راهنمای ثبت نام وام ودیعه مستاجران

به گزارش بلاگ پو، چگونه ثبت نام کنیم؟

متقاضیان واجد شرایط می توانند با ارسال کدملی سرپرست خانوار به شماره پیامکی 300073640 از طریق تلفن همراه شخصی خود، نسبت به ثبت نام اولیه دریافت تسهیلات اقدام کنند. مهلت ثبت در ساعت 24 روز پنجشنبه 9 مرداد ماه به اتمام می رسد و زمان تکمیل اطلاعات و پرداخت تسهیلات پس از تدوین دستور العمل مرتبط توسط وزارت راه و شهرسازی، از طریق سامانه طرح اقدام ملی مسکن و بخشنامه بعدی این معاونت در همان تاریخ اعلام خواهد شد.

راهنمای ثبت نام وام ودیعه مستاجران

این احتمال وجود دارد که مانند باقی ثبت نام های اجرا شده به این شیوه، مهلت تعیین شده تمدید گردد اما شما نباید ریسک کنید و کار ثبت نام را به روزهای سرانجامی موکول نکنید.

قرار است چقدر وام بگیریم؟

کل منابع در نظر گرفته شده برای وام مستاجران 20 هزار میلیاد تومان خواهد بود. قرار است از محل این اعتبار، وام 50 میلیون تومان به مستاجران ساکن تهران تعلق بگیرد. وام 30 میلون تومانی به مستاجران ساکن مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهوازو کرمانشاه پرداخت می گردد. وام ودیعه مستاجران در سایر شهرهای کشور 15 میلیون تومان خواهد بود.

برای پرداخت چقدر اقساط ماهیانه آماده شویم؟

تسهیلات ودیعه مسکن را می توان تسهیلاتی خاص در شبکه بانکی دانست. این تسهیلات در حقیقت در غالب ودیعه مسکن به مستاجران پرداخت می گردد و در سرانجام قرارداد اجاره در یک سال مستاجران باید مبلغ دریافتی را به بانک بازگردانند. به عبارت دیگر بانک تسهیلات را بابت کمک هزینه مسکن در اختیار مستاجران قرار می دهد و سپس در سرانجام سال اصل این مبلغ را دریافت می کند.

در این فاصله زمانی مستاجران باید کارمزد 13 درصدی این مبلغ را به بانک پرداخت کنند. با احتساب ابن رقم اقساط وام 50 میلیون تومانی تهرانی ها، ماهی 540 هزار تومن می گردد. در شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه که مقدار وام ودیعه مستاجران 30 میلیون تومان است، اقساط ماهیانه به 325 هزار تومن می رسد و بالاخره اقساط وام 15 میلیون تومانی قابل پرداخت در سایر شهرها ماهی 160 هزار تومان خواهد بود.

چطور می توان صاحب اصل وام شد؟

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفته، افرادی که باید تایید وزارت راه و شهرسازی واجد شرایط استفاده از این وام باشند، اگر به جای پرداخت ماهیانه سود وام و پرداخت اصل آن درسرانجام سال، توانایی پرداخت اصل و سود وام به صورت ماهیانه را داشته باشند، می توانند با انتخاب خود، این وام را با اقساط 30 ماهه و نرخ 12 درصد دریافت کنند.

همتی از بانک ها خواسته برای سایر متقاضیان کمک ودیعه مسکن را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی 18 درصد محاسبه کنند.

اقساط وام با سود 12 درصد چقدراست؟

کسانی که بخواهند پیشنهاد رئیس بانک مرکزی را قبول کنند و به جای پرداخت سود، کل اقساط را پرداخت کنند و 30 ماه از بانک مهلت بگیرند، احتمالا باید ماهانه رقمی حدود یک میلیون 940 هزار تومان قسط بدهند. این اقساط تا دو سال و نیم آینده ادامه خواهد داشت اما در سرانجام اصل وام 50 میلیونی به خود مستاجر خواهد رسید.

در کلان شهرها که مبلغ وام 30 میلیون تومان است، اقساط ماهانه برای بازپرداخت 30 ماهه اصل و سود وام مستاجران یک میلیون و 116 هزار تومان محاسبه می گردد و این رقم برای مستاجران سایر شهرها که وام 15 میلیون تومانی می گیرند، 580 هزار تومان خواهد بود.

اقساط وام با سود 18 درصد چقدر است؟

همچنین اگر بانک ها به توصیه همتی عمل کنند و بخواهند علاوه بر منابع 20 هزار میلیاردی فعلی، خودشان به مستاجران تسهیلات بدهند، می توانند نرخ سود را برای متقاضیان ودیعه مسکن 18 درصد در نظر بگیرند.

در چنین حالی باز هم اصل وام در سرانجام یک سال به بانک بازمی گردد و مستاجر هر ماه فقط سود وام را به بانک می دهد. اقساط این وام برای مستاجران تهرانی ماهی 750 هزار تومان است. ساکنان 8 شهر مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز، و کرمانشاه برای وام 30 میلیونی باید ماهی 450 هزار تومان قسط بدهند. و دریافت کنندگان دیگر شهرها وام 15 میلیونی می گیرند و ماهی 225 هزار تومن قسط می دهند.

کدام بانک ها وام می دهند؟

گفته شده بیشتر بانک ها در طرح پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن مارکت خواهند داشت. با تفاهم اجرا شده بانک مرکزی اعلام کرده،می توان وثایقی مثل گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و حساب رایانه را برای دریافت وام معرفی کرد و در صورتی که فرد این ضمانت ها را نداشته باشد با سفته و کمترین ضمانت که برای مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته شده بود، وام مستاجران قابل پرداخت است.

برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد با ضمانت دستگاه های ذی ربط این اتفاق صورت می گیرد و نیازی به ضمانت دیگری نیست و افراد باید به دستگاه های ذی ربط مراجعه کنند و نیازی به ثبت نام در سایت نیست.

پرداخت وام از کی آغاز می گردد؟

تسهیلات قبل از بستن قرارداد و بدون داشتن کد رهگیری پرداخت نمی گردد. قبل از هر اقدامی باید حتما اجاره نامه به امضای دو طرف برسد. در برنامه تنظیم شده قرار است معرفی افراد به بانک در تاریخی بین 15 تا 20 مرداد ماه انجام گردد.

شرط پرداخت وام در هر شهر چیست؟

از جمله مهم ترین شرایط اعلام شده برای مشولان دریافت تسهیلات مستاجران باید به سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد نظر اشاره کرد. یعنی اگر می خواهید در تهران وام 50 میلیون تومانی ودیعه مسکن مستاجران بگیرند، باید حتما از پنج سال قبل در این شهر سابقه سکومت داشته باشند. همچنین متقاضی باید وام یا امکانات یارانه ای از طرف دولت در بخش زمین یا مسکن نگرفته باشد، صاحب ملک نباشد و از سال 84 هیچ گونه سابقه خرید و فروش ملک نداشته باشد. این وام تنها به سرپرست خانوار تعلق می گیرد. این شرایط و ضوابط قبلا در زمان پرداخت وام های مسکن و ثبت نام طرح ملی مسکن نیز برای متقاضیان وجود داشت.

چه تعداد مستاجر وام می گیرند؟

به گفته وزیر راه و شهرسازی، گروه های هدف مشمول دریافت این وام جمعیتی برابر با 600 هزار خانوار را شامل می گردد. در عین حال زنان سرپرست خانوار، حقوق بگیران، کارگران، مستمری بگیران، و بازنشستگان جزو گروه های هدف این طرح هستند، اما قطعا چیزی به اسم اولویت وجود خواهد داشت. خانواده های پنج نفره و حقوق بگیران ثابت، خانه اولی ها و کسانی که امسال ازدواج کرده اند، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در الویت دریافت این تسهیلات قرار دارند. تعداد دریافت کنندگان وام ودیعه به مستاجران می تواند تا یک میلیون خانوار افزایش پیدا کند.

چه کسانی نمی توانند وام بگیرند؟

رپیس دولت هفته گذشته در جلسه ستاد ملی مبارزه با گرونا گفته بود، وام ودیعه مستاجران به خانواده هایی که دارای ثابت یا تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند، پرداخت می گردد.

اگر اظهار نظر روحانی در این خصوص ملاک باشد، تعداد افراد حقوق بگیر در کشور اعم از نیروهای مسلح، دستگاه های اجرایی و افراد شاغل و بازنشسته، به چهار میلیون و 747 هزار نفر می رسد و حدود 14 میلیون نفر هم کد بیمه کارگری دارند. از آن طرف محسنی بند پی، سرپرست سابق وزارت رفاه هم تعداد خانوارهای زیر پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی را سه میلیون خانوار اعلام کرده است.

به این ترتیب 22 میلیون نفر یا بهتر است بگوییم 22 میلیون خانوار، می توانند مشمول دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران باشند. احتمال دارد در هفته جاری بانک مرکزی و وزارت راه وشهرسازی، شروط جدیدی را اعلام کنند و برخی از حقوق بگیران و مستاجران را به دلیل بالا بودن حقوق و دستمزد از شمول دریافت این وام خارج کنند. پس برای رفع ابهامات این بخش از طرح وام ودیعه مسکن، باید همچنان دندان روی جگر بگذاریم.

خانه باید چه ویژگی داشته باشد؟

قطعا قرار نیست همه مستاجران مشول وام باشند. این یک مورد کاملا قطعی است چون از همان روز اول وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود، در تهران مستاجران واحدهای مسکونی کوچک تر از 75 متر و در سایر شهرها، خانه های استیجاری کمتر از 90 متر مشمول وام ودیعه مسکن می شوند.

بر اساس اطلاعات موجود در سامان شهرداری تهران، در پایتخت دومیلیون و 867هزار و 676 واحد مسکونی وجود دارد اما تعداد واحدهای زیر 75 متر که آن هم در مناطق میانی و جنوبی این شهر قرار دارند، تعیین نیست. همچنین براساس آمار، 40 درصد خانوارهای شهری و 42 درصد ساکنان پایتخت، مستاجر هستند.

وثیقه دریافت وام چیست؟

تایید ثبت نام و پرداخت وام ودیعه مستاجران شرایط دیگری هم دارد؛ مثلا در زمان ثبت نام طرح ملی مسکن شرط تاهل در نظر گرفته شده بود البته این شرط هم قید شده که متقاضی می تواند زن سرپرست خانوار باشد.

نداشتن منبع قانونی برای دریافت وام تسهیلات بانکی یک شرط دیگر است. این بند تاکید می کند که متقاضی نباید به هیچ وجه چک برگشتی یا تسهیلات معوقه بانکی داشته باشد. جزئیات تایید توانایی تامین و پرداخت اقساط ماهانه را قراراست در اطلاعیه های بعدی اعلام کنند اما احتمالا ارائه یک فیش حقوقی که نشان دهد شما یا ضامن شما می تواند از عهده پرداخت اقساط ماهانه 540 هزار تومانی در تهران، 325 هزار تومانی در شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه و اقساط 160 هزار تومانی ماهانه در سایر شهرها بربیاید یک شرط ضروری به حساب می اید.

منبع: روزنامه هفت صبح

پریها: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30801

به "راهنمای ثبت نام وام ودیعه مستاجران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای ثبت نام وام ودیعه مستاجران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید