به طور کامل نقض کرد.

در این ارزیابی که دن کوتس، مدیر مستعفی اطلاعات ملی آمریکا از آن رونمایی کرد ضمن تأیید پایبندی ایران به برجام تصریح شده بود تهران به دنبال توسعه برنامه تسلیحات هسته ای خود برای ساخت بمب نیست.

ترامپ بعد از انتشار این گزارش به شدت از دستگاه های اطلاعاتی آمریکا انتقاد کرد. او در توئیتر نوشت: به نظر می آید وقتی پای خطر ایران در میان است، اطلاعاتی ها فوق العاده منفعل و خام می شوند. اشتباه می نمایند! زمانی که من رئیس جمهور شدم، ایران داشت در کل خاورمیانه و فراتر از آن، دردسر درست می کرد. از وقتی که من رئیس جمهور شده ام، آن ها کلا فرق نموده اند.

ترامپ اضافه کرد: اما [ایران] یک منبع بالقوه برای خطر و مناقشه است. آن ها دارند راکت آزمایش می نمایند (همین هفته پیش) و خیلی چیزهای دیگر و تا مرز خطر می آیند. الان اقتصاد آن ها دارد زمین می خورد و همین تنها دلیلی است که آن ها را عقب نگه داشته است. مراقب ایران باشید. شاید اطلاعاتی ها باید دوباره درس هایشان را مرور نمایند.

این اظهارات ترامپ با واکنش های گسترده ای در داخل آمریکا رو به رو شد.

داگلاس اچ. وایز از افسران باسابقه سرویس های اطلاعاتی و معاون پیشین آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در آن موقع به روزنامه نیویورک تایمز گفت: این ها علاوه بر اینکه تبعات خودشیفتگی است، فشار سیاسی قدرتمند و نادرستی با هدف مجبور کردن سران جامعه اطلاعاتی به همسویی با اهداف سیاسی او نیز هست.

وی اضافه کرد: بقای کشور زمانی به خطر می افتد که سیاستگذاران آژانس های اطلاعاتی را که باید اطلاعاتی بی طرفانه و غیرسیاسی ارائه دهند، تضعیف نمایند.

آدم شیف رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفته بود زیر سوال بردن ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا توسط رئیس جمهور این کشور، اقدامی خطرناک است.

اظهارات ترامپ حتی از سوی هم حزبی های او نیز با واکنش منفی روبرو شد. مایک گالاگر عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص آژانس های اطلاعاتی آمریکا گفته است: آن ها دارند کار بسیار دشواری انجام می دهند و واقعا دارند کوشش می نمایند که اولویت های رئیس جمهور را پیش برند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9735

به "راتکلیف از پذیرش سمت مدیر اطلاعات ملی آمریکا انصراف داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راتکلیف از پذیرش سمت مدیر اطلاعات ملی آمریکا انصراف داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید