ربات ها به تنهایی راه رفتن می آموزند

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران به نقل از انگجت، ربات ها در آینده در زندگی انسان نقش پررنگی خواهند داشت اما برای اینکه آنها کارآمد باشند هنوز چالش هایی وجود دارد از جمله آنکه ربات ها نمی توانند به تنهایی جهت خود را تعیین نمایند. در حال حاضر الگوریتم هایی وجود دارد که به ربات ها می آموزد چگونه حرکت نمایند. اما این فرایند پیچیده و نیازمند آن است که انسان داده هایی را در الگوریتم ها وارد کند. اما اکنون تحقیق جدید گوگل یاری می نماید فرایند یادگیری ربات ها آسانتر گردد.

ربات ها به تنهایی راه رفتن می آموزند

محققان مرکز گوگل رباتیکز به طور موفقیت آمیز الگوریتم های فعلی را دستکاری نموده اند و توانسته اند به یک ربات 4 پا بیاموزند چگونه به جلو یا عقب حرکت کند و یا برگردد. ربات فقط طی چند ساعت این عمل را آموخت.

نخست محققان مدلسازی محیطی را انجام دادند. به طور معمول قبل از آنکه یک ربات راه رفتن را بیاموزد، الگوریتم ها روی یک ربات مجازی در محیطی مجازی آزمایش می شوند. هرچند این فرایند از خسارت به ربات واقعی جلوگیری می نماید اما شبیه سازی سطح زمین فرایندی بسیار سخت و وقت گیر است.

بنابراین محققان راه رفتن را به ربات های واقعی آموزش دادند و از آنجا که در دنیای واقعی در محیط تفاوت هایی وجود دارد، ربات سریع تر می تواند خود را با متغیرهایی مانند شیب و زمین ناهموار سازگار کند. با این وجود هنوز هم ضروری است انسان بر فرایند نظارت داشته باشد. در این تحقیق پژوهشگران مجبور شدند بارها به ربات ها یاری نمایند. برای این منظور محققان محدوده حرکت ربات را محدود کردند و همزمان چند مانور را به آن آموختند.

اگر ربات هنگام حرکت رو به جلو به مرز منطقه حرکتی خود می رسید، موقعیتش را تشخیص می داد و به سمت عقب حرکت می کردند. به این ترتیب با یاری این مهارت ها احتیاج به دخالت انسانی در فرایند کمتر شد.

با یاری این سیستم ربات ها می توانند به تدریج مسیریابی در سطوح مختلف را بیاموزند. همچنین به تدریج احتیاج به دخالت انسانی در عملیات های رباتیک نیز از بین می رود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 31 فروردین 1399 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21066

به "ربات ها به تنهایی راه رفتن می آموزند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات ها به تنهایی راه رفتن می آموزند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید